Tar du med gamle svenske posketraditioner til Thailand

Einar

Forumveteran

En gammel svensk posketradition var poskebrasa , i dag er det vel bare noen i vestsverige som fira gamle posketraditioner enda

easter-sweden-witches.jpg

Svensk poske mat , og ikke forglemme poskeegget med godis . Og eldre damer i Sverige kjopte godis i lang tid for poske , som blei snart tomt og måtte fylla på flere ganger for poske l

easter-sweden-food.jpg

Påskmat i Thailand? Om 2 veckor är det Sonkran då blir det fest i Thailand. :thumbsup:
Det kan du haja och Pattaya slår Phuket Big Time, vi börjar redan den 11de sen kulminerar det med super Songkarn i centrala den 19de och avrundas den 20 i Bang Saray.

Alla som gillar Thailand är här då.

Hej

På västkusten är påskfirandet nog fortfarande ganska traditionsenligt med stora påskbrasor, fyrverkerier och påskkäringar m.m.

Mvh isan lover

Nej, jag har aldrig varit mycket för dessa smörgåsbord eller högtider jul, påsk osv .
Har blivit ännu mindre under senare år är ingen buffé människa heller. Mår lite halv taskigt efteråt.
Nu är man ju i Thailand och lite dagvill vilket jag brukar var hemma med, så jag hade för mig det var nästa vecka.
Men Fisk skull man kunna tänka sig, hör väl påsken till Pla sam lot eller Pla neung manao. Restaurang eller hemma ?
Skall fråga kärringen vad hon är sugen på, hennes är oneklig riktigt bra oavsett vad man går för.
Hör perkulatorn bubbla och sedan är det är dags för ett besök på morgonmarknaden sedan får bli dim sum till frukost.
Annars hör väl angling till så här på Långfredagen hemma vid. Brukar var en sju jävla fylla och en hel del gäddor på isen.

Midsommar firar jag dock gärna kanske inte så traditionsenligt. Men nyfiskad bäcköring, fiskad kvällen innan, färskpotatis, en bra pilsner & snaps. Avslutar med riktig jordgubbstårta med kokkaffe och en Calvados.

Nej, jag har aldrig varit mycket för dessa smörgåsbord eller högtider jul, påsk osv .
Har blivit ännu mindre under senare år är ingen buffé människa heller. Mår lite halv taskigt efteråt.
Nu är man ju i Thailand och lite dagvill vilket jag brukar var hemma med, så jag hade för mig det var nästa vecka.
Men Fisk skull man kunna tänka sig, hör väl påsken till Pla sam lot eller Pla neung manao. Restaurang eller hemma ?
Skall fråga kärringen vad hon är sugen på, hennes är oneklig riktigt bra oavsett vad man går för.
Hör perkulatorn bubbla och sedan är det är dags för ett besök på morgonmarknaden sedan får bli dim sum till frukost.
Annars hör väl angling till så här på Långfredagen hemma vid. Brukar var en sju jävla fylla och en hel del gäddor på isen.

Midsommar firar jag dock gärna kanske inte så traditionsenligt. Men nyfiskad bäcköring, fiskad kvällen innan, färskpotatis, en bra pilsner & snaps. Avslutar med riktig jordgubbstårta med kokkaffe och en Calvados.
Håller med fullt ut o äta så man blir helt uppsvälld går bort , Bäcköring med knaperstekt skinn finns inget bättre , Själv köpte jag o darlingen två stora rödspättor som blir en go middag i morgon . Sen blir det o röka i helgen då det blivit en liten påsk tradition , Fläsk hjort älg o några ostar väntar på röken ...

Bryr mig inte så mycket om mattraditioner men ett bra julbord är ju inte fel.

Men å andra sidan stoppar jag i mig delikatesser mer eller mindre varje dag.

I förgår kom en låda med godsaker från Max Market i Hua Hin.

1711691306880.jpeg

Och i går från German Butcher i Buriram.

1711691415950.jpeg

Så idag blev Römertopf använd igen, för det var ett tag sen sist.

1711691575342.jpeg

Varit i ugnen cirka 2,5 timme i 170 grader till köttets innetemperaturen var 77 grader.

1711692259884.jpeg

Då är vi två stycken som ger, mer eller mindre, fullständigt fan i vad man äter under högtider.

Om julmat är så ”sjukt gott”, varför äter man inte det åtminstone 10 gånger per år?

Visst, köttbullar, revbenspjäll och en del saker från julbordet äter man ganska ofta.
Varför då, kan man undra.
Jo, det kan bero på att man tycker att det är gott på riktigt och ids inte vänta ett helt jävla år på att få smaka lite av den goda maten.

Bryr mig inte så mycket om mattraditioner men ett bra julbord är ju inte fel.

Men å andra sidan stoppar jag i mig delikatesser mer eller mindre varje dag.

I förgår kom en låda med godsaker från Max Market i Hua Hin.

1711691306880.jpeg

Och i går från German Butcher i Buriram.

1711691415950.jpeg

Så idag blev Römertopf använd igen, för det var ett tag sen sist.

1711691575342.jpeg

Varit i ugnen cirka 2,5 timme i 170 grader till köttets innetemperaturen var 77 grader.

1711692259884.jpeg
Du är en riktig gottegris. :thumbsup:

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp