Taxi största problemet för Thailändska turister.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Taxichaufförerna fortsätter att vara det största problemet för dom som besöker Thailand, förra året arresterades 12 679 av dom, 5668 för att dom vägrade plocka upp passagerare, 3408 vägrade använda taximetern och 1659 greps för överpriser, sen är det nog bara en bråkdel av dom som begår brott som anmäls och leder till ingripande av polis, så problemet är nog väldigt stort och även Thsiländare drabbas av det.

Taxis are leading concern for tourists visiting Thailand
January 5, 2019
By The Thaiger
taxi.jpg

Tourist police say that Taxi’s continue to be one of the most pressing issues for tourists visiting Thailand.
In 2018, 12,679 taxi drivers were arrested by police, of which 5,668 drivers refused to pick up passengers, compared to 1,681 last year. 3,408 drivers refused to use their fare meter, compared to 255 last year and 1,659 who were overcharging, where last year it was 120.
1,581 unauthorised tour guides were also arrested by police up from 132 last year, and 390 “sitting guides” who with their licence accompany unauthorised foreign language speaking guides, compared to last year where only nine arrest where made.

Police also arrested 6,333 ‘low-quality’ tour operators, 26 vendors who sold overpriced products to tourists, and raided 35 illegal entertainment venues. Police also found 161 cases of ‘influential people’ carrying firearms in tourists areas and 9,533 cases where tourists were affected as well as 1,406 cases of illicit drugs at tourist venues.

SOURCE:Eleven Media Group

Taxis are leading concern for tourists visiting Thailand

Mvh isan lover
 
Hej

Det är väl att ta i, men jag tycker ändå att resultaten som presenteras här påvisar att just taxibranschen har problem, men det har ju å andra sidan många andra länders taxi också.

Själv har jag klagat på taxichaufförer i Bangkok och på turistorter många gånger, ”taxi metern är ur funktion”, ”det hotell du vill åka till är fullt men jag ver ett bättre”, korta turer som har blivit betydligt längre och begäran om vad som måste ses som överpriser.

Och man är uppenbarligen inte ensam om detta.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är väl att ta i, men jag tycker ändå att resultaten som presenteras här påvisar att just taxibranschen har problem, men det har ju å andra sidan många andra länders taxi också.

Själv har jag klagat på taxichaufförer i Bangkok och på turistorter många gånger, ”taxi metern är ur funktion”, ”det hotell du vill åka till är fullt men jag ver ett bättre”, korta turer som har blivit betydligt längre och begäran om vad som måste ses som överpriser.


Och man är uppenbarligen inte ensam om detta.

Mvh isan lover
Nej jag tar inte i. Här beskriver du perfekt varför det är land of shit!
 
Ja i Sverige är ju taxi branchen extremt seriös..

Ja det räcker väl att landa på Landvetter och inte ha koll på vart man ska ringa utan istället drabbas av klanerna som står utanför. Inte bara en gång det förekommit våld där och överpriser... Var väl några år sedan vissa vid Arlanda om jag inte minns fel hade 9999:- i framkörningsavgift?

Finns seriösa bolag och bra åkare i Sverige och i Thailand men som turist och kanske första gången lär du nog inte hitta dessa eller veta vart du ska vända dig. Thailands lagstiftning skyddar dessutom turisterna bättre än Sveriges när det kommer till taxiblåsningar.
 
Det är ett problem med att ta taxi i Thailand men det är mycket billigt. Om de inte startar taxametern så hoppar jag av taxin och om de vägrar ringer jag till turist polisen, min fru och tar foto av chaufförens register i bilen. Jag har bara gjort detta en gång och chauffören blev riktigt skraj. Det är normalt att vissa vägrar att ta passagerarna till lite avlägsna platser. Dom tjänar bättre på korta körningar. Det finns ett taxi företag i Bangkok där man för 50 Thb beställer en taxi att komma hem och hämta upp en vid en visst tidpunkt och de kör till vilken plats som helst. Jag använder dem alltid för att komma till flygplatsen eller till immigrations myndigheten i Bangkok.
Jag tar aldrig taxi i Sverige längre, det är mycket dyrt och jag vet inte hur mycket det kommer att kosta. Det kostade mig cirka 500 kr för en tur från Malmö till Lund, det var sista gången jag tog taxi i Sverige. Jag tror det var 2003.

/ Zedo
 
Vet inte om jag tycker att det är så värst dyrt med taxi i Sverige om man åker med seriösa bolag. Tänker man att den som kör ska tjäna några kronor så blir det faktiskt ganska billigt. Jag åker hemifrån till Landvetter för 310:- vilket tar drygt 30 minuter och det är inte säkert att bilen har en körning tillbaka. Även med en körning tillbaka och lite väntetid så får bilen in kanske 600:- på en timme, av detta ska det betalas arbetsgivaravgifter, bilen kostar pengar, administrativ personal och sambandscentral kostar pengar, försäkringar och annat så blir det inte mycket över till lön.

Men det är som med det mesta, om ingen vill betala mer så blir lönerna därefter. Själv har jag taxileg men lönen är så dålig att jag snarare skulle gå in som vårdbiträde eller annat så kallat låglöneyrke då min effektiva timlön fortfarande är högre. Rensa fisk i Norge var dubbla lönen för 20 år sedan, vet inte hur det ser ut idag.
 
Rufflare inom taxi i Bkk förekommer förstås, men det är bagateller mot maffian i turistorter.
Bkk tycker jag är bäst om man inte går i fällorna.
 
Seriösa bolag ja, det är problemet i Sverige när man kommer dit efter ha varit utomlands i ett tiotal år. Hur vet man att det är ett seriöst bolag? Hur skall en turist veta det som inte kan svenska? Jag har sagt till de vänner som skall besöka Sverige att aldrig ta taxi. Bättre att ha det som i Thailand med en taxameter med en standard prissättning.
 
Har svårt att förstå de som tycker att det är ett så enormt problem med att taxi inte använder taximeter i Thailand.
Jag säger alltid till om "meter" om jag ska åka nån längre sträcka, säger de nej så åker jag inte med dem. Det händer kanske 1 gång av 10 att de vägrar när man säger till, då tar man bara en av de 12 bilarna som kommer bakom.
Och är det kortare resor har jag inga problem med att göra upp ett pris.

Vore kul att träffa dessa personer som ringer polisen när en taxi inte vill köra taximeter, undrar hur deras liv ser ut för övrigt....
 
Har svårt att förstå de som tycker att det är ett så enormt problem med att taxi inte använder taximeter i Thailand.
Jag säger alltid till om "meter" om jag ska åka nån längre sträcka, säger de nej så åker jag inte med dem. Det händer kanske 1 gång av 10 att de vägrar när man säger till, då tar man bara en av de 12 bilarna som kommer bakom.
Och är det kortare resor har jag inga problem med att göra upp ett pris.

Vore kul att träffa dessa personer som ringer polisen när en taxi inte vill köra taximeter, undrar hur deras liv ser ut för övrigt....

Hej

Själv gör jag märkligt nog precis tvärtom, tar taximeter om det är korta avstånd i stan och gör upp ett fast pris på långturer på flera timmar t.ex Bangkok-Hua Hin, Bangkok-Udon Thani o.s.v det har fungerat bäst för oss.

Mvh isan lover
 
Åker du verkligen taxi från Bangkok till Udon Thani?????

Hej

En berättigad fråga.

Normalt inte men det har faktiskt hänt en gång när flyget till Udon Thani var fullbokat i flera dagar framöver, jag och frugan tog taxi hela vägen till byn för ca 5000 baht i fast pris, men det var nog minst 8 år sedan.

Tycker inte att det var speciellt dyrt med tanke på hur långt det var, vi kunde dessutom stanna och käka, shoppa o.s.v längs vägen, vi ville hem till byn och fira nyår och betalde gärna det pris som chauffören begärde.

Hade vi kört med taximeter hade det garanterat blivit bra mycket dyrare.

Mvh isan lover
 
Hej

En berättigad fråga.

Normalt inte men det har faktiskt hänt en gång när flyget till Udon Thani var fullbokat i flera dagar framöver, jag och frugan tog taxi hela vägen till byn för ca 5000 baht i fast pris, men det var nog minst 8 år sedan.

Tycker inte att det var speciellt dyrt med tanke på hur långt det var, vi kunde dessutom stanna och käka, shoppa o.s.v längs vägen, vi ville hem till byn och fira nyår och betalde gärna det pris som chauffören begärde.

Hade vi kört med taximeter hade det garanterat blivit bra mycket dyrare.

Mvh isan lover
Med taximeter hade priset blivit samma, priset är lågt ändå, 8 baht/km, men att åka i åtta-nio timmar med en taxi där man inte vet om chauffören klarar av att hålla sig vaken är rent dårskap.
Vi hade en mardrömsresa till Korat som bara är halva sträckan när chauffören inte kunde hålla sig vaken sista 80km.
Jag körde sista biten och han fick sova ut hos oss innan han åkte tillbaka.
 
Hej

Själv gör jag märkligt nog precis tvärtom, tar taximeter om det är korta avstånd i stan och gör upp ett fast pris på långturer på flera timmar t.ex Bangkok-Hua Hin, Bangkok-Udon Thani o.s.v det har fungerat bäst för oss.

Mvh isan lover
Det gör du säkert.
Men jag upplever att det är svårare att få taximeter korta avstånd i Bkk, särskilt vid dåligt väder. Och fastpris på 50 baht eller taximeter på 47 spelar mig ingen roll.

Sen är det självklart fastpris på resor mellan orter, vad fick dig att tro annat?
 
Med taximeter hade priset blivit samma, priset är lågt ändå, 8 baht/km, men att åka i åtta-nio timmar med en taxi där man inte vet om chauffören klarar av att hålla sig vaken är rent dårskap.
Vi hade en mardrömsresa till Korat som bara är halva sträckan när chauffören inte kunde hålla sig vaken sista 80km.
Jag körde sista biten och han fick sova ut hos oss innan han åkte tillbaka.
Åker ofta taxi mellan Buriram/Bkk/Pattaya/Hua Hin etc. Ibland upp till 8-9 timmar. Aldrig några problem med somnande förare, men vi åker ju inte med idioter heller.
 
 

Liknande trådar

J
Svar
21
Visningar
3 K
kjell.t
K
A
Svar
4
Visningar
2 K
D
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
4 K
Wanpen
W
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp