Taxi största problemet för Thailändska turister.

 
Har svårt att förstå de som tycker att det är ett så enormt problem med att taxi inte använder taximeter i Thailand.
Jag säger alltid till om "meter" om jag ska åka nån längre sträcka, säger de nej så åker jag inte med dem. Det händer kanske 1 gång av 10 att de vägrar när man säger till, då tar man bara en av de 12 bilarna som kommer bakom.
Och är det kortare resor har jag inga problem med att göra upp ett pris.

Vore kul att träffa dessa personer som ringer polisen när en taxi inte vill köra taximeter, undrar hur deras liv ser ut för övrigt....
I vilka andra städer än Bkk finns taximeter bilar?
 
Åker ofta taxi mellan Buriram/Bkk/Pattaya/Hua Hin etc. Ibland upp till 8-9 timmar. Aldrig några problem med somnande förare, men vi åker ju inte med idioter heller.

Hej

Det är bra att ha mobilnummer till några pålitliga och bra chaufförer i Bangkok och andra platser, vi använder gärna samma när vi har hitta någon bra och ärlig.

Någon trött chaufför har vi inte heller stött på ännu.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är bra att ha mobilnummer till några pålitliga och bra chaufförer i Bangkok och andra platser, vi använder gärna samma när vi har hitta någon bra och ärlig.

Någon trött chaufför har vi inte heller stött på ännu.

Mvh isan lover
Använder alltid samma killar (en tjej också) för långa taxiresor (mellan orter). I Bkk hoppar jag dock bara in i den som passar mig.
 
Rufflare inom taxi i Bkk förekommer förstås, men det är bagateller mot maffian i turistorter.
Bkk tycker jag är bäst om man inte går i fällorna.

Hej

Kollade i artikeln en gång till och det står ingenstans som jag kan se att det skulle röra sig om problem med taxi i just Bangkok, tror att alla dessa anmälningar och polisingripanden mot taxichaufförer gäller hela landet och kanske även dom rufflare som finns på turistorter.

Mvh isan lover
 
Hej

Kollade i artikeln en gång till och det står ingenstans som jag kan se att det skulle röra sig om problem med taxi i just Bangkok, tror att alla dessa anmälningar och polisingripanden mot taxichaufförer gäller hela landet och kanske även dom rufflare som finns på turistorter.

Mvh isan lover
Regular Taxi finns inte i så många städer eller turistorter.
Skulle man ha en taxi lokalt i Pattaya för 4 år sedan gick det inte.
Bara till flygplatserna och Bangkok.
Hua Hin hade inte taxi 2017, men det gick att beställa Bangkok taxi av agenter eller via internet för resor till Bangkok för bara 1600 baht.
 
Jag har aldrig varit med om att någon taxi har blåst oss på pengar i Thailand.. Är det för dyrt för en svensk?
När man haft en resa på 11 timmar på flyget och transfertider har man kanske rest i 20 timmar. När man kommer till Phuket Airport och det står taxi utanför som tar oss till vårt boende är underbart. Killarna som kör taxi lastar in allt vårt bagage, kör oss dit vi vill och bär upp alla våra väskor till rummet. För 400 Bath..!! Ca 100 kr.. Skall man då klaga???? De skall väl också leva? De betalar för in/utpassering från flygplatsen. De betalar för att vara anslutna till receptionen som fördelar taxi till turister. De betalar för sin bil och bensin. De måste betala skatt. Och förhoppningsvis arbetar de för att få pengar över till sin familj.. De kan sitta i timmar och vänta på en körning.. Och det kostar enorma summor att få en bil klassad som taxi..
Om man nu betalt kanske 20-30 000 kr för en semester, så skall man väl inte klaga på 400 Bath...

I Sverige har jag fått betala 700 kr för 20 minuters resa. Från mitt hem till stan... Samma när man skall hem.. 1400 kr T/R.. 5-6000 Bath... ;)
Klaga inte på Thai taxi... Be om ett fast pris.. Innan resan.. Då blir ju ingen lurad.. Passar inte priset så ta en annan.. ;)
 
I Mukdahan finns det enligt taxichaffören vi åkte med bara 3 st aktiva taxibilar i tjänst nuförtiden detta på grund av bristande lönsamhet. I Roiet finns det 7 stycken i tjänst enligt en av taxichaufförerna. Det är billigare att ringa efter taxi än att åka Tuk Tuk. 10 Bath per km är taxan. Varje dag betalar chauffören 800 bath i hyra av sin bil + drivmedelskostnad. Inte konstigt att de har svårt att få ekonomin att gå runt. Annar hyr vi ofta minivan. Senaste trippen betalade vi 1800 bath per dag + drivmedel. Men drivmedelskostnaden blir förvånansvärt liten även om man åker långa stäckor. Senast Roiet till Kao yai och tillbaka..
 
Hej

En berättigad fråga.

Normalt inte men det har faktiskt hänt en gång när flyget till Udon Thani var fullbokat i flera dagar framöver, jag och frugan tog taxi hela vägen till byn för ca 5000 baht i fast pris, men det var nog minst 8 år sedan.

Tycker inte att det var speciellt dyrt med tanke på hur långt det var, vi kunde dessutom stanna och käka, shoppa o.s.v längs vägen, vi ville hem till byn och fira nyår och betalde gärna det pris som chauffören begärde.

Hade vi kört med taximeter hade det garanterat blivit bra mycket dyrare.

Mvh isan lover
Äkte också Taxi från Bangkok till Udon och vidare 4 mil till vår by, ca 14 år sen, 4000 Bth bet jag då + mat. Tyckte det var en hyfsad
resa fick se mycket på vägen upp och dricka några Öl. Taxi gubbe berättade vad han bet för hyra av bilen + bensin. Tror inte han
hade räknat på hemresan om inte han fick en körning från Udon blev det inte nå pengar, kl var 22:00 på kvällen när vi var framme
 
I Phuket är det inte direkt svårt att få taxi med taxameter vare sig från flygplatsen eller om man åker omkring från t. ex. Rawai till Phuket Town eller Central Festival. Sen är det precis som i Sverige att det står riktiga idioter och försöker blåsa en på flygplatsen men det är inget som säger att man måste hoppa in i första bästa taxin.

Har inte åkt så mycket taxi i Bangkok med tjejen men det vi har åkt har varit bra även där. Oftast med taxameter även "kortare" sträckor men även fastpris när det bara varit jag och thailändare och det har inte passerat 200baht än så länge.

Dyraste förslaget jag fått var 8000baht från flygplatsen i Phuket till Nai Harn, tog en tjej som körde på taxameter istället och inte kunde ett ord engelska. 750baht tror jag det landade på med trafikstockningar och annat längs vägen. Läste om en thaidam som betalade 800 baht för samma resa men blev rasande då taxametern tickade medan hon satt fast i bilkön :p
 
Hej

I Pattaya har jag ännu inte lyckats hitta en taxi som har varit villig att köra med taximeter även fast dom har haft detta installerat i bilen, har någon annan lyckats med detta?

Mvh isan lover
 
Jag har aldrig varit med om att någon taxi har blåst oss på pengar i Thailand.. Är det för dyrt för en svensk?
När man haft en resa på 11 timmar på flyget och transfertider har man kanske rest i 20 timmar. När man kommer till Phuket Airport och det står taxi utanför som tar oss till vårt boende är underbart. Killarna som kör taxi lastar in allt vårt bagage, kör oss dit vi vill och bär upp alla våra väskor till rummet. För 400 Bath..!! Ca 100 kr.. Skall man då klaga???? De skall väl också leva? De betalar för in/utpassering från flygplatsen. De betalar för att vara anslutna till receptionen som fördelar taxi till turister. De betalar för sin bil och bensin. De måste betala skatt. Och förhoppningsvis arbetar de för att få pengar över till sin familj.. De kan sitta i timmar och vänta på en körning.. Och det kostar enorma summor att få en bil klassad som taxi..
Om man nu betalt kanske 20-30 000 kr för en semester, så skall man väl inte klaga på 400 Bath...

I Sverige har jag fått betala 700 kr för 20 minuters resa. Från mitt hem till stan... Samma när man skall hem.. 1400 kr T/R.. 5-6000 Bath... ;)
Klaga inte på Thai taxi... Be om ett fast pris.. Innan resan.. Då blir ju ingen lurad.. Passar inte priset så ta en annan.. ;)
Du är en dröm för taximaffian på Phuket.:xmas_smiley:
 
Ja det räcker väl att landa på Landvetter och inte ha koll på vart man ska ringa utan istället drabbas av klanerna som står utanför. Inte bara en gång det förekommit våld där och överpriser... Var väl några år sedan vissa vid Arlanda om jag inte minns fel hade 9999:- i framkörningsavgift?

Finns seriösa bolag och bra åkare i Sverige och i Thailand men som turist och kanske första gången lär du nog inte hitta dessa eller veta vart du ska vända dig. Thailands lagstiftning skyddar dessutom turisterna bättre än Sveriges när det kommer till taxiblåsningar.
Ja det var ju någon japan som för några år sedan åkte från Arlanda till Grand Hotell och fick en svinstor räkning! Han åkte inte med taxi Stockholm kan jag säga!
 
 

Liknande trådar

J
Svar
21
Visningar
3 K
kjell.t
K
A
Svar
4
Visningar
2 K
D
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
4 K
Wanpen
W
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp