Taxibilar i Bangkok vägrade köra kunder som väntade i ösregnet.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ett känt problem med taxibilar i Bangkok som ofta vägrar ta med passagerare som vill använda taximetern uppmärksammades på Facebook, en video där passagerare som väntar i ösregnet ratas av taxichaufförerna på löpande band hade setts av 1.6 miljoner människor redan igår kväll.

VIDEO: The reality of hailing a taxi in Bangkok on a rainy night
By Coconuts Bangkok Apr.

Late last night, when Bangkok suffered from heavy rain and flooding, some people who tried to get home amid the summer storm found it took even more effort than usual to catch a taxi.

A video of Thais lining up to hail taxis — with all of them getting rejected by different drivers — has received over 1.6 million views since last night.

https://coconuts.co/bangkok/news/video-reality-hailing-taxi-bangkok-rainy-night/

Mvh isan lover
 
Taxi i Bangkok kan tära på nerverna... För några månader sedan var det dock ganska smidigt och inte något strul så jag var riktigt förvånad.
 
Ja taxi brukar vara sådär i Bkk, många som inte vill köra mot taximeter.
Nu har vi åkt lite här i Korat och då med Taxigrab, fast pris som du ser i appen direkt. Kan vara värt att testa för er som inte gjort det väldigt smidigt.
 
Taxi i Bangkok kan tära på nerverna... För några månader sedan var det dock ganska smidigt och inte något strul så jag var riktigt förvånad.

Hej

Har också retat mig på taxi i Bangkok många gånger, har hänt många gånger att dom har vägrat köra med taximeter eller påstått att den var trasig, har även hänt att dom har påstått att det hotell man vill åka till är fullt o.s.v och istället kört till ett annat som dom får betalt för att köra till, någon gång har jag avbrutitbfärden och lämnat bilen.

Känner en Svensk som gick ur bilen och lämnade en större sedel till chauffören genom rutan, han räknade med att få ganska mycket växel tillbaka, men chauffören bara körde upp rutan och stack.

Själv blir jag glad om jag får en chaufför som är ifrån Isaan, då har jag aldrig haft några problem, men chaufförer ifrån Bangkok litar jag inte på alls.

Mvh isan lover
 
Var lite roligt för många år sedan när vi skulle på bröllop på en stor nybyggd militärförläggning i Bangkok. Brudens far är någon hög general. Taxichaffisen bråkade som fan när vi skulle dit så vi ringde upp gubben som fick snacka med taxichaffisen... Helt plötsligt så var det inte tal om vare sig vägtullar, omvägar, tickets eller något. Han slog inte ens på taxametern innan vi hade kommit halvvägs :p

När vi skulle åka tillbaka till hotellet fram på natten så ringde en av miliärpoliserna och bokade taxi åt oss så vi blev hämtade inne på området. Kostade inte många baht tvärs genom stan tillbaka heller :)

Var dessutom det maffigaste bröllopet jag varit på, 700 nånting gäster om jag inte minns fel och hur fint och trevligt som helst.
 
Hej

Har också retat mig på taxi i Bangkok många gånger, har hänt många gånger att dom har vägrat köra med taximeter eller påstått att den var trasig, har även hänt att dom har påstått att det hotell man vill åka till är fullt o.s.v och istället kört till ett annat som dom får betalt för att köra till, någon gång har jag avbrutitbfärden och lämnat bilen.

Känner en Svensk som gick ur bilen och lämnade en större sedel till chauffören genom rutan, han räknade med att få ganska mycket växel tillbaka, men chauffören bara körde upp rutan och stack.

Själv blir jag glad om jag får en chaufför som är ifrån Isaan, då har jag aldrig haft några problem, men chaufförer ifrån Bangkok litar jag inte på alls.

Mvh isan lover
Vi har nummer till en grymt bra chaufför med stor bil som vi använt när vi ska till flygplatsen, man vill gärna att den resan funkar 100%.
 
Äh, jag har kört taxi jag med och när det var mycket kunder plockade jag upp dem som jag trodde skulle ge mest dricks och minst strul.
Min farsa körde taxi hela livet och han var rätt kräsen i slutet. Han vägrade köra blöta, feta och fattiga kunder. Likaså kunder med cykel samt kunder med utländsk härkomst fick nobben.
Om ni misstänker att det inte gick så bra för honom så har ni dragit en korrekt slutsats!
 
Jag körde taxi i några månader medan jag studerade... Allt annat än roligt! Köra korkade pundare som inte ville betala med mindre än hot om stryk först och polis sen. A-lagare som skulle åka runt och leta öl med tickande taxameter för att sedan betala i mynt...

Sambandscentral som skickade pälsdjur när jag körde en allergifri bil. Lön som var sämre än att panta burkarna som alagaren letade! Tvätta bilen, räkna pengar med mera utanför arbetstid. Köra 10 mil för att "stämpla in" så man fick ut mest av dagen. "Vilotid" på orter långt hemifrån där man kunde sitta i 4 timmar utan en sak att roa sig med. Köra på provision var kul... Eller "provkörningar" ett par helgpass för att se om man kunde byta åkare när man i praktiken skulle arbeta gratis i 26 timmar en helg + tid utanför med tvätta bil etc. Droppen var när jag bytte med nästa förare (ägaren)och bad han släppa av mig på vägen från garaget till taxiplatsen där han väntar, det spöregnade och var minusgrader... Han satte på taxametern och jag förlora hela nattens inkomst för att ta mig hem, sa upp mig på plats med allt annat än artiga ord och gick.

Har iofs fått erbjudande från seriösare firmor då och då i efterhand men det gav avsmak! Fick faktiskt ett vettigt erbjudande från ett större åkeri med fast lön, fasta tider men hade redan skaffat nytt jobb.
 
Ja det var girigheten som fick mig att gå rätt ut. Det och en lång rad andra saker innan som hände andra kollegor. En tjej som tvingades arbeta dagen efter hon blev rånad och var rädd bland annat. Hembesök för att se att folk verkligen var sjuka när de sjukanmälde sig... Ifrågasatte en tjej som var sjuk i ett par dagar med magsjuka för att hon hade gått till affären och handlat.

Men det lustiga är att vissa, få, verkligen levde för att köra taxi. Unga killar som tyckte att det var "coolt" att köra runt hela nätterna, pengar var inte så noga och dubbla körjournaler var häftigt! Förstod mig aldrig på detta. Höjdpunkten på hela dagen/natten var en fet grillkorv och några cigg.
 
Det fungerar väldigt bra med taxi i bangkok nuförtiden, man behöver "nästan" inte fråga om dom använder taxameter,men maffian har utökat med tuktuk i stället , finns på desto fler ställen än tidigare och som kör upp faranger rejält, mctaxi finns väl med i den sfären också.
Exempel från sukhumvit: taxiresa i cirka 30minuter+ till gamla flygplatsen, don mueang, drygt 200 bath vid lite trafik.
mc i 5 min: 60 bath, tuktuk i 5-10 min: 300 bath.
 
Det fungerar väldigt bra med taxi i bangkok nuförtiden, man behöver "nästan" inte fråga om dom använder taxameter,men maffian har utökat med tuktuk i stället , finns på desto fler ställen än tidigare och som kör upp faranger rejält, mctaxi finns väl med i den sfären också.
Exempel från sukhumvit: taxiresa i cirka 30minuter+ till gamla flygplatsen, don mueang, drygt 200 bath vid lite trafik.
mc i 5 min: 60 bath, tuktuk i 5-10 min: 300 bath.

Hej

Håller med om att det är billigt att åka taxi i Bangkok under förutsättning att dom använder den taximeter som finns i bilen, problemet är väl bara att en hel del vägrar detta och vill ha mer betalt, enligt artikeln som var grund till tråden nobbas uppenbarligen kunder fortfarande i ganska stor omfattning av giriga chaufförer.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med om att det är billigt att åka taxi i Bangkok under förutsättning att dom använder den taximeter som finns i bilen, problemet är väl bara att en hel del vägrar detta och vill ha mer betalt, enligt artikeln som var grund till tråden nobbas uppenbarligen kunder fortfarande i ganska stor omfattning av giriga chaufförer.

Mvh isan lover
Därför ska man bara välja tvåfärgade taxi som är privatägda och som är mer sugen på att dra in pengar än de anställda som kör de enfärgade bilarna.
Många har en fast lön och är inte lika sugna på att köra om man lika gärna kan slippa eller köra utan meter och stoppa pengarna i egen ficka och lura ägaren.
 
Därför ska man bara välja tvåfärgade taxi som är privatägda och som är mer sugen på att dra in pengar än de anställda som kör de enfärgade bilarna.
Många har en fast lön och är inte lika sugna på att köra om man lika gärna kan slippa eller köra utan meter och stoppa pengarna i egen ficka och lura ägaren.
Hej

Så kan det ju vara, men dom som missköter sig smutsar ju ner hela branschen och ger taxi i Bangkok det rykte dom nu dras med ovh som uppmärksammas i media jorden runt.

Mvh isan lover
 
Mygel i taxibranschen är ju inget unikt för Thailand. Se bara i storstäderna här hemma där oseriösa förare blåser inte ont anande personer på stora belopp bara för att köra en kilometer exempelvis. Dom pengarna lär inte hamna i ägarens ficka om det inte nu råkar vara han själv som kör.

Själv åker jag enbart med seriösa bolag dom få gånger jag åker taxi och dom har för det mesta fasta priser. I Bangkok har vi aldrig haft problem men där sköter frugan snacket. Men mylet har kanske accelererat, det är snart två år sen senast vi var där.
 
Mygel i taxibranschen är ju inget unikt för Thailand. Se bara i storstäderna här hemma där oseriösa förare blåser inte ont anande personer på stora belopp bara för att köra en kilometer exempelvis. Dom pengarna lär inte hamna i ägarens ficka om det inte nu råkar vara han själv som kör.

Själv åker jag enbart med seriösa bolag dom få gånger jag åker taxi och dom har för det mesta fasta priser. I Bangkok har vi aldrig haft problem men där sköter frugan snacket. Men mylet har kanske accelererat, det är snart två år sen senast vi var där.

Hej

Vi väljer att göra det samma om vi måste till Bangkok, frugan har sparat några mobilnummer till några pålitliga chaufförer som vi anlitar, det fungerar naturligtvis bra, men det är ändå lite synd att en bransch har så dåligt rykte.

Här i artikeln handlade det ju dessutom inte om utlänningar som vägrades transport med taximeter utan infödda Thailändare, så det var ju inte fråga om någon turistblåsning.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med om att det är billigt att åka taxi i Bangkok under förutsättning att dom använder den taximeter som finns i bilen, problemet är väl bara att en hel del vägrar detta och vill ha mer betalt, enligt artikeln som var grund till tråden nobbas uppenbarligen kunder fortfarande i ganska stor omfattning av giriga chaufförer.

Mvh isan lover

Hej! Isan lover.

För ett par decennier sedan så tyckte jag att det var lite småjobbigt att få tag i en taxi med taxameter,speciellt från turistgator, idag behöver jag inte knappast fråga, men det sitter i trots allt - "taxameter" och ingen taxi har sagt nej!

För några veckor sedan vinkade jag in en taxi från gatan i bangkok och sa att jag ville åka till pattaya, då sa han att han ville ha 1400 bath, men eftersom jag var intresserad över hur mycket det skulle kosta med taxameter så bad jag honom om taxameter och det var inga som helst problem.
 
Hej! Isan lover.

För ett par decennier sedan så tyckte jag att det var lite småjobbigt att få tag i en taxi med taxameter,speciellt från turistgator, idag behöver jag inte knappast fråga, men det sitter i trots allt - "taxameter" och ingen taxi har sagt nej!

För några veckor sedan vinkade jag in en taxi från gatan i bangkok och sa att jag ville åka till pattaya, då sa han att han ville ha 1400 bath, men eftersom jag var intresserad över hur mycket det skulle kosta med taxameter så bad jag honom om taxameter och det var inga som helst problem.
Hur mycket blev det med taxameter? Kan vara intressant att jämföra, blev det stor skillnad? 1400 Baht låter ändå relativt överkomligt.
 
Nu blev det ju inte riktigt jämförbart eftersom jag skulle någon bit utanför pattaya (soi siam country club) samt att taxi chaffisen inte ville svänga av mot rayong utan stannade mitt i refugen innan tullarna och frågade personalen hur han skulle köra, han frågade mig och jag var lite trött på han så jag sa att det går att köra båda vägarna vilket jag fick ångra men han fortsatte iaf mot pattaya,så det blev en liten omväg men jag uppskattar att det skulle landa på runt 1400 trots allt,för mig kostade det 1470 enligt taxametern, det roliga var att han lös upp när jag frågade om taxameter, förmodligen så hade han hört att det skulle kosta 1400 från någon annan men var inte säker, kanske orolig om det skulle gå ihop sig.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp