Tecken?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Leif1

Gäst
Marianne, du nämner bl.a. nedanstående tecken under "Lektioner", men vad betyder de? Det första (plustecknet) känner jag igen som tontecknet "mái càttàwà". Den lilla nollan känner jag bara till som del i vokalen "sara am". f.ö. har jag inte en susning.

ก๋ thanthakhat
กํ nikhahit
ก๎ yamakkan
Mvh/Leif

Hej Leif,
Jag ska ge lite förklaringar till olika tecken i thaiskriften

Först har vi fyra tontecken:
อ่า [máj èek]
อ้า [máj thåå]
อ๊า [máj trii]
อ๋า [máj chattawa][size=14pt][/size]

เอ็อ เด็ก Den lilla åttan över en konsonant i en sluten stavelse gör att e-ljudet blir kort som i ordet "dek" = barn

อำ = [am]

เสาร์ Det här lilla tecknet indikerar att konsonanten inte uttalas.

กรุงเทพ ฯ Det här tecknet visar att det finns en rad bokstäver efteråt som inte skrivs ut och alltså inte heller uttalas. Det mest kända är ju Krungthep = Bangkok, änglarnas stad.

เด็ก ๆ Det här tecknet indikerar att ordet upprepas som i "dek dek" = plural för barn.

Mvh
John-Lennart

det är tur att du finns som moderator på forumet. med dina kunskaper kan du dela med dig till alla oss andra som inte kommit lika långt. du förklarar dessutom så enkelt...

ha det bra
marianne

Tack för din utmärkta genomgång! Jag är dock fortfarande undrande över betydelsen av det Marianne har lagt in under "Lektioner: Thailändska alfabetet/tecken" Här nedan klippt o klistrat
ก๋ thanthakhat
กํ nikhahit
ก๎ yamakkan

฿ står för thai bath

Mvh/Leif

Ja, det undrar jag också. Jag har aldrig hört de där namnen och det står inte i min grammatik. Den där "trean" som står upprätt har jag heller aldrig sett och den lilla ringen måste stå tillsammans med "a-tecknet" för att bli "am". Kanske Marianne kan förklara det.
Mvh
John-Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp