Tempel i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
En sak som har slagit mig ar hur stor skillnad det ar mellan templen har i Thailand. Som turist tidigare har man bara sett de flotta, guldutsmyckade templen. Men nu har jag fatt se nagot annat.

Hemma i byn ar templet mycket oansenligt, det ar inget annat an en stor, oppen lokal med ett altare for Buddha. Har samlas man pa morgonen pa "Buddha day" och skanker mat mm till munken. Templet ar nagot oerhort viktigt, min svarmor gar dit nastan varje morgon.

Har finns aven en bostad for munken samt ett krematorium dar begravningarna forattas.

Det ar stor skillnad mellan detta och Grand Palace samt Wat Po i Bangkok och Wat Chalong pa Phuket (som var det forsta thailandska templet jag stiftade bekantskap med). Men karleken till Buddha ar otvivelaktigt densamma.

Berralund :wai:

Vilken lat munk ni har :) I "min" blivande by går en munk varenda morgon från templet, genom den långa byn, och tillbaka till templet. På vägen ger många honom kokt ris.

Det finns en massa andra speciella tempel också, t ex ett tusenårigt i sandsten den provinsen.

Hemma i Sverige igen nu.

Nej, munken är inte lat, han går sin runda varje dag. Men hon går dit i alla fall (det är möjligt att folk är snåla).

Glömde att skriva att innan vi åkte hem igår ville munken att vi skulle komma till "Wat" för att få lyckoord på vägen. Dessutom fick vi var sitt armband, mitt i Thailands färger.

Och hemresan gick perfekt, inga förseningar och både jag och hustrun lyckades t o m sova några timmar. Så tack för dom orden. :D

Det där med munkar och tempel är ju lite spännande. Är det så att dom förväntas vara självförsörjande, genom att tassa runt och tigga mat?
Eller lyder alla tempel under en och samma organisation som äger och förvaltar byggnader mark osv.
Så en lite fråga, finns det nunnekloster i T
Rolf

Tack för svaret. Kommer lite följ frågor. De unga män / barn som i unga år befinner sej i Kloster/tempel. Är det nåt som ingår i uppfostran eller väljer dom själva?
Samt kan dom förväntas få nån sorts utbildning där. Som dom senare i livet har nytta av. Jag har sett ungar som är i templen så det bör väl finnas nån sorts undervisning.
Rolf

legolas kan säkert mer detaljerat och bakgrund än jag.

En del säger att man kan jämnföra Thailändska ungdomar med ex. svenska ungdomar som ska konfirmeras.
Man gör det en gång i livet. Fast skillnaden är då att dom Thailändska ungdomarna som är i temlet är där längre tid än vad den svenska konfirmationen tar.

Jag har en vän i Chiang Mai, han har en systerson som har nån typ av cp-skada.
När pojken var 1-2 år så lämnade dom pojken till temlpet så munkarna tar hand om pojken nu.
Förlädrarna är där och besöker pojken i den mån dom kan.
Pojken är säkert i 10-årsåldern nu och lever fortfarande med munkarna och kommer förmodligen göra det resten av sitt liv.
I min värld så verkar det som om man kan jämnföra lite med att här kan man lämna bort sitt barn till nån typ av vårdhem, där om man inte har pengarna till det så kan man lämna barnet till templet.

Man bugar för denna inblick i det buddistiska livet som munk. :wai:

Hej stämmer rättbra me va legolas säger dom små munkarna brukar typ vara där på sitt sommar lov ..
va frugan säger så får dom lära sig om livet va de nu kan betyda....

o de kan dom göra flera gånger inte som våran konfirmation alltså
vi kan göra lika dant om vi skulle vilja de o du kan göra de även här i sverige hos munkarna..

"glimten66 " sa:
Hej stämmer rättbra me va legolas säger dom små munkarna brukar typ vara där på sitt sommar lov ..
va frugan säger så får dom lära sig om livet va de nu kan betyda....

o de kan dom göra flera gånger inte som våran konfirmation alltså
vi kan göra lika dant om vi skulle vilja de o du kan göra de även här i sverige hos munkarna..
Tror inte jag skulle passa som munk. jag klär inte i orange

Det är ju bra, det blir ju som ett ambulerande soppkök.
Så dom utför lite socialt arbete också. Då är det nåt som är bra med den tron.
Det finns ju flera saker som är bra med Buddismen.
Vi bodde på ett hotell i bangkok och utför varje morgon så stod det en gammal dam och sålde småfåglar i små korgar.
Vi frågade förstås, jo dom skulle man köpa när man tex. hade varit ute och vänstrat. Så det var bara att släppa ut fåglarna så var man förlåten. Väldigt bra synd att dom är så svåra att fånga här hemma :laugh:

finns tempel bilder i Galleriet från mina trakter i thailand

"Rolf " sa:
Det är ju bra, det blir ju som ett ambulerande soppkök.
Så dom utför lite socialt arbete också. Då är det nåt som är bra med den tron.
Det finns ju flera saker som är bra med Buddismen.
Vi bodde på ett hotell i bangkok och utför varje morgon så stod det en gammal dam och sålde småfåglar i små korgar.
Vi frågade förstås, jo dom skulle man köpa när man tex. hade varit ute och vänstrat. Så det var bara att släppa ut fåglarna så var man förlåten. Väldigt bra synd att dom är så svåra att fånga här hemma :laugh:

Du har ju dina katter... ;D ;D ;D :offtopic:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp