tempelpojke, novis och munk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Vill inte förstöra rosen66 tråd, så jag gör en liten tråd om hans fina bilder på de unga pojkarna som är munkar.

LG undrade om de unga munkarna!

Nog är det så att många inte har råd med skolan och därför skickas unga pojkar till templet, kanske också hemlösa eller föräldrarlösa. Förr innan statliga skolor kom, så fungerade ju templen som lärosäten.

Så mycket vet jag ju att många unga män/pojkar blir munkar minst en gång i livet en period för att hedra "Mamman", sen lärde jag mig att det lite är som motsvarigheten till vår "militärtjänstgöring" var förr i tiden.

För att bli doktor eller annan högre status i livet krävs att du varit munk och utbildat dig inom det, vet inte hur viktigt det är idag men på landsbygden har det fortfarande stor betydelse enligt vad jag kunnat läsa mig till.

Förr, fram till senare delen av 1900-talet, började unga pojkar oftast som เด็กวัด dek[sup]L[/sup] wat[sup]H[/sup], "tempelpojke" och som tempelpojke utförde du enklare hushållssysslor i och omkring templet och samtidigt lära sig läsa och skriva mm. De var inte yngre än 8 år.

Tempelpojke var man oftast inte mer än fyra år och därefter blev man "Novis" สามเณร saam[sup]R[/sup] ma[sup]H[/sup] naehn[sup]M[/sup], fram tills ungefär 20-års ålder då man anses bli "myndig eller vuxen i Thailand.

Efter det uppgår man i att bli พระภิกษุสงฆ์ phra[sup]H[/sup] phik[sup]H[/sup] soo[sup]L[/sup] sohng[sup]R[/sup], en munk på riktigt så att säga.

Mvh Peter :wai:

Tro det eller inte, men jag faktiskt lånat ut pengar till ett Wat för att bygga nya toaletter, 50000 baht tror jag det var. Gamla människor är inte akrobater så farang toaletter installerades. Pengarna betalades tillbaka punktligt på utsatta dagen. Dom gamla toaletterna såg för jävliga ut rent ut sagt. Jag har inspekterat.

"Hansui " sa:
Tro det eller inte, men jag faktiskt lånat ut pengar till ett Wat för att bygga nya toaletter, 50000 baht tror jag det var. Gamla människor är inte akrobater så farang toaletter installerades. Pengarna betalades tillbaka punktligt på utsatta dagen. Dom gamla toaletterna såg för jävliga ut rent ut sagt. Jag har inspekterat.

Mycket hedersvärt :wai:

Insayt, det gäller dig med :) :wai:

"legolas " sa:
med risk att man får överheten efter sig och att det uppfattas som näthångel, så sänder jag härmed över en stor jäkla grönskande karma till Insayt p.gr.a. hans aldrig sinande brinnande intresse för Thailand och dess kultur och traditioner.

jag är görsvag för personer som lufsar omkring i livet med "öppna" ögon, och som orkar bry sig om sin omgivning. Så tack för ditt inlägg här och vad du har funnit ut "sayten"...

legolas

Tack legolas och Gazton!

Ja hansuis gest borde ju inhösta en del karmapoäng i den andliga världen och inte bara i den forumliga världen. Det här med munkar förresten är ju en hel vetenskap. :angel:, finns det änglar i Nirvana? ::)

Tackar för de Insayt min tant ger di karma för de :)

glimten66

Tack för lektionen Peter. :wai:

En helt ny tråd öppnas för att jag skall få svar. Jag känner mig hedrad!

Du får en lärar-karma av mig, magister Peter.

"LG " sa:
Tack för lektionen Peter. :wai:

En helt ny tråd öppnas för att jag skall få svar. Jag känner mig hedrad!

Du får en lärar-karma av mig, magister Peter.

Jag ville inte sabotera rosen66 fina bildtråd med min undervisning ;D ;D ;D, men den tråden var även till för honom och alla andra, men tyngdpunkten låg på dig ;D ;D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp