thai körkort i svergi

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lars gustafsson

Gäst
hej jag undrar hur man skall göra.tjejen har fått precis fått uppehållstillstånd och kommer snart hit.
hon har thaikörkort jag har läst att man får köra ett år i svergi är det från hon anmäller sig till skattemyndigheterna?
räcker det och visa hennes körkort om hon blir stoppad eller måste hon ha med sig någott annat typ som vi hade förr i tiden här gröntkort?
tacksam för svar

guss
 
Detta är saxat från polisens hemsida:

Får man använda utländska körkort i Sverige?
Ett utländskt körkort i Sverige gäller enligt sitt innehåll. För att körkortet ska gälla måste det vara utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i de internationella konventionerna om vägtrafiken från 1949 (Genéve) eller 1968 (Wien). Det ska även vara försett med ett fotografi av körkortsinnehavaren, Om så inte är fallet (engelska körkort) måste man tillsammans med körkortet visa en id-handling med fotografi.

Är körkortet inte utfärdat enligt någon av förebilderna,1949 (Genéve) eller 1968 (Wien) och inte heller utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller körkortet endast tillsammans med en bestyrkt översättning till något av dessa språk eller till svenska, danska eller norska.

Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige om innehavaren också har ett svenskt körkort eller om det är omhändertaget eller återkallat.

Körkort som är utfärdat i stater utanför EES, (femton EU-länder samt Norge och Island) gäller inte om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år. Ett utländskt bilkörkort som är utfärdat till någon som är yngre än 18 år, till exempel ett USA-körkort, gäller inte förrän man uppnått denna ålder.


Vägverket har säkert en del uppgifter om detta också:

Vägverket

// G
 
Du översätter hennes Körkort till Engelska på en auktoriserad översättningsbyrå i BKK, De är de billigaste sen kan hon köra på det i 1 år från bokföringsdatumet i Sverige!
 
Smidigt

När min tjej kom till Finland så körde hon först på sitt thaikörkort i sex månader. Sedan kunde hon byta det mot ett eu-körkort efter att hon ordnat en översättning och att jag skrev en garanti att hon kört i minst 6 månader i finland. Översättningen kostade 750 kr och nya körkortet tror jag var på 100 euro, ca 1000 kr. Sen skulle det vara ett vanligt läkarintyg.
Alltså totalt ca 2000 kronor för eu-körkort som hon kan köra på i hela europa tills hon fyller 70 år !

Psst Thaikörkortet kostade 150 baht...
 
PeeYai: Bra att veta men jag avstår nog från att flytta till Finland i 6 månader bara för min tjej skall få behålla körkortet :)
 
He he... nu menade jag inte att nån skall flytta till finland för att tanten skall få körkort... utan att det var smidigt att byta till EU-körkort i Finland så kanske det finns liknande möjlighet i Sverige ?
Jag är inte insatt i det svenska körkortsystemet.
Och andra sidan är det inte speciellt svårt att skriva sig i finland i sex månader men ändå bo i sverige... :paranoid:
 
går det att göra så i finland måste det ju också gå i sverige vi är ju också med i eu eller har vi någott annat dumt undantag här.det skulle ju inte förvåna mig.jag ringde tidigare till vägverket körkortsregistret och dom sa att hon fick köra bil i ett år från det att hon är inskriven hos skattemyndigheten.det räckte att översätta körkortet till svenska eller engelska och ha det thailänmska med också vem som helst kan översätta och skriva under.
vore intresant om någon vet något mer
 
Egentligen så skall översättningen göras av en auktoriserad översättare. Gör de i BKK kostar några hundra bath...

Vet ej hur de e i Finland, mer än vad jag läst i inlägget här. MEN de fungerar inte så i Sverige iag. 1 år efter folkbokförings datumet!
 
:wai:

Lyfter detta igen då jag undrar om det har tillkommit något mera i detta ämne?
Hur har ni andra gjort?

Min dam fixar körkort nu. Spelar det någon roll hur länge hon haft körkort för att få köra i Sverige?

ps. ja det är en gammal tråd jag vet :p

hoppas på svar
/Robban
 
Karma till dej legolas!

Det låter hemskt av mej men jag håller med dej. Här i sverige så är det stenhårt med halkbanor, fickparkering, rondeller m.m. det är inte bara att köra fram och tillbaks. Även teorin är ju verkligen viktig.

Ni män som har eget körkort vet väl själva hur mycket det var att köra och läsa innan det blev rätt.
 
<nej va va de som va så svårt????????????????????????????????????????
TJEJER har svårt me allt blanda inte in oss i de ;)
 
Jag skulle säga att det e lite skillnad beroende vart man bott. Jag har åkt med en bekant som bott i bkk och kört bil där och där skulle jag inte vilja köra själv. Men om nån kört ute på vischan och har körkort skulle jag aldrig sätta mig ijämte(möjligen efter ansenlig mängd chang). Samtdigt är vi väl fler än jag som överlevt trafiken i Thai.
 
Absolut legolas, 100 % rätt. Jag var med när frugan tog sitt körkort i Nong Bua Lamphu och det var direkt löjeväckande. Köra in mellan några uppställda plastkoner och backa in emellan några andra koner. Det var allt, absolut nada körning ute i trafiken. Teoridelen bestod av en genomgång av vägmärken samt några andra frågor. Vad jag förstod nämndes aldrig ens olämpligheten i att dricka alkohol och sedan köra bil (jag kan ha fel här). :mad:

Så hon får absolut inte köra här, och hon vill faktiskt inte köra heller.
 
oopps het ämne.

Jo jag vet att det dör mycket folk i Trafiken i Thailand.
Men hon går i en bra trafikskola i Bangkok där de kör i trafiken. Inte köpt eller någon annan skitskola.

Klart som fan jag inte vill att hon ska råka ut för en trafikolycka.
 
Nu kanske vi ska förtydliga att detta inte enbart gäller kvinnor :mad: (som vissa påskinar i tid och otid) :)
Etiopier ,vietnameser gambianer, ryssar.. Ja listan kan göras lång av folk som har svårt att ratta bilen på ett trafiksäkert sätt, när de sätter fötterna på pedalerna i sverige..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp