Thai Pannkakor

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J

jomo

Gäst
Jag undrar om det är någon som har recept på dom underbart goda pannkakorna som serveras på turistorterna med banan och sånt i vore jätte tacksam om det finns någon som har det eller liknande så man kan njuta hemma också dom få månaderna man är hemma

Tack på förhand :wai:
 
jag har det faktiskt :)

Mjöl 1kg
socker 1 nypa
cocosnötsmjölk liten tsk
1 ägg
salt lite
vatten ca 2dl

receptet är väl någorlunda på känn vad jag vet men prova er fram :)
 
1kg mjöl ??? stämmer verkligen det, låter mycket tycker jag. Men tack iallafall, thaipancakes aroi aroi :thumbsup:
 
jag har ett annat recept på dom. För 4 personer.

500 gram mosade bananer
60 gram mjöl
125 g socker
2½ dl kokosgrädde eller konserverad kokosmjölk
3 msk kokos
2 tsk socker
 
Är det inte ungefär detsamma som "roti" som ursprungligen kommer från indien?

Något anpassad till den västerländska mattraditionen, känns det som i vart fall...
 
Man bör nog tillsätta lite Bakpulver 2 tsk som det brukar stå i resepten !
Men väldigt goda är dom i alla fall.
 
Hej pannkaksälskare,

Jag tog mej för att prova laga pannkakorna igår,första försöket blev väl inte exakt som dom Thailändska,men ganska goda i alla fall !

Altså resept som följer:

1 Ägg
1 tsk Salt
1 brk Cocosmjölk
3 dl Vetemjöl
1-3 Mosade bananer (efter tycke och smak)
2 tsk Bakpulver
1 tsk Bikarbonat

Blanda mjöl och bakpulver + bikarbonaten innan ni har ner det i smeten
Vispa smeten ordentligt slät. Stek i smör och lite Rapsolja
 
Banan pannkakan är jäkligt god men som Legolas skriver har jag aldrig sett den i Isaan, bara i södra Thailand.

Har aldrig ens velat testa dessa kött pannkakor då jag hälldre föredrar omelette med minced meat.
Äter du dessa pannkakor Legolas?
 
(((Förr i tiden (50-talet) i Sverige var det vanligt - inte med köttpannkaka - men med fläskpannkaka. Har ni inte hört talas om det, eftersom ni verkar förvånade över köttpannkaka?)))
 
Fläsk pannkaka 2 gånger/månad i skolan och lika många gånger hemma ...klart man kommer i håg :D
 
Bananpannkakor, mums. Jag har heller aldrig sett dem har i Isaan, men jag skall definitivt ta receptet och lara frugan baka dem. Har inte atit sadana sedan jag var turist pa Phuket for tre ar sedan. Aroi, aroi. :nod:


Berralund :wai:
 
Roti finns i Isaan men inte på så många ställen, i Ubon Ratchathani på torget där alla matvagnarna är på kvällarna där finns det en trevlig gubbe som lagar Roti Banan chocolate som är min personliga favorit. Gumman är inte så speciellt intresserad hon tycker det är för mycket kalorier hon äter nån gelé med söt kokosmjölk till dessert.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp