Thai Red Currypaste

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Idag är det en sådan där dag där det görs currypasta som jag skall ha med mig hem.

Alltså om det funnits "doftdator" eller liknande så hade ni känt denna fantastiska arom från denna currypastan som Linda gör, hon är grym på allt vad mat är och denna pastan, ja den kan ni aldrig köpa i en affär eller ens få på en 5 stjärnig restaurang.

Just nu sitter hon på verandan här och det doftar underbart långt utanför bungalow.

Den skall ju stötas i mortel, vi prövade i Sverige att köra det i mixer, men det går inte, eftersom den skall vara ganska torr, rullar det bara runt som en boll i mixern. En variant jag tänkt på är ju kvarn, på den finaste skivan och mala det. Mixer eller matberedare som det kankse heter måste man ha vatten för att det skall kunna bli något och det blir inte bra.

Först steker man alla ingredienser, citrongräs, gröna små jäkla starka chili, galangal, koriander (torkade blommor), färsk gurkmeja, vitlök och något som kallas för "หัวไพร hoa phrai", en släkting till ingefära en medicinalväxt som används bland annat inom massage, men smakar inte alls som ingefära utan en blandning av galangal och ingefära.

Ingefära är ju mer stark i smaken än detta, tycker själv den är mer åt hållet krachai eller som den kallas fingerroot på engelska, en annan rot som är jäkligt gott till just röda curryrätter.

Sen blandar hon också i kapi (räkpasta av bästa kvalité och givetvis då röd torkad chili, för det är ju röd currypasta vi talar om. Currypastan håller evigheter sen.

Det finns ju lika många varianter på denna currypasta som det finns kvinnor och män, men denna är helt otrolig, vilken arom!

Sen så gör jag så att jag helt enkelt trycker ner pastan i sådana där som man gör iskuber av, ni vet och sen när man vill göra en curry, trycker man bara ut en till två kuber. Frys aldrig in sådant i en enda klump.

Så gör jag med buljonger också, reducerar ner dem kraftigt och sedan gör kuber av det och sen när man skall göra sås trycker man ut en eller två kuber beroende på.

Insayt

IMAG0137.jpg

IMAG0138.jpg

A

Anonymius

Gäst
"ledarn " sa:
Själv så har jag min "mortel" här hemma, så det behövs inte göras extra för förvaring.. :laugh: :laugh:

(Tur inte frugan läser här)

hee, Ledarn, en sådan mortel du ser på bilden har jag också, jag är ju gammal kock och en kock med någon självkänsla har en mortel.

Här menar jag ju att, jag kan inte göra denna fantastiska currypastan som hon gör och dessutom är det et jäkla jobb att sitta där och stöta 2 kilo pasta, jag kan men det blir ändå inte samma sak och därför gör hon en mängd olika paster till mig som jag tar hem och dessutom säljer lite till mina kamrater.

Jag förstår vad du menar, du eller din fru gör för en måltid och då givetvis behöver du ju inte mina tips, men det var lite tips till folk om man nu har större mängder.

Insayt

A

Anonymius

Gäst
"legolas " sa:
Jösses Mr P. varför i herrans namn skulle en 5 stjärning restaurant ha den maten på sin meny? De vill ju inte mista sina stjärnor som de jobbat så hårt för.. ;D ;D

Lite terror får du tåla om du skall sprida sådana foton. t.om. jag häruppe känner lukten bara genom att titta på fotona...... ;)

legolas

haha, ja det kanske du har rätt i för denna currypastan är "sketstark" som du skulle uttrycka det.

Jo, men allvarligt talat aromen och de dofter som denna pasta sprider tror jag till och med du skulle uppskatta ;D ;D

Insayt

R

Rolf

Gäst
"legolas " sa:
Jösses Mr P. varför i herrans namn skulle en 5 stjärning restaurant ha den maten på sin meny? De vill ju inte mista sina stjärnor som de jobbat så hårt för.. ;D ;D

Lite terror får du tåla om du skall sprida sådana foton. t.om. jag häruppe känner lukten bara genom att titta på fotona...... ;)

legolas
Du är inte mycket för mat med lite sting i.
Nä det är nog bäst du håller dej till pannkaka :D :D
Tycker själv att det låter smaskens :thumbsup:

A

Anonymius

Gäst
"ledarn " sa:
Vad skulle du förtydliga ??

Att jag kallade min fru för "morteln"... ?? 8) 8)

Ledarn jag känner ju dig och det har jag sagt förut, du tillhör ju också den skara som har väldigt långsökt humor ibland och svårbegripliga inlägg, det är inte alltid lätt att följa dig, du är en lurifax du med, en underlig typ.

Dina inlägg är ju allt som oftast bara två rader, som svar på ett inlägg på tre sidor, svårt att följa med där ibland och som jag sagt förut om dig och som du själv faktiskt höll med om, du läser inte, du bara skummar igenom text och sen så fastnar något och så svarar du på det, utan att greppat helheten.

Inte lätt alla gånger att veta vad du svarar på och menar ;D ;D ;D ;D

Tyvärr hänger jag många gånger inte med dig, kanske jag är korkad :eek: :eek:

Men du är en härlig person med god humor och ett gott hjärta och det är ju så härligt, hoppas jag lär mig mer hur du tänker och skriver ;D ;D

Insayt

A

Anonym

Gäst
"Rolf " sa:
Du är inte mycket för mat med lite sting i.
Nä det är nog bäst du håller dej till pannkaka :D :D
Tycker själv att det låter smaskens :thumbsup:
[/quote

Rolf...låter som smaskens :p...men luktar som själva f@n!!^Är kvick med att öppna fönster och dörrar när hustrun börjar tillreda denna "smörja"..förlåt..alla currypastaälskare!! :' själv älskar jag stark mat och mkt chilli...men här går gränsen!....... :mad:

Areeya

R

ragnela

Gäst
VARNING!

B köpte 250 gr smör på 7/11. Det smakar vanilj! Inte gott i Bea-sås! Men pannkakorna blev extra goda.

Så småningom ska jag (herr R) lägga ut en bild på omslagspapperet.

Köpte en gång Red Curry Paste. Efter 15 år hade det gått åt en 10-del, då slängde jag den.

G

glimten66

Gäst
Ser riktigt gott ut det där Insayt tanten gör me egen när den vi köper av en gammal tant på marknan tar slut

fasen 2 kilo kommer du inte långt på ;) du får nog be tanten o göra lite till
dofterna e otroliga bara älskar dom , men när tanten gör namprik då springer jag så starkt så att man kan inte andas i lägenheten :)

A

Anonymius

Gäst
"glimten66 " sa:
Ser riktigt gott ut det där Insayt tanten gör me egen när den vi köper av en gammal tant på marknan tar slut

dofterna e otroliga bara älskar dom , men när tanten gör namprik då springer jag så starkt så att man kan inte andas i lägenheten :)

Nä, hon har gjort en till sats så det blir nog kanske en tre kilo, sen skall jag ju ha räkkpasta 4 burkar, är väl ca ett halv kilo styck, sen phrik bplaa raa sap, phrik phao, 6 saltade fiskar bplaa khem, torkade räkor, ja och lite annat smått och gott!

Insayt

A

Anonymius

Gäst
"glimten66 " sa:

Jag ser många gånger att man säger "naam phrik", vad menar ni då? Menar du glimten66, den med räkpasta, chili, vitlök, lime, socker osv, eller menar du annat.

För naam phrik, kan ju var stark, men oftst är den ju ganska lagom stark, men syrlig som man ofta doppar grönsaker och fisk t ex.

Ibland får jag en känsla av att man kallar allt för naam phrik, men denna är ju den man allmänt förknippar med naam phrik (kapi), är det den du talar om också glimten66, se bild?

För när du säger att, "men när tanten gör namprik då springer jag så starkt så att man kan inte andas i lägenheten", då känner jag mer att hon rostar torkad chili i pannan och det är ett heelvete och gör något annat, för naam phrik är ju inte rostad chili, där kan man snacka om att tappa andan. ;D

Sen om man kör chili i matberedare, ja då släpps ju också alla oljor och det kan bli jäkligt stickigt i ögon och näsa.

Insayt

2556071999_87c850e277_o.jpg

A

Anonymius

Gäst
"ledarn " sa:
Frugan kallar nog väldigt mycket för "naam phrik"....

Men det blir i alla fall en röra med lite olika tjockheter som hon äter med klibbris/grönsaker och något annat tillbehör..
Det ska ju doppas klibbris och allt annat i denna röra som oftast är en blandning av olika grönsaker och framför allt massor av chili och vitlök...

Så att det är någon speciell röra har jag inte förstått det som utan det blir nog mer åt ett samlingsnamn för "röra att doppa mat i".. ;D ;D

Hur som testar jag som oftast allt hon "rör" ihop och ibland är det till och med riktigt gott.

Ja Ledarn, lite som jag trodde, för du har rätt där. "Naam Phrik" kan ju vara i princip vad som helst och då brukar man ju ha något suffix, som naam phrik kapi, naam phrik blaa duk osv.

Men om du bara säger naam phrik till en thai eller beställer på en restaurang, då är det underförstått denna som du ser på bilden med räkpasta, chili, lime osv.

Alla fall här nere i mitt område, kanske det skiljer sig i olika delar.

Insayt

A

Anonymius

Gäst
"ledarn " sa:
Stämmer säkert..
Och det är ju som oftast den där rediga räkpastan som stinker så att man storknar.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Ledarn, köper du den i Sverige, kan du få riktigt dålig räkpasta som luktar som..hhmmm du vet och är inte alls god, men den som finns här i Ban Phe, är av högsta kvalié och Ban Phe är ju berömt för sin räkpasta och den kan jag lova är mycket aromatisk och luktar inte alls fränt eller hhmmm. ;D

Insayt

A

Anonymius

Gäst
Här Ledarn har du äkta vara och kvalité, så här skall en räkpasta "Kapi" se ut, nu kan du ju inte känna doften, men som jag sa, luktar inte alls fr¨nt eller annat otvättat ;D

men innan jag träffade Linda, så köpte man ju ibland i affärer hemma och riktigt dåligt, det stank vedervärdigt. Jag kan skicka lite till dig om du vill av den äkta räkpastan, blir säkert din fru överförtjust! ;D

Insayt

IMAG0099.jpg

A

Anonymius

Gäst
"ledarn " sa:
Nästa gång vi åker och handlar på Thai Fong så ska jag försöka ta en bild på burkeländet..
Kanske den är tillverkad där ni håller till ?? :laugh: :laugh:

det finns bra kvalité även i Sverige, på möllan i Malmö Asia TRading har de en burk som är hyfsad, men den jag menar är gjord för hand genom alla konstens regler och säljs inte utomlands.

Insayt

A

Anonymius

Gäst
"legolas " sa:
Insayt, jag vet att du är minst sagt FÖR thaimat, men blunda inte,, räkor i avfallsform luktar och smakar skit. och thai klarar bara inte av att hantera seafood. De är odugliga, Ban Phae eller Isaan skitsamma. Tycker jag i alla fall som smakat eländet på mängder av ställen i Thailand.... :thumbsdown: :thumbsdown:

legolas
ps. smaken är som baken kanske skall tilläggas till Er som snörvlar efter denna mat.. Väl bekomme....

Säger en som är fullständigt ignorant vad gäller den gastronomiska världen.

Igår var jag mrputte, hans kompis och Linda samt deras fruar på en restaurang här i Ban Phe, som jag vet har kanonmat. Alldelses utsökt Sea Food, flat lobster, bläckfisk, yam thalee, kaeng phet naam sai, en klar härlig soppa med fisk och stekt jättegod fisk. Fråga mrputte?

Insayt

anubaan

Medlem
Jag måste nog in och bröta lite i den här tråden också ;)

Jag äter Thaimat. Det finns mycket som smakar gott. Det kan få vara starkt det är ok. Men jag tycker inte om att man så ofta förstör all smak med att doppa allt i "Naam Phrik". T.ex helt smaklösa räkor doppa i "Naam Phrik" och de smakar "Naam Phrik". Samma gäller för övrigt smaklös kyckling och osaltat fläsk. Allt dopps i "Naam Phrik" och så smakar allt likadant. När det finns så många kryddblandningar att marinera kyckling i. Och Mo däng smakar gott utan att dopas i "Naam Phrik". Räkor och sea food mår bra av att ligga i lite saltvatten innan de tillagas, då smakar de bra utan "Naam Phrik".

Varför detta utbredda missbruk av "Naam Phrik"?

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
15
Visningar
746
anonymous
A
R