thai till svenska

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
när man kommer hit ifrån thailand och ska lära sig svenska. sker det då med vanliga lärarledda lektioner?
jag har flera vänner i thailand som är intresserade av att lära sig svenska och undrar då.
finns det ngn språkkurs typ cd skiva från thai till svenska eller något annat material som kan användas?

du är ju svensklärare för invandrare john-lennart - hur gör ni?

det hade varit intressant att veta. Är det någon annan som har bra tips?
berätta gärna. vilka vägar kan man gå?

marianne

Varje kommun har skyldighet att ordna svenskundervisning för invandrare, oavsett om de är flyktingar eller anknytningsinvandrare, som ju är fallet med thailändskor i Sverige. Vad som krävs är att man haruppehållstillstånd och är skriven i kommunen. Sedan skiljer det sig från kommun till kommun vilken anordnare man väljer. I Sandviken har det varit Komvux ända från start men innevarande läsår har kommunen ett avtal med Lernia. Jag står doch för en verksamhet som kommunen driver som heter Slussen där vi tar emot alla nyanlända till Sandvikens kommun varav de flesta är helt nya i svenska. Vi har i vår haft många thailändskor. När det finns en lämplig plats ledig på Lernia, slussas så eleven vidare. Från och med hösten kommer SFI i kommunal regi igen. På SFI har vi lärarledda lektioner där eleverna är uppdelade efter nivå beroende på hur många år man har studerat i hemlandet. Vi använder oss av olika lärpmedel. De vanligaste heter + 46 och Mål 1 och Mål 2. Jag vill också rekommendera några bra program på nätet.
www.malett.se (från nybörjare och uppåt).
www.cfl.se har ett bra program som heter Safir, också det från nybörjare och uppåt.
www.skolutveckling.se > Våra webbplatser > Tema modersmål Då kommer man till två ikoner som heter Lexin Bildteman resp. Lexin Animationsteman.
Den första bygger på en bildordbok med samma namn och här man ju också orden. Det andra består av små filmsnuttar samtidigt som hör vad personen i fråga gör.
Har ni fler frågor så hör bara av er.
Mvh
J-L

det låter skitkul. Det hade varit ett yrke för mig. jag har varit inne och tittat på sidorna du hänvisat till och det är bra. :thumbsup: :thumbsup:

marianne :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
W