Thaigrönsaker.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

Phirawan

Gäst
från och med nu D-Day 1 Feb förbjuda export grönsaker till EU.
Department of Agriculture Aviserat åtgärder för att förbjuda export grönsaker till 27 länder i Europeiska unionen tillfälligt start den 1 februari efter det att EU upptäckts bekämpningsmedel i grönsaker. Förberedelser åtgärder för att förbjuda import av thailändska grönsaker. Förväntas påverka inkomsterna från exporten grönsaker än 738 miljone

Om Thailand inte löser problemet med växtskyddsmedel i grönsaksodling av fem grupper är: 1. Basil, söt basilika, söt basilika, spiskummin, 2 och. Chilipeppar 5 3. Bitter kinesiska. Bittra jättepumpa. 4 aubergine aubergine aubergine aubergine, vit aubergine, otäck Persilja, EU: s åtgärder behöver inte importera dessa varor från Thailand. Eftersom dessa växter är en växt kontroll Och skadegörare upptäcktes som karantänskadegörare i EU. . Ministeriet för jordbruk att fördröja offentliggörandet av sundhetscertifikat, grönsaker och 5 grupper att exportera till EU. Att inte exportera grönsaker till ett tillfälligt problem. Under tiden, om den hittas exporterats illegalt. Eller naken, fylld med illegala varor växt kontroll Rättsliga åtgärder kommer att bli. ( thai hemsidan http://www.krobkruakao.com

วันพฤหัสบดี ที่ 6 มกราคม พ.ศ. 2554

กรมวิชาการเกษตร ประกาศมาตรการห้ามส่งออกผักไปยัง 27 ประเทศในสหภาพยุโรปชั่วคราว เริ่ม 1 ก.พ.นี้ หลังอียูตรวจพบศัตรูพืชในผักถึงขั้นเตรียมออกมาตรการห้ามนำเข้าผักไทย คาดกระทบรายได้จากการส่งออกผักกว่า 738 ล้านบาท พร้อมแนะผู้ผลิตและผู้ส่งออกเร่งปรับปรุงระบบควบคุมการผลิต และระบบควบคุมความปลอดภัยสารตกค้าง เชื้อจุลินทรีย์และสุขอนามัยพืช

นายจิรากร โกศัยเสวี อธิบดีกรมวิชาการเกษตร กล่าวว่า ตั้งแต่วันที่ 1 ก.พ.นี้ ประเทศไทยจะงดการส่งออกผักไปยัง 27 ประเทศในสหภาพยุโรป(อียู)ชั่วคราว หลังจากที่อียูได้ตรวจพบศัตรูพืชกักกันในพืชผักผลไม้ที่นำเข้าจากประเทศ ไทยอย่างต่อเนื่อง จนทำให้อียู.เตรียมออกมาตรการห้ามนำเข้าพืชผักบางชนิดของไทย ซึ่งผลการเจรจาระหว่างกรมวิชาการเกษตรกับหน่วยงาน Health and Consumer(DG-SANCO) ของอียู. ได้ข้อสรุปว่า หากไทยไม่สามารถแก้ไขปัญหาด้านสุขอนามัยพืชในสินค้าพืชผักจำนวน 5 กลุ่ม ประกอบด้วย 1.กะเพรา โหระพา แมงลัก ยี่หร่า 2. พริก 3. มะระจีน มะระขี้นก 4. มะเขือเปราะ มะเขือยาว มะเขือม่วง มะเขือขาว มะเขือขื่น และ5. ผักชีฝรั่ง ทางอียู.จำเป็นต้องออกมาตรการห้ามนำเข้าสินค้าดังกล่าวจากไทย เนื่องจากพืชเหล่านี้เป็นพืชควบคุม และศัตรูพืชที่ตรวจพบเป็นศัตรูพืชกักกันของอียู. ทั้งนี้กรมวิชาการเกษตรจะออกประกาศชะลอการออกใบรับรองสุขอนามัยพืชผักทั้ง 5 กลุ่มที่จะส่งออกไปยังอียู. เพื่อไม่ให้ส่งออกผักที่เป็นปัญหาชั่วคราว และในระหว่างนี้หากพบการลักลอบส่งออก หรือลักลอบซุกซ่อนสอดไส้สินค้าพืชควบคุม ก็จะถูกดำเนินคดีทางกฎหมาย

Hur alla thai tjejer klara sig... utan chili och m.m..som förbjuda.. :'(

"Phirawan " sa:
Hur alla thai tjejer klara sig... utan chili och m.m..som förbjuda.. :'(

Va då thai tjejer
Jag då, fasen har ju thai chilli i allt tur ja fick hem en 5 kilo sist men får hoppas de inte blir lång varit får nog varna frugan att hon kanske inte kan ta hit de nu

glimten66 :mad:

heheheh ;D sorry och ni med killarna..

Vaaa 5 kiiiilooooooooooo Chili med dig..Glimten!!

"Phirawan " sa:
heheheh ;D sorry och ni med killarna..

Vaaa 5 kiiiilooooooooooo Chili med dig..Glimten!!

Japp måste ju klara sig tills tanten kommer hade nog me mi en 15 kilo grönsaker när ja kom hem nu .
När tanten va här sist så tyckte hon allt va dyrt så hon skickade me mig en massa som tur e går ju mycke o frysa ner men papayan o souer mangon den e redan slut ..

får väl hoppas att dom inte tittar i hennes väska :)

glimten66

Jag har aldrig med mig så mycket som du..
sist var3-5 kilo..konstiga grönsaker till kompisar och torka chili.. inga papaya ;)

När kommer din tjej?

Jag tror att det kommer ordna sig..

De är inte förbjuda för alltid ..bara tillfälligt .. Lugnt.. :laugh:

"legolas " sa:
Ja det är på tiden att EU har tagit tag i Thailands sätt att arbeta med bl.a. grönsaker. Finns där samma "skitsamma" mentalitet bland grönsaksodlarna som det finns i övriga samhället bland många många företeelser, så lever man verkligen farligt på många sätt genom att äta deras mat.

I min familj nu så är det uppe i 12st döda inom släkten inom de sista 2,5 åren, och det är cancer sägs det till mig. Förklara för mig med verklig inlevelse snälla, ni som försvarar länder som struntar i sin egna befolkning att detta INTE beror på bl.a. bekämpningsmedel i maten eller ute på åkrarna. jag vet inte själv.

Jag ser ju bara hur landet fungerar med alla de saker som är helförbjudna i väst. Ta bara den skiten med whitening (Nivea).. vilket är förbjudet i västländerna, men som säljes hejvilt här utav samma bolag!!! Rätt pengasumma i rätt ficka, så löser sig allting, halleleluja.

Ja, en sak är helt klar: Det är inte guld allt som glimmar. Även solen har sina fläckar! :(

"Phirawan " sa:
วันพฤหัสบดี ที่ 6 มกราคม พ.ศ. 2554

กรมวิชาการเกษตร ประกาศมาตรการห้ามส่งออกผักไปยัง 27 ประเทศในสหภาพยุโรปชั่วคราว เริ่ม 1 ก.พ.นี้ หลังอียูตรวจพบศัตรูพืชในผักถึงขั้นเตรียมออกมาตรการห้ามนำเข้าผักไทย คาดกระทบรายได้จากการส่งออกผักกว่า 738 ล้านบาท พร้อมแนะผู้ผลิตและผู้ส่งออกเร่งปรับปรุงระบบควบคุมการผลิต และระบบควบคุมความปลอดภัยสารตกค้าง เชื้อจุลินทรีย์และสุขอนามัยพืช

นายจิรากร โกศัยเสวี อธิบดีกรมวิชาการเกษตร กล่าวว่า ตั้งแต่วันที่ 1 ก.พ.นี้ ประเทศไทยจะงดการส่งออกผักไปยัง 27 ประเทศในสหภาพยุโรป(อียู)ชั่วคราว หลังจากที่อียูได้ตรวจพบศัตรูพืชกักกันในพืชผักผลไม้ที่นำเข้าจากประเทศ ไทยอย่างต่อเนื่อง จนทำให้อียู.เตรียมออกมาตรการห้ามนำเข้าพืชผักบางชนิดของไทย ซึ่งผลการเจรจาระหว่างกรมวิชาการเกษตรกับหน่วยงาน Health and Consumer(DG-SANCO) ของอียู. ได้ข้อสรุปว่า หากไทยไม่สามารถแก้ไขปัญหาด้านสุขอนามัยพืชในสินค้าพืชผักจำนวน 5 กลุ่ม ประกอบด้วย 1.กะเพรา โหระพา แมงลัก ยี่หร่า 2. พริก 3. มะระจีน มะระขี้นก 4. มะเขือเปราะ มะเขือยาว มะเขือม่วง มะเขือขาว มะเขือขื่น และ5. ผักชีฝรั่ง ทางอียู.จำเป็นต้องออกมาตรการห้ามนำเข้าสินค้าดังกล่าวจากไทย เนื่องจากพืชเหล่านี้เป็นพืชควบคุม และศัตรูพืชที่ตรวจพบเป็นศัตรูพืชกักกันของอียู. ทั้งนี้กรมวิชาการเกษตรจะออกประกาศชะลอการออกใบรับรองสุขอนามัยพืชผักทั้ง 5 กลุ่มที่จะส่งออกไปยังอียู. เพื่อไม่ให้ส่งออกผักที่เป็นปัญหาชั่วคราว และในระหว่างนี้หากพบการลักลอบส่งออก หรือลักลอบซุกซ่อนสอดไส้สินค้าพืชควบคุม ก็จะถูกดำเนินคดีทางกฎหมาย

Tack Phirawan :love_transparent: att du skrev på thai oxå, hade blivit svårt annars

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp