Thailändare tillhör dom som har kortast semester.

 
Låter helt ok i mina öron.
Jag tycker att folk som står och skriker på barrikaderna skulle föregå med gott exempel.
Behandlar man kompetent personal bra, så får man behålla kompetent personal.
Företag med bra rykten har ofta lätt att rekrytera duktigt folk.

Det är ju ingenting som hindrar västerlänningar som bedriver verksamhet att betala bättre och ge bättre villkor än minimum kraven.
Butik mm som måste ha antal anställda efter hur många kvm butiksyta det är letar nog främst efter billigast möjliga arbetskraft.
Kolla ställen som ex Homepro..
 
Utdrag från din länk
"Thai workers are the seventh most vacation-deprived globally, according to an Expedia study that examines vacation usage and trends across 19 countries and territories."

Hmmm det är nåt som inte stämmer...........jag har det på tungan............vad kan det vara......nä kommer inte på det.
Förresten, på vilken plats kom de andra 176 länderna som inte är med i undersökningen? ;)

/ SatanG

Hej

Det är nog frågor som du bör ställa till dom som utförde undersökningen och Bangkok Post som presenterade den, själv förstår jag inte alls varför du vill försöka få det att framstå som att jag har något ansvar för denna undersökning eller dess resultat?

Mvh isan lover
 
Svensk semester är inte gratis, det kostar 13% av lönen som arbetsgivaren håller inne tills man tar ut sin semester med lön.

Det är fritt fram för övriga att köra samma metod. Gissar att thai inte är intresserad av innehållen lön.

Hej

Min gissning är snarare att Thailändarna aldrig har fått frågan och därför aldrig har tagit ställning till detta.

Mvh isan lover
 
Hade vi inte en lagstiftning i Sverige så skulle många hellre välja högre lön och inte tvingas till semester.

Hej

Att det skulle vara särskilt många som inte vill ha semester tvivlar jag på, men det finns naturligtvis en del människor som skulle föredra ett liv utan ledigheter, vi hade en Tysk på mitt gamla jobb som kallade semester för ”tvångsdagar” som han var tvungen att ta ut mot sin vilja, men frågan är om man är riktigt frisk då?

Mvh isan lover
 
Hej

Att det skulle vara särskilt många som inte vill ha semester tvivlar jag på, men det finns naturligtvis en del människor som skulle föredra ett liv utan ledigheter, vi hade en Tysk på mitt gamla jobb som kallade semester för ”tvångsdagar” som han var tvungen att ta ut mot sin vilja, men frågan är om man är riktigt frisk då?

Mvh isan lover
Då måste jag tillhöra den sjuka sorten, jag har inte tagit ut en semesterdag frivilligt i hela mitt liv vad jag än jobbat med.
Skulle båten stoppa för semester på fisket så blev man bara, "orka" först nu när jag börjat i handelsflottan som det börjat bli mycket ledigt.
Räckte med lediga helger och blåsdagar som fiskare.
 
Hej

Att det skulle vara särskilt många som inte vill ha semester tvivlar jag på, men det finns naturligtvis en del människor som skulle föredra ett liv utan ledigheter, vi hade en Tysk på mitt gamla jobb som kallade semester för ”tvångsdagar” som han var tvungen att ta ut mot sin vilja, men frågan är om man är riktigt frisk då?

Mvh isan lover
Vi hade många som tyckte det var fel att tvingas ta ut 20 semesterdagar per år. (4 veckor).
 
Hade vi inte en lagstiftning i Sverige så skulle många hellre välja högre lön och inte tvingas till semester.

Det är faktiskt ganska många som tar ett "sommarjobb" över semestern. Har själv gjort det ett antal gånger. Rycka in som konsult en månad på semestern t. ex. Vet många som jobbar inom produktion och montörer som går över och har två jobb så under deras respektive semestrar så jobbas det mer på det andra företaget.
 
Det är faktiskt olagligt och går inte heller att avtala om. Semesterlagen.
Men med mindre företag är ju risken liten.
Bolag med 80 anställda är väl iofs inte stort men vill man ha kompetent personal så kör man individuella villkor rätt över, med manskap som trivs slipper man personalomsättning.
 
Semesterlagen är en tvingande lag, så det mesta går ej att förhandla om.
Ett är att man är skyldig att ta ut 20 dagar per år.
Övriga dagar kan man spara eller ta ut i pengar fast det ska ske i samråd.
Nu är kontrollerade myndigheter inte så aktiva men där det upptäcks att anställa inte tar ut semester utan jobbar årets samtliga veckor blir böterna höga.


Semesterlagen ska framförallt ses som en miniminivå som inte får "underträdas", hit hör bland annat antal semesterdagar, ersättning för semesterdagar samt din rättighet att spara semesterdagar. Dessa tre delar är således inte dispositiva (kan alltså inte avtalas bort utan ska alltid finnas där för arbetstagaren).

Till andra delar är semesterlagen tvingande till arbetstagarens fördel, vilket framgår av 2 § semesterlagen. Här anges att arbetsgivaren och arbetstagaren inte får ingå avtal som skulle marginalisera arbetstagarens rättigheter som denne har enligt semesterlagen.
 
Det är faktiskt ganska många som tar ett "sommarjobb" över semestern. Har själv gjort det ett antal gånger. Rycka in som konsult en månad på semestern t. ex. Vet många som jobbar inom produktion och montörer som går över och har två jobb så under deras respektive semestrar så jobbas det mer på det andra företaget.
Det är väldigt vanligt.
Nu behöver inte en arbetsgivare hålla rätt på vad de anställda gör på sin "fritid".
Andra vill skjuta sin semester till höstjakten mm.
Men huvudregeln är att 20 dagar ska vara uttagna vid semesterårets slut (sista mars).

För många är det semester att jobba, många saknar hobby och andra fritidsintressen.
 
Då måste jag tillhöra den sjuka sorten, jag har inte tagit ut en semesterdag frivilligt i hela mitt liv vad jag än jobbat med.
Skulle båten stoppa för semester på fisket så blev man bara, "orka" först nu när jag börjat i handelsflottan som det börjat bli mycket ledigt.
Räckte med lediga helger och blåsdagar som fiskare.

Hej

I den branschen är det ju lite speciella villkor, men för anställda på jobb 5 dagar i veckan och 8 timmmar arbetsdag (plus ö-tid på kvällar och helger) är nog semester något som dom flesta ser fram emot och tycker är bra.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp