Thailändare tillhör dom som har kortast semester.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En intressant men inte helt oväntad undersökning presenterades idag i Bangkok Post, Thailändare tillhör dom länder i världen där dom anställda har minst semester per år.

1558164850091.jpeg

Thai workers are the seventh most vacation-deprived globally, according to an Expedia study. (Bangkok Post photo
Poll finds most Thais starving for holidays

Mvh isan lover
 
Budda dagar var å varannan vecka känns det som.

Hej

Det är dock relativt få av dessa som är lediga helgdagar för vanliga anställda, dessutom jobbar många så långt hemifrån att dom inte hinner hem för att besöka sin familj på någon enda dag.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är dock relativt få av dessa som är lediga helgdagar för vanliga anställda, dessutom jobbar många så långt hemifrån att dom inte hinner hem för att besöka sin familj på någon enda dag.

Mvh isan lover
Arbetar du som lärare , bank så är du alt ledig. men industrin kör, handeln samt en massa andra arbets platser
 
Kan bara håll med dom är ju aldrig ledig om dom inte är på jobbet då är det begravning eller bröllop eller kungadagar och buddadagar. De är ju aldrig lediga stakars människor hinner ibland inte nyktr till mellan allt.
 
Kanske minns fel men det är väl 20+ helgdagar, varav åtminstone hälften är lagstadgade ledigheter.
Innebär väl ofta möjligheten att tjäna mer pengar, men det är väl fel det med antar jag.

/ SatanG
 
Stackars arbetare... Kolla arbetsmail på ledig tid och jobba 6 månader i sträck utan semester... Nästan som att det är jobbigt att ha ett jobb...

Gött att det inte bara är här folk grinar över att det plingar till i mailkorgen och en minut av din lediga tid försvinner till att läsa igenom och kanske svara på något arbetsrelaterat.

Undrar om dessa människor grinar lika mycket när de kollar sin privata mail, kollar Line, Facebook eller tar emot privata samtal under betald arbetstid?
 
Stackars arbetare... Kolla arbetsmail på ledig tid och jobba 6 månader i sträck utan semester... Nästan som att det är jobbigt att ha ett jobb...

Gött att det inte bara är här folk grinar över att det plingar till i mailkorgen och en minut av din lediga tid försvinner till att läsa igenom och kanske svara på något arbetsrelaterat.

Undrar om dessa människor grinar lika mycket när de kollar sin privata mail, kollar Line, Facebook eller tar emot privata samtal under betald arbetstid?

Gäller ju att prioritera sin tid. Hellre spräcker jag tarmen än skiter på rasten. Arbetsmailen får inte öppnas efter 17.00

Däremot behövs minst 60min arbetstid för att kolla forum och tjata med polare på whatsapp. Någon ordning får det vara, jag är ju för fasiken på jobbet. Skall de krävas att jag jobbar också?

Nej, någon måtta får det vara! ;)
 
Arbetar du som lärare , bank så är du alt ledig. men industrin kör, handeln samt en massa andra arbets platser

Hej

Stämmer bra.

Att Thailändska arbetare hade lite ledighet visste man ju, men kanske inte att dom var bland dom med minst ledighet i hela världen.

Mvh isan lover
 
Hej

Stämmer bra.

Att Thailändska arbetare hade lite ledighet visste man ju, men kanske inte att dom var bland dom med minst ledighet i hela världen.

Mvh isan lover
Man har jämfört 19 länder och 300 fulltidsarbetare i Thailand, så ta undersökningen vad den är värd, 0 och ingenting.
 
Man har jämfört 19 länder och 300 fulltidsarbetare i Thailand, så ta undersökningen vad den är värd, 0 och ingenting.

Hej

Det är sant men jag misstänker ändå att resultatet skulle bli ungefär det samma även om antalet länder utökades, man har helt enkelt väldigt lite ledigt som vanlig anställd i Thailand och många andra asiatiska länder.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är sant men jag misstänker ändå att resultatet skulle bli ungefär det samma även om antalet länder utökades, man har helt enkelt väldigt lite ledigt som vanlig anställd i Thailand och många andra asiatiska länder.

Mvh isan lover
Inte ovanligt att man jobbar 6 månader sen säger upp sig och drar till byn i några månader, dricker lao khao och dansar.
Min städerska har tagit semester från songkhran till slutet av denna månaden.
Får se om hon kommer tillbaks hoppas det, och är ju inte så att hon planera in semester och förvarna, plötsligt var hon i Isaan och meddela att hon kommer i slutet av denna månaden.
Så svågern gör med jobbar ihop lite pengar sen drar hem och gör inget.

Efter Songkhran var det inga problem att fylla en bil och 1 pickup, dra hit ner på 1 veckas extrasemester.
 
Om en lärare ska vara ledig eller inte beror i praktiken helt på hans/ hennes rektor. Rektorn beordrar ofta extra-jobb på helger och "ledig tid" och dessvärre även handräckningshjälp vid rektorns privata fester. Oftast så får läraren inget extra betalt för dessa "tjänster". Visst - de kan vägra, men då kommer det surt efter.....
 
Om en lärare ska vara ledig eller inte beror i praktiken helt på hans/ hennes rektor. Rektorn beordrar ofta extra-jobb på helger och "ledig tid" och dessvärre även handräckningshjälp vid rektorns privata fester. Oftast så får läraren inget extra betalt för dessa "tjänster". Visst - de kan vägra, men då kommer det surt efter.....
Pratar du om alla lärare i hela Thailand att detta är standard eller i visst område, eller kanske en by?
 
Inte ovanligt att man jobbar 6 månader sen säger upp sig och drar till byn i några månader, dricker lao khao och dansar.
Min städerska har tagit semester från songkhran till slutet av denna månaden.
Får se om hon kommer tillbaks hoppas det, och är ju inte så att hon planera in semester och förvarna, plötsligt var hon i Isaan och meddela att hon kommer i slutet av denna månaden.
Så svågern gör med jobbar ihop lite pengar sen drar hem och gör inget.

Efter Songkhran var det inga problem att fylla en bil och 1 pickup, dra hit ner på 1 veckas extrasemester.

Hej

Att folk tar obetald ledighet genom att ex.vis säga upp sig är kanske en följd av att perioderna med betald ledighet är väldigt korta, man vill väl stanna hos släkt och vänner lite längre.

Det är väldigt vanligt att folk stannar ute i byarna så länge pengarna räcker efter ex.vis songkran, dragningen till hembyn är ofta stark och många har svårt att lämna byn för en ny period av arbete.

Mvh isan lover
 
Hej

Att folk tar obetald ledighet genom att ex.vis säga upp sig är kanske en följd av att perioderna med betald ledighet är väldigt korta, man vill väl stanna hos släkt och vänner lite längre.

Det är väldigt vanligt att folk stannar ute i byarna så länge pengarna räcker efter ex.vis songkran, dragningen till hembyn är ofta stark och många har svårt att lämna byn för en ny period av arbete.

Mvh isan lover
Ja så på det sättet tar dom ut sin ledighet.
 
Om en lärare ska vara ledig eller inte beror i praktiken helt på hans/ hennes rektor. Rektorn beordrar ofta extra-jobb på helger och "ledig tid" och dessvärre även handräckningshjälp vid rektorns privata fester. Oftast så får läraren inget extra betalt för dessa "tjänster". Visst - de kan vägra, men då kommer det surt efter.....

Hej

I vår lilla by och närområde stänger skolan helt vid alla officiellt utlysta helgdagar, att rektorerna kan utnyttja skolans personal privat förekommer säkert, men jag har inte hört talas om detta i vår skola.

Mvh isan lover
 
Om en lärare ska vara ledig eller inte beror i praktiken helt på hans/ hennes rektor. Rektorn beordrar ofta extra-jobb på helger och "ledig tid" och dessvärre även handräckningshjälp vid rektorns privata fester. Oftast så får läraren inget extra betalt för dessa "tjänster". Visst - de kan vägra, men då kommer det surt efter.....

De lärare jag känner som jobbar statligt har det väldigt behagligt. Lediga helger, korta arbetsdagar, semester stora delar av skolloven. Därtill en okay lön.

Så just lärare är det inte särskilt synd om i Thailand.
 
Va???

Hittar du ett faktafel i ett av IL:s slagkraftiga påståenden. Jösses, det trodde ingen skulle hända... ;)

Aftonbladet rubriksättare är riktiga sanningssägare i jämförelse med IL.

Hej

Vad mer exakt anser du vara ett faktafel i Bangkok Posts artikel?

Sen ska väl undersökningar ses som just dom undersökningar dom är och inte fakta, själv har jag aldrig hört talas om att undersökningar i vissa frågor klassas som fakta, en undersökning redovisar väl vad ett ett urval människor har för åsikt i en viss fråga, jämför man sen resultaten ifrån ex.vis olika länder drar frågeställaren vissa slutsatser av detta.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp