Thailändsk 3G Trådlöst internet modem

Då ska du satsa på någon av dom stora aktörerna, som kan garantera täckning överallt. 3bb eller Tot nånting. Kolla om du kan få tag i en Dong som du kan ansluta en extern antenn till det finns men vet inte vilka som har dom.
Om du går in på nåt av dom större varuhusen så hittar du alla som finns där. Du får gå runt och fråga

Hittade en bra sida här faktiskt http://www.thailandguru.com/internet-thailand-adsl-broadband-high-speed.html, men samtidigt är det ju så mycket text och faktatekniska saker så man blir yr ???

Ok skall kolla lite till True Move skall ju vara bra ser jag, men alla verkar ungefär likvärdiga vad jag fått ut av det. Man kan ju koppla mobiltelefonen med usb-kabel till det existerande simkortet såg jag, ja det finns all varianter tydligen, är inte så hemma på sådant här ::)

Mvh Peter :wai:

Surfa bara inte på ett svenskt abb. då blir det dyrt. Jo det är en djungel, man blir alldeles vimsig.
Man får söka sej runt, hela internet är ju fortfarande under uppbyggnad i Thailand så det är nästan färskvara vad man ska ha.

"insayt " sa:
Hittade en bra sida här faktiskt http://www.thailandguru.com/internet-thailand-adsl-broadband-high-speed.html, men samtidigt är det ju så mycket text och faktatekniska saker så man blir yr ???

Ok skall kolla lite till True Move skall ju vara bra ser jag, men alla verkar ungefär likvärdiga vad jag fått ut av det. Man kan ju koppla mobiltelefonen med usb-kabel till det existerande simkortet såg jag, ja det finns all varianter tydligen, är inte så hemma på sådant här ::)

Min erfarenhet är att det beror väldigt mycket på vart man befinner sig, några platser är det ena abb bra och det andra skit och på ett annat ställe är det tvärt om. Det bästa är om man kan fråga någon som redan kör trådlöst på det ställe man är.. Och om man sedan kanske köper att par olika sim-kort så kostar ju inte det all världen..

Verkar vara 3 st stora Cat 3bb och TOT, länken du skickade var lite gammal info. Se bara till att få Internet och inte Thai net för där går bromsen vid gränsen.

Nä, det är nog som du säger, jag köpte laptopen till Linda och hennes dotter vet nog vad som är bra och dåligt får jag hoppas, men det kan ju vara bra för mig när jag kommer ner, så man slipper sitta på dessa jä...la, internetcaféerna med alla skrikiga ungar och de har ju ofta inte speciellt bra speed de heller.

Men för bankärenden mm, så tror jag att det blir okey, skall ju inte ladda ner en massa eller liknande och Ban Phe med omnejd har nog god täckning, ligger ju nära Pattaya, Rayong och Bangkok med för den delen, jag menar det är ju ett urbant område så att säga!

Mvhv Peter :wai:

"insayt " sa:
Nä, det är nog som du säger, jag köpte laptopen till Linda och hennes dotter vet nog vad som är bra och dåligt får jag hoppas, men det kan ju vara bra för mig när jag kommer ner, så man slipper sitta på dessa jä...la, internetcaféerna med alla skrikiga ungar och de har ju ofta inte speciellt bra speed de heller.

Men för bankärenden mm, så tror jag att det blir okey, skall ju inte ladda ner en massa eller liknande och Ban Phe med omnejd har nog god täckning, ligger ju nära Pattaya, Rayong och Bangkok med för den delen, jag menar det är ju ett urbant område så att säga!

Mvhv Peter :wai:
Se då bara till att ha ett bra virus skydd. Jo det fanns master överallt som jag kunde se från vån 9 ;)

Ja. Jag läste om någon, som hade åkt runt och testat på många ställen förra året. Runt större städer och turistorter var det bra, men i bushen behövdes ofta antenn(/satelit) för att få användbar uppkoppling.

Där det är dålig mottagning är det dessutom mycket väderberoende. Vissa dagar fungerar streaming TV och webcam bra medan andra dagar hör man bara en massa oljud om man ens får kontakt.

"Rolf " sa:
Verkar vara 3 st stora Cat 3bb och TOT, länken du skickade var lite gammal info. Se bara till att få Internet och inte Thai net för där går bromsen vid gränsen.

Jasså, finns det ett intranet i thailand, vad är det för konstigheter?? ???, men ThaiNet är väl som Telia ungefär, äger marknät mm och TOT och de andra är väl de stora backbone och gateway-ägarna, jag pratar om ISP, Internet Service Provider, så som Bredbandsbolaget mm...eller är jag helt ute och cyklar!

Så AIS eller DTAC eller One2Call, är nog likvärdiga!

Nä det är nog World Wide Webb, alla erbjuder!

Jo så är det att alla erbjuder internet dvs. www. men dom har olika vägar för att ta sej till tex. euorpa. En del kör via kina och ryssland andra den närmsta vägen.
Det är en jädra soppa.

Hörde när jag var nere av mäklaren att dom hittar en bra och snabb lina som pallar för ca 1000 abb, sen efter ett tag så visar det sej att det är 3000 på den linan och vad händer då. Jo dom tjänar pengar.

"Rolf " sa:
Se då bara till att ha ett bra virus skydd. Jo det fanns master överallt som jag kunde se från vån 9 ;)

Rolf du skriver så jag hinner inte med, är det Changen som fått fart på dig nere i LOS ;D

Jo, jag kör med Comodo Internet Security, gratis och mycket bra, räcker gått och väl som privatperson och ger ett gott skydd tillsammans med uppdateringar av Windows mm, samt sunt förnuft, den sista biten kanske är knepigast när det gäller ungar ::). Det finns många bra gratisprogram, som privatperson behöver man inte köpa dessa avancerade Norton, MacAfee mm.

Nä det var så jag menade bara se till att det är up todate. Själv kör jag Microsofts egen Microsoft Security Essentials.en den funkar kanon om du har en godkänd ver. av Windows

En vild chansning är att DTAC fungerar bäst emot europeiska servrar.

"Rolf " sa:
Jo så är det att alla erbjuder internet dvs. www. men dom har olika vägar för att ta sej till tex. euorpa. En del kör via kina och ryssland andra den närmsta vägen.
Det är en jädra soppa.
"insayt " sa:
Jasså, finns det ett intranet i thailand, vad är det för konstigheter?? ???, men ThaiNet är väl som Telia ungefär, äger marknät mm och TOT och de andra är väl de stora backbone och gateway-ägarna, jag pratar om ISP, Internet Service Provider, så som Bredbandsbolaget mm...eller är jag helt ute och cyklar!

Så AIS eller DTAC eller One2Call, är nog likvärdiga!

Nä det är nog World Wide Webb, alla erbjuder!

Hej!
Ja du är ute och cycklar ;-)
AIS och one2call är samma bolag, likadant som DTAC kallas för Happy.
AIS och DTAC har egna master för mobiltäckningen.
Hemma hos mig kan jag knappt surfa med AIS, det funkar utomhus fast väldigt segt.
Medans DTAC har byggt en mast i grannbyn, så med ett DTAC/Happy simkort i datorn funkar det kanon att surfa, både inomhus och utomhus.

Jo men då är det som vanligt då. Kolla var OP. har sina master.

"Caveman™ " sa:
Hej!
Ja du är ute och cycklar ;-)
AIS och one2call är samma bolag, likadant som DTAC kallas för Happy.
AIS och DTAC har egna master för mobiltäckningen.
Hemma hos mig kan jag knappt surfa med AIS, det funkar utomhus fast väldigt segt.
Medans DTAC har byggt en mast i grannbyn, så med ett DTAC/Happy simkort i datorn funkar det kanon att surfa, både inomhus och utomhus.

Jo, jag läste lite om det och som du säger har ju många gått ihop, hon har one2call nu, men jag skall se när jag kommer ner hur det funkar, nu är det bra ibland och ibland kopplar det ner när vi chattar och det är väl lite si och så, men hyfsat, bättre en internetkafet hon brukar sitta på i alla fall, där bröts ju ljudet var 40 sekund ungefär om det beror på datorerna eller internet må vara osagt.

Själv hade jag valt DTAC för täckningens skull. Om priset är viktigt finns det nog billigare. Men jag skulle satsa på ett stabilt nät vilket DTAC har. Kan vi tacka telenor för.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20
Visningar
4 K