thailändsk arbetare till sverige ?

 

asker112

Medlem
hej vet inte om det är rätt ställa att posta det, men gör ett försök. kan man anlita en thailändare som kan laga mat och anställa här i sverige ? har en restaurang som jag ska köra med husmanskost och thai mat om jag hittar en som kan göra och är pålitligt, verkar som det är svårt att skaffa sig någon i sverige så jag tänkte om man kan anställa från thailand ? issåfall hur ska man tillgå ? språket är inget hinder på jobbet då man kommer överens på nåt sätt då det inte är gästbemötande jobb. kan någon hjälpa till som är i thailand ? jag står självklart för kostnaderna.
 
Nu är jag inte i Thailand, så kan inte hjälpa dig hitta någon där.

Varför hittar du ingen i Sverige? Självklart kan du anställa någon i Thailand, men du får hjälpa till med ansökan och arbetstillstånd (kan säkert ta sin tid nu). Du måste anställa honom/henne på svenska villkor och vill minnas skicka med anställningskontraktet i ansökan.

Enligt MIG så gäller följande:

För att få arbetstillstånd ska

  • du ha ett giltigt pass
  • du ha erbjudits ett arbete med arbetsvillkor som är i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
  • du ha erbjudits lön som är i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
  • du ha blivit erbjuden ett arbete i sådan omfattning att lönen är minst 13 000 kronor i månaden före skatt
  • din arbetsgivare ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för dig när du påbörjar anställningen.

Se mer http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Anstalld.html

Jag tror att det borde vara lättare att hitta vad du söker i Sverige ...
 
hej tack för att du svarade, vi har redan en person som vi har hämtat från utomlands så hela processen vet jag redan. det som är tänkt är att hitta någon och hämta hit med visum så man kan lära känna varandra och se om det kan funka under den tiden. vi har letat i flera månader här i sverige men utan att lyckas verkar som alla thailändare hamnar i massage salonger. boende och alla kostander står självklart jag för men är svårt att hitta någon ...
 
Hej
Finns allt en del som lagar mat också, var håller ni till ?
 
 

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20
Visningar
3 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp