Thailändsk kvinna och körkort i Sverige

 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Som jag precis nämnde i min sjötråd så skall min hustru påbörja utbildning till körkort i Sverige. Vi är inbokade på en Handledarkurs på en större trafikskola hemmavid i slutet av denna månad. Det känns som en god idé att hon får prova på med mig först och få lite känsla för det hela, speciellt nu när pandemin härjar som värst. Sedan kan hon börja på trafikskolan till våren, det går att kombinera med jobbet.

Jag tror inte att hon kommer att ha några större problem att köra ute i trafiken, det största problemet blir säkerligen att klara av teorin. Jag vet att teoriprovet finns på thailändska, är det någon som har erfarenhet av vilket språk som är bäst? Hon talar svenska mycket bättre än hon skriver och läser påstår hon, men det är allt självförtroendet som sviktar lite ibland.

Körningen kommer att ske i en lite mindre stad, definitivt inte i Malmö eller Lund med alla kamikazecyklister som finns där. Det känns lugnare.
 
Vi trodde också att teorin skulle bli svårast. Det visade sig att körningen blev största utmaningen. Frugan testade att köra upp som privatist i Stockholm vilket är en bedrift att klara då dom är sjukligt petiga. Tillslut körde hon upp i Mora vilket gick lekande lätt.

Min fru tyckte det var enklast att göra teoriprov på svenska. Dåligt översatt på thai. Det var precis i början när thai kom så har förhoppningsvis blivit bättre idag. Däremot så fixade jag rättighet till tolk. Det gör man via en trafikskola. Tolken hon fick var inte native thai så frugan hade svårt att förstå tolken. Däremot ger rättigheten till tolk extra tid för att utföra teoriprovet även om ingen tolk är närvarande. Det var det som gjorde skillnad då hon fick tid i lugn och ro att läsa frågorna. Har för mig det gick att växla mellan thai och svenska som också bidrog till bättre förståelse. Att bara läsa på thai var som gjort för att misslyckas tyckte frugan men som sagt var det några år sedan så hoppas det blivit nättre nu. Så skaffa intyg för tolk och få den extra tiden är mitt råd.

Vad gäller praktik måste man lära sig att köra som kontrollanterna vill att man skall köra. Vet att det låter galet men tyvärr sant. Den som haft körkort i många år blir således ingen bra lärare. Däremot kan man öva privat på hur man hanterar fordonet växla, bromsa, backa, parkera osv osv. Men hur man kör i trafiken är bäst att lära sig via en trafikskola. Frugan tog ju några lektioner för att få tipps o trix inför uppkörning men körde upp privat.
 
Vi trodde också att teorin skulle bli svårast. Det visade sig att körningen blev största utmaningen. Frugan testade att köra upp som privatist i Stockholm vilket är en bedrift att klara då dom är sjukligt petiga. Tillslut körde hon upp i Mora vilket gick lekande lätt.

Min fru tyckte det var enklast att göra teoriprov på svenska. Dåligt översatt på thai. Det var precis i början när thai kom så har förhoppningsvis blivit bättre idag. Däremot så fixade jag rättighet till tolk. Det gör man via en trafikskola. Tolken hon fick var inte native thai så frugan hade svårt att förstå tolken. Däremot ger rättigheten till tolk extra tid för att utföra teoriprovet även om ingen tolk är närvarande. Det var det som gjorde skillnad då hon fick tid i lugn och ro att läsa frågorna. Har för mig det gick att växla mellan thai och svenska som också bidrog till bättre förståelse. Att bara läsa på thai var som gjort för att misslyckas tyckte frugan men som sagt var det några år sedan så hoppas det blivit nättre nu. Så skaffa intyg för tolk och få den extra tiden är mitt råd.

Vad gäller praktik måste man lära sig att köra som kontrollanterna vill att man skall köra. Vet att det låter galet men tyvärr sant. Den som haft körkort i många år blir således ingen bra lärare. Däremot kan man öva privat på hur man hanterar fordonet växla, bromsa, backa, parkera osv osv. Men hur man kör i trafiken är bäst att lära sig via en trafikskola. Frugan tog ju några lektioner för att få tipps o trix inför uppkörning men körde upp privat.
Tack för ett bra svar! Jag förmodar att övningsfrågor till teorin finns på thai, då kan hon prova med dessa och bedöma vilket som känns bäst. Vi får diskutera detta med tolk med trafikskolan, om inte för annat så är det självklart värdefullt att få extra tid på provet till sitt förfogande.

Att jag inte blir någon bra lärare har jag insett, fick mitt körkort 1974 och det har hänt massor sedan dess. Vi tänkte mest att hon skall, som du sa, få chansen ett lära sig hantera bilen genom att köra lite ute på landsväg samt på hemorten som inte är särskilt stor. Vi har dessutom automatväxlad bil och hon vill inte köra något annat, en sak mindre att hålla reda på. Och hon är medveten om att körkort för auto inte gäller för manuell låda.

Jag ser körkort för henne som en viktig sak, jag blir ju inte yngre och ingen vet hur länge man kan köra. Man måste vara realist också och inse att man tyvärr kan drabbas av plötsliga begränsningar vilket jag hoppas dröjer många år. Och kör hon slipper jag ju att ha en "Co-driver" vid sidan om som kommenterar min körning hela tiden, då kan jag ge igen med samma mynt. ;):)
 
Min sambo tog körkort på trafikskola och vi körde mycket privat också
När man kör idag så ska man hela tiden tänka på att körningen är miljövänlig
När man beställer att skriva provet så beställer man provet på thai med förlängd tid så fick man fick 50% längre tid på provet.
Man kan skifta till svenska på frågorna
Min sambo föredrog att göra provet på svenska för det blev dåligt översatt till thai
 
Samma grej gjorde min frun för lite över ett år sedan. Först övningskörde vi med min bil ca 3 månader, sedan tog hon lektioner i Södertälje på en bilskola som hade thai personal, kan inte bli bättre! Fruga körde sedan upp i Farsta efter att hon klarat teorin på både thai och svenska (2 gånger fick hon skriva). Sedan missade hon en uppkörning pga att hon inte gasade tillräckligt på en motorvägs påfart, andra gången gick det bra!
Just nu åker dom hem från Borlänge där dom hälsat på andra thaibrudar!
 
Tack för ett bra svar! Jag förmodar att övningsfrågor till teorin finns på thai, då kan hon prova med dessa och bedöma vilket som känns bäst. Vi får diskutera detta med tolk med trafikskolan, om inte för annat så är det självklart värdefullt att få extra tid på provet till sitt förfogande.

Att jag inte blir någon bra lärare har jag insett, fick mitt körkort 1974 och det har hänt massor sedan dess. Vi tänkte mest att hon skall, som du sa, få chansen ett lära sig hantera bilen genom att köra lite ute på landsväg samt på hemorten som inte är särskilt stor. Vi har dessutom automatväxlad bil och hon vill inte köra något annat, en sak mindre att hålla reda på. Och hon är medveten om att körkort för auto inte gäller för manuell låda.

Jag ser körkort för henne som en viktig sak, jag blir ju inte yngre och ingen vet hur länge man kan köra. Man måste vara realist också och inse att man tyvärr kan drabbas av plötsliga begränsningar vilket jag hoppas dröjer många år. Och kör hon slipper jag ju att ha en "Co-driver" vid sidan om som kommenterar min körning hela tiden, då kan jag ge igen med samma mynt. ;):)

Frugan tog också för automat. Inte så stort handikapp idag. De flesta bilar har idag automat. Jag väljer alltid automat i min tjänstebil. Vill man senare ”uppgradera” till att få köra manuell så behövs endast ett körprov för att visa att man behärskar det.
Detta med att begära extra tid, som någon nämner, fanns inte då frugan skrev teori. Enda sättet var som jag beskrev det med tolk. Frugan är inte ”invandrare” på samma sätt som många har kommit som. Dom kanske har andra regler. Stat och kommun är lite mer generösa mot den gruppen. Thai är ju normalt inga ”invandrare” eller flyktingar kanske det heter. Samma med SFI och ersättning. Jag har stått för hela notan vilket är helt okej då jag valde det men ibland blir det bara lite konstigt.
Frugan fick verkligen tillbaka sitt liv när hon fick svenskt körkort och anställning. Hon blev ju av med allt när hon flyttade till sverige. Körkort och arbete ger frihet.
 
Sambon fixade svenska körkortet på några månader,och tog endast 3 körlektioner på körskolan. Tror hon kuggade en eller 2 gånger på både teorin och körning,men sedan fixade hon det. Totala kostnaden för hennes körkort hamnade på ca 10-11 tusen.
 
Sambon fixade svenska körkortet på några månader,och tog endast 3 körlektioner på körskolan. Tror hon kuggade en eller 2 gånger på både teorin och körning,men sedan fixade hon det. Totala kostnaden för hennes körkort hamnade på ca 10-11 tusen.
:eek: det va dyra lektioner och uppkörningskostnader, eller räknade du med bensinkostnader för privatkörningen åxå.
 
:eek: det va dyra lektioner och uppkörningskostnader, eller räknade du med bensinkostnader för privatkörningen åxå.
Slarvigt beskrivet av mig,det är med alla kostnader.Tror det var 2 säkerhets kurser/utbildningar där även jag var med på en,tror även det så kallade lämplighets intyget kostade lite,halkbane körning,3 kör lektioner på skola,avgifter för teori prov & uppkörnings kostnader.Förmodligen har jag glömt ytterligare nåt. Men tror att körkort för många svenskar kostar samma och för vissa betydligt mera också.
 
Slarvigt beskrivet av mig,det är med alla kostnader.Tror det var 2 säkerhets kurser/utbildningar där även jag var med på en,tror även det så kallade lämplighets intyget kostade lite,halkbane körning,3 kör lektioner på skola,avgifter för teori prov & uppkörnings kostnader.Förmodligen har jag glömt ytterligare nåt. Men tror att körkort för många svenskar kostar samma och för vissa betydligt mera också.
Att det är dyrt kan vi vara överens om ;) 10-11 tusen är väl i sig inte så mycket för ett körkort. Tror många som enbart går via körskola får lägga mellan 30-60 tusen.
 
Nu skall vi iväg till trafikskolan, dags för handledarkurs. Vi vill i alla fall ha den möjligheten, och det är kanske inte fel att en gammal stöt uppdaterar sig lite. :)

När jag var på handledarkurs med frugan ställde jag en massa motfrågor. Det var inte meningen men kunde inte hålla mig :)
Allt är så farligt oj oj sänk farten bla bla bla. Visst spärra alla fordon till max 30km/h då skulle dom mysa dessa nissar. Han som höll i kursen vi var på kom från något kurredutt land som jag inte kommer ihåg. Hur som så berättade han att han aldrig kör i sitt hemland. Vad är det för en trafikskollärare som inte vågar köra bil i länder med lite rock n roll i trafiken?! Han borde väl klara sig ypperligt med sin fina utbildning och världsmästare i trafiken. Nä jag blev inte så impad :)
Hoppas ni får en bättre upplevelse och valuta för pengarna.
 
När jag var på handledarkurs med frugan ställde jag en massa motfrågor. Det var inte meningen men kunde inte hålla mig :)
Allt är så farligt oj oj sänk farten bla bla bla. Visst spärra alla fordon till max 30km/h då skulle dom mysa dessa nissar. Han som höll i kursen vi var på kom från något kurredutt land som jag inte kommer ihåg. Hur som så berättade han att han aldrig kör i sitt hemland. Vad är det för en trafikskollärare som inte vågar köra bil i länder med lite rock n roll i trafiken?! Han borde väl klara sig ypperligt med sin fina utbildning och världsmästare i trafiken. Nä jag blev inte så impad :)
Hoppas ni får en bättre upplevelse och valuta för pengarna.
Varför så bråttom? Själv kör jag av mej på någon racingbana som är jäkligt kul,
Han (förskollärare) tycker jag hade helt rätt, det spelar ingen som helst roll om du är Lewis Hamilton när din medtrafikant har fått körkortet i flingpaketet eller är självmordsbenägen, jag har kört många tusen mil i Thailand men drar mej för att köra på kvällen när fylletrattarna är ute
Och detta med handledarutbilldning är nog mest för att transportstyrelsen och förskolor ska tjäna pengar
 
Varför så bråttom? Själv kör jag av mej på någon racingbana som är jäkligt kul,
Han (förskollärare) tycker jag hade helt rätt, det spelar ingen som helst roll om du är Lewis Hamilton när din medtrafikant har fått körkortet i flingpaketet eller är självmordsbenägen, jag har kört många tusen mil i Thailand men drar mej för att köra på kvällen när fylletrattarna är ute
Och detta med handledarutbilldning är nog mest för att transportstyrelsen och förskolor ska tjäna pengar

Du missade just målet bussigt nu :) :thumbsup:
 
När jag var på handledarkurs med frugan ställde jag en massa motfrågor. Det var inte meningen men kunde inte hålla mig :)
Allt är så farligt oj oj sänk farten bla bla bla. Visst spärra alla fordon till max 30km/h då skulle dom mysa dessa nissar. Han som höll i kursen vi var på kom från något kurredutt land som jag inte kommer ihåg. Hur som så berättade han att han aldrig kör i sitt hemland. Vad är det för en trafikskollärare som inte vågar köra bil i länder med lite rock n roll i trafiken?! Han borde väl klara sig ypperligt med sin fina utbildning och världsmästare i trafiken. Nä jag blev inte så impad :)
Hoppas ni får en bättre upplevelse och valuta för pengarna.
Inget sådant här, han var väldigt bra och lärde ut bra sätt att köra, kunde nästan tro att han hade gått i skola hos mig. ;) Vi fick ett gott intryck av skolan som är en av de större i Sverige.
 
 

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
 
Tillbaka
Topp