Thailändsk kvinna och körkort i Sverige

PeterSfa

Forumveteran
Du skriver så mycket å garderar dig, att det är svårt att hänga med :p men så här ligger det tydligen till;)Visa bilaga 101211
Det går ett elakt skvaller om det här.
De nya reglerna för cirkualtionsplats tillkom för att någon tyngre profil inom vägverk i skånetrakten, själv inte klarade av att förstå hur en cirkulationsplats fungerar. Alltså lätta på reglerna så lite av varje blev tillåtet, så han slapp känna sig dum.

Hörde denna på ett bussbolag en gång i tiden.
Nu blev det något högre risk i cirkulationsplatser, men men, det är som det är. Reglerna var bättre förr.
Planera före så fungerar det säkert och bra.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Vilken diskussion! Jag citerade enbart trafikläraren på trafikskolan, idiotiskt eller inte. Men jag har alltid kört så själv, visar min avsikt även om det inte är lagstadgat. Det stora problemet är att många struntar i att blinka när man skall ut ur cirkulationsplatsen och även när man skall svänga på en vanlig väg också tyvärr.

PeterSfa

Forumveteran
Vilken diskussion! Jag citerade enbart trafikläraren på trafikskolan, idiotiskt eller inte. Men jag har alltid kört så själv, visar min avsikt även om det inte är lagstadgat. Det stora problemet är att många struntar i att blinka när man skall ut ur cirkulationsplatsen och även när man skall svänga på en vanlig väg också tyvärr.
Det är lika som med de som parkerar sin bil vid bensinpumpen för att handla tidning eller korv. Men, jag skulle bara.
Samma med blinker.
Vad blinka? Jag skulle ju bara svänga in på min gata......
Det där, jag skulle ju bara....

SatanG

Forumveteran
Bäst att inte blinka, iaf när man byter fil i Bangkok. Blinkar man så panikkör snubben i filen du ska in i så du blockas, blinkar man inte utan bara glider lite sakta över så tror folk att man är på fyllan och håller undan.
Tyvärr kör jag oftast nykter och dessvärre använder blinkers men det brukar ordna sig ändå :)

/ SatanG

Nam Falang

Forumveteran
Ja det får man tänka på före man kör in i rondellen ;) hur gör du om 2 filer går vänster 2 bilar går in samtidigt å den innersta vill ut först :p

Den som behöver göra filbyte har väjningsplikt precis som på vanlig väg. Inte alls konstigt. Du tänker som ett thailändskt fruntimmer 5555555

Senast ändrad:

Nam Falang

Forumveteran
Ja, det är inte något trafikbrott om det inte finns skyltar eller vägmarkeringar som visar att man ska ligga i innerfilen.
Sådana skyltar och vägmarkeringar finns väl över hela Sverige. Dock så saknas detta i Umeå och folk har absolut rätten på sin sida.
Problemet är att Umeå är fullsmetad av rondeller och den här stan består mestadels av folk med doktorsgrad i genusteori.

Ja det finns många rondeller i fjollträsk men i Umeå måste det ha varit VM i rondellbygge.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Bäst att inte blinka, iaf när man byter fil i Bangkok. Blinkar man så panikkör snubben i filen du ska in i så du blockas, blinkar man inte utan bara glider lite sakta över så tror folk att man är på fyllan och håller undan.
Tyvärr kör jag oftast nykter och dessvärre använder blinkers men det brukar ordna sig ändå :)

/ SatanG
Oftast??? :rolleyes:

Audirs2

Forumveteran
Det beror lite på förutsättningar. Elbilarna är för dyra för de flesta, så jag tror inte att elbilar och automat kommer att ersätta under min livstid. Vi är alltså hänvisad till dagens fordonspark och den hade varit för begränsad om det bara var aktuellt med automat.
Mitt ex fick lära sig köra i en Volvo 740, vi hade sedan en Laguna 2.0 och efter vi separerade köpte hon en Opel Astra, ny, men hon valde manuell.
För de som har det bättre ekonomiskt ställt är valen friare. En ny bil eller elbil är en utupi för de flesta i dagsläget.
Nästa generation har mer val att ta.
Men skönt med "ajtomat" när det är köer! ;) :beer:

Audirs2

Forumveteran
Kanske inte hör hit riktigt men men, när min fru skulle börja ta körkort köpte jag en Hyundai accent -99 gått 2000 mil (som ny fast gammal ) duger gott åt oss eftersom i normala fall vi bara är i Sverige på sommarhalvåret
Tror ni det uppskattades 555 nä det var ju en gammal modell 555
Ja så nu jobbar hon som tusan å ska köpa en modern modell
Ja ja bara hon är lycklig så ok
Typiskt thai 555
Min frun köpte en ny Kia veckan efter att hon fått "kjörkort"!;)

Isan Lover

Forumveteran

Hej

Håller med, blinka hellre för mycket än för lite eller inte alls, det underlättar för andra och gör tragiken smidigare.

Mvh isan lover

Hegen

Medlem
Tur man bor i Thailand så man slipper trafikproblämen.
I Melbourne på Elizabeth street skulle man ligga i vänsterfilen om man skulle svänga höger.
Kanske hade med spårvagnar att göra. Det var ett bra tag sedan...minnet ni vet...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
B Liv med en thailändsk kvinna Funderingar och betraktelser 38
Matt82 Thailändsk kvinna på en längre promenad Thailändska Nyheter 2
A Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna Allmänt thailandforum 311
Lara Croft Thailändsk kvinna överfallen på Koh Larn Thailändska Nyheter 0
A SV: Varför blev det en thailändsk kvinna? Allmänt thailandforum 47
M Att gifta sig med en Thailändsk kvinna. Thailändsk kultur och traditioner 92
A hur många av er svenska män/kvinnor som träffat en thailändsk kvinna/man ...? Thailändsk kultur och traditioner 15
A Erfarenhet av vigsel med thailändsk kvinna i Sverige Uppehållstillstånd och visum mm 3
A Hemgift, vid giftermål med thailändsk kvinna (สินสอด = Sin sood) Allmänt thailandforum 46
Isan Lover Regeringen slår ner på utlänningar som har använt sig av en s.k Thailändsk ”nominee” för att starta företag. Thailändska Nyheter 3
B Fråga till er som skickar pengar till Thailändsk bankkonto Allmänt thailandforum 108
Isan Lover Rätt och fel 11 saker man bör känna till om Thailändsk kultur. Rätt och fel i Thailand samt tips 10
Isan Lover Thailändsk förskola fick internationellt pris. Thailändska Nyheter 0
Isan Lover Farliga gifter i Thailändsk skolmat. Thailändska Nyheter 5
Berralund Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse Funderingar och betraktelser 357
Lara Croft Thailändsk historia i prunkande trädgård Thailändska Nyheter 1
Lara Croft Stor brand på thailändsk turistö Thailändska Nyheter 0
mackes Videosnuttar från Thailändsk trafik Funderingar och betraktelser 3
Matt82 Vilken Thailändsk bank är "bäst"? Allmänt thailandforum 47
Christopher Thailändsk arvsrätt / ärvdabalk Allmänt thailandforum 43
Tulpan svenska kändisar som har en svensk pappa och thailändsk mamma? Allmänt thailandforum 11
Lara Croft Thailändsk man gripen för spermasmuggling Thailändska Nyheter 2
mackes Thailändsk skrift Språkhörnan 14
Lara Croft Barn sköts ihjäl i thailändsk säkerhetszon Thailändska Nyheter 0
A Vad kostar det att ha en 6 åring i en Thailändsk byskola? Allmänt thailandforum 8
Y Thailändsk mat Matprat (Thailändska köket) 11
Y Thailändsk läsk, läskautomater Matprat (Thailändska köket) 2
A Ta thailändsk körkort i Pattaya Allmänt thailandforum 5
Lara Croft Kungens död hotar thailändsk ekonomi Thailändska Nyheter 4
Lara Croft Thailändsk polis slog till mot Pokémon Go-bilister Thailändska Nyheter 13
Lara Croft Dödsoffer i explosion i thailändsk turistort Thailändska Nyheter 0
Lara Croft BBC: Bomber exploderade i thailändsk turistort Thailändska Nyheter 39
Lara Croft Thailändsk polis stormar buddisttempel Thailändska Nyheter 0
Lara Croft WWF: Köp inte thailändsk kyckling Thailändska Nyheter 54
asker112 thailändsk arbetare till sverige ? Allmänt thailandforum 4
Grannen Olsson En thailändsk kapsyls öde Allmänt thailandforum 21
Kycklingen Dagens mattips (thailändsk matlagning) Matprat (Thailändska köket) 26
Khun Leo Vad är detta? [Thailändsk monsterinsekt] Allmänt thailandforum 3
Kycklingen Karl Johan-svamp i thailändsk matlagning Matprat (Thailändska köket) 5
Sölve Thailändsk tv Allmänt thailandforum 7
Krister Bli Thailändsk medborgare Allmänt thailandforum 83
Chevrolet-48 Thailändsk mobilkort som fungerar utanför landet Allmänt thailandforum 11
L Vad är en thailändsk gul husbok "tabien baan" och hur får man en sådan? (ทะเบียนบ้าน) Allmänt thailandforum 0
E Thailändsk grammatik Språkhörnan 3
A Thailändsk sjukvård Allmänt thailandforum 33
H Thailändsk musik... Allmänt thailandforum 20
Berralund Thailändsk bypolitik Allmänt thailandforum 40
S Thailändsk sjuksköterska i Sverige Allmänt thailandforum 2
mackes Thailändsk rättssäkerhet Allmänt thailandforum 10
mackes Hur hanterar ni Thailändsk konsument(o)rätt? Allmänt thailandforum 7

Liknande trådar

Topp