Thailändska Börsen...

Khun Leo

Medlem
Tror att jag ställt frågan förut, men hittar inte just nu. Kör den igen!

Någon här som har lite kunskaper om den Thailändska aktiemarknaden? Min tanke är att sätta ihop en liten startportfölj till hustrun (thai) för fraEtt långsiktigt sparande och kanske något för henne att leva på om 15-20 år.
Hon/vi spar i en KF på Avanza idag, men vill gärna sätta ihop något lokalt här i Th isället eller som komplement.
Sv valutan känns ju inte särskilt trygg numera och hustrun har lärt sig att sparsamhet lönar sig i längden!
Råd o tips i största allmänhet om banker,aktiekonton, fonder etc tas tacksamt emot!

Tror att jag ställt frågan förut, men hittar inte just nu. Kör den igen!

Någon här som har lite kunskaper om den Thailändska aktiemarknaden? Min tanke är att sätta ihop en liten startportfölj till hustrun (thai) för fraEtt långsiktigt sparande och kanske något för henne att leva på om 15-20 år.
Hon/vi spar i en KF på Avanza idag, men vill gärna sätta ihop något lokalt här i Th isället eller som komplement.
Sv valutan känns ju inte särskilt trygg numera och hustrun har lärt sig att sparsamhet lönar sig i längden!
Råd o tips i största allmänhet om banker,aktiekonton, fonder etc tas tacksamt emot!
Ja nu kan vara rätt tillfälle att starta långsiktig här nere, Thaibörsen har ju inte återhämtat sig som börserna i västvärlden.
Börsindex ligger på ca -35% från sin topp början av 2019.
Kan ju bli att den hoppar till när Thailand öppnar upp.
Jag har aktiekonto här https://www.bualuang.co.th/ ligger på Sukhumvith jämter MC donalds om man är i Pattaya, men går att öppna på bangkokbank kontor.
Fonder kan du se på bankernas hemsidor.
Har sett att SCB har investeringshjälptjänstkontor på bankvåningen i central festival.
Annars gå in till banken.

Ja nu kan vara rätt tillfälle att starta långsiktig här nere, Thaibörsen har ju inte återhämtat sig som börserna i västvärlden.
Börsindex ligger på ca -35% från sin topp början av 2019.
Kan ju bli att den hoppar till när Thailand öppnar upp.
Jag har aktiekonto här https://www.bualuang.co.th/ ligger på Sukhumvith jämter MC donalds om man är i Pattaya, men går att öppna på bangkokbank kontor.
Fonder kan du se på bankernas hemsidor.
Har sett att SCB har investeringshjälptjänstkontor på bankvåningen i central festival.
Annars gå in till banken.
Tänkte mig en startportfölj till henne av något som följer index, av samma typ som vi har i S, typ Investor, Industrivärden, Kinnevik, Latour osv. Det är nog enklast och hon slipper bevaka dagligen. Med tiden kanske intresset och kunskapen stiger så hon kan själv ta sina beslut.
Dagens icke existerande ink räntor gör ju ingen glad.
Idag sköter jag allt sådant, men hon är klart intreserad och vill lära sig mer.

Hur ser det ut med courtage, fasta avgifter, %, etc?
Vi har idag Ayuthaja Bank, men inga problem att byta till någon annan. Bangkok Bank finns i närheten.

Dom banker jag kollat på bangkok, kasikorn och scb har aktier och fonder så det kanske din bank har med.
Den här följer index och kan köpas på samma sett som aktie, direkt och säljas direkt på börsen.

Screenshot_20201004-102221_Chrome.jpg

Jag har ännu inte sett någon thaifond jag vill köpa.

Tcap e ett företag som handlar med aktier och har rätt bra utdelning. Nog så mkt bättre än en fond.

Vi har vårt aktiekonto på Scb.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp