Thailändska fiskdiskar

Arvid Kriklund

Aktiv medlem
Jag som vill vara först med det sista konstaterar att en av de stora nyheterna i Sverige idag är den där om ålen.
Det har visat sig att en ål kan fortsätta att leva i hela åtta timmar efter det att har huggit huvet av den.

Det är alltså själva huvudet som fortsätter att leva.
Vad det funderar på kan man undra, men den kanske lurar på varför det känns som om han är på ett ålagille, men ändå inte?

Detta skulle bero på att ålar och fiskar är vana att leva utan syre och har vit muskelvävnad.
Vad vit muskelvävnad har med det hela att göra vet jag ju inte, men denna nyheten fick mig att erinra mig ett besök i en Thailändsk livsmedelsbutik.

Jag tror att det var något som hette "Big C" Pattaya (Kan det stämma?).
Där kom jag och bl.a. skulle inhandla lite öl, smaksatt sjögräs o.s.v. när jag gick förbi en fiskdisk och såg något i ögonvrån so rörde sig!
Jag ryckte till och vände mig mot högen av fiskar som låg där.
Dom sprattlade till, en efter en så snärtade de små fiskarna till med stjärten!
Hur länge kan de där fiskarna egentligen överleva utan vatten?

Det är något jag har svårt att föreställa mig att man skulle se här i Sverige, eller vad säger ni som är från Göteborg?
Sprattlar fiskarna inne i Fäskekörka?

Har för mig att jag läst om liknande även vid halshuggning vid avrättningar per giljotin och att hjärnan är syresatt under ett antal sekunder vilket gör att man rimligtvis hinner se sig omkring efter huvudet trillat av.

Kan så klart vara en skröna med. ;)

Funnits videoklipp på you tube där en japansk kock filear en levande fisk, visar sin skicklighet när fisken serveras med hjärtat som fortfarande slår.

Sett även där man i en hink med levande fisk häller grov salt och locket på, det blir livat i hinken.

Funnits videoklipp på you tube där en japansk kock filear en levande fisk, visar sin skicklighet när fisken serveras med hjärtat som fortfarande slår.

Sett även där man i en hink med levande fisk häller grov salt och locket på, det blir livat i hinken.
Finns kommentarer till anrättningen om man googlar japaner tillagar och serverar levande fisk.

Nu kommer jag inte ihåg om det var i Pattaya eller i Pattong som jag såg de där sprattlande fiskarna, men Big C kanska finns på båda platserna?
Det måste ju ändå gå ganska fort från fiskebåten och till fiskdisken för att de fortfarande ska vara levande, och sedan undrar man ju om dom inte genomgår någon form av process innan dom hamnar i en fiskdisk på ett varuhus?
Att det kan förekomma i ett gatustånd kan man väl tänka sig, men Big C är väl som ICA i Sverige eller nåt.

Nu kommer jag inte ihåg om det var i Pattaya eller i Pattong som jag såg de där sprattlande fiskarna, men Big C kanska finns på båda platserna?
Det måste ju ändå gå ganska fort från fiskebåten och till fiskdisken för att de fortfarande ska vara levande, och sedan undrar man ju om dom inte genomgår någon form av process innan dom hamnar i en fiskdisk på ett varuhus?
Att det kan förekomma i ett gatustånd kan man väl tänka sig, men Big C är väl som ICA i Sverige eller nåt.
i pattaya fanns det ej sprattlande fiskar på big c förra året februari 2023

Har för mig att jag läst om liknande även vid halshuggning vid avrättningar per giljotin och att hjärnan är syresatt under ett antal sekunder vilket gör att man rimligtvis hinner se sig omkring efter huvudet trillat av.

Ungefär 8-10sekunder är du vaken om man blockerar blodtillförseln till hjärnan, om man tex stryper någon.
Så det borde vara samma sak om huvudet lossar från kroppen.

Jag som vill vara först med det sista konstaterar att en av de stora nyheterna i Sverige idag är den där om ålen.
Det har visat sig att en ål kan fortsätta att leva i hela åtta timmar efter det att har huggit huvet av den.

Det är alltså själva huvudet som fortsätter att leva.
Vad det funderar på kan man undra, men den kanske lurar på varför det känns som om han är på ett ålagille, men ändå inte?

Detta skulle bero på att ålar och fiskar är vana att leva utan syre och har vit muskelvävnad.
Vad vit muskelvävnad har med det hela att göra vet jag ju inte, men denna nyheten fick mig att erinra mig ett besök i en Thailändsk livsmedelsbutik.

Jag tror att det var något som hette "Big C" Pattaya (Kan det stämma?).
Där kom jag och bl.a. skulle inhandla lite öl, smaksatt sjögräs o.s.v. när jag gick förbi en fiskdisk och såg något i ögonvrån so rörde sig!
Jag ryckte till och vände mig mot högen av fiskar som låg där.
Dom sprattlade till, en efter en så snärtade de små fiskarna till med stjärten!
Hur länge kan de där fiskarna egentligen överleva utan vatten?

Det är något jag har svårt att föreställa mig att man skulle se här i Sverige, eller vad säger ni som är från Göteborg?
Sprattlar fiskarna inne i Fäskekörka?

Vilka har konstaterat detta ? Och vad innebär då begreppet leva

Ni som inte gillar/tål se sprattlande fiskar skall inte gå på marknader i Isaan, Tilapia (Panin) avlivas inte föränn straxt innan den läggs på grillen, frugan bryter vinagrna av hönan , binder ihöp benen samt låyter den ligga tills straxt innan hon tillagar den. Kan vara så att hönan ligger med hopbundna fötter samt avbrutna vingar i timmar bakom huset, nu kan hon inte göra så , för då tar hundarna den, Jag gillar det inte, likaså när de plockar höns utan att avliva dem först

Her ser dere ein av Thailands storste fiskeutsalg , Og altid fersk fisk fra havet ,Og altid mye folk som kjoper fisk , se bilde nr 1 parkeringsplassen er det plass til mange hundra biler . Mange av kundene kommer fra Bangkok og kjoper fisk og skaldyr .

307977799_471638051670127_6322231961554265176_n.jpg

323403834_2013487195513263_4996475674082898925_n.jpg

323338017_3400874646897991_450753027643176976_n.jpg

Du kan ju alltid testa.

Vilka har konstaterat detta ? Och vad innebär då begreppet leva
Hej

Ja att vissa fiskar lever längre på land än andra vet ju alla som fiskar själva t.ex skrubbskäddor och ål kan ju överleva på land i många timmar och längre än så om det är fuktigt och svalt, men att fiskar fortsätter sprattla utan huvud beror väl förmodligen mer på nervryckningar än att fisken skulle vara vid liv.

Mvh isan lover

Du kan ju alltid testa.
Det är ingen skröna på något sätt, Jag som jägare vet att även om jag sätter en kula exakt på rätt ställe så kan djuret i vissa fall gå ganska långt , det handlar om vilken systol hjärtat befinner sig i, dvs har det just pumpat ut syrefyllt blod i musklerna samt till hjärnan så kan djuret gå långt, flera hundra meter i vissa fall, därför jag ibland flinar inombords då någon pratar om perfekta hjärtskott, ett skott i taggutskottet på ex en älg eller ett halskott på ett rå dödar blixtsnabbt då man slår ut nervbanorma samt fumktioner till hjärnan, helt smärtfritt och det mest skonsamma enligt min mening

Men är det då ingen process innan fisken hamnar i fiskdisken på Big C?
Jag har ju sett de som håller på och fiskar bland skräpet vid den där färjepiren i Pattaya.
Dom håller på där bland petflaskor, fimpar, skit och allmänt skräp och fiskar, eller kanske mer plockar.
Jag har ju inte riktigt undersökt det där.
Dom kanske plockar musslor, krabbor, eller ostron vem vet.

Det har iallafall gjort att jag undviker allt vad Sea food heter när jag är i Thailand.

Men är det då ingen process innan fisken hamnar i fiskdisken på Big C?
Jag har ju sett de som håller på och fiskar bland skräpet vid den där färjepiren i Pattaya.
Dom håller på där bland petflaskor, fimpar, skit och allmänt skräp och fiskar, eller kanske mer plockar.
Jag har ju inte riktigt undersökt det där.
Dom kanske plockar musslor, krabbor, eller ostron vem vet.

Det har iallafall gjort att jag undviker allt vad Sea food heter när jag är i Thailand.
Öhhhh

Färsk sea food är inte processad mat.

Gå ner till din lokala Ica så kan du handla massa processad mat, även ultra processad .

Jag försöker undvika processad mat.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp