Arvid Kriklund
Aktiv medlem
Jag som vill vara först med det sista konstaterar att en av de stora nyheterna i Sverige idag är den där om ålen.
Det har visat sig att en ål kan fortsätta att leva i hela åtta timmar efter det att har huggit huvet av den.
Det är alltså själva huvudet som fortsätter att leva.
Vad det funderar på kan man undra, men den kanske lurar på varför det känns som om han är på ett ålagille, men ändå inte?
Detta skulle bero på att ålar och fiskar är vana att leva utan syre och har vit muskelvävnad.
Vad vit muskelvävnad har med det hela att göra vet jag ju inte, men denna nyheten fick mig att erinra mig ett besök i en Thailändsk livsmedelsbutik.
Jag tror att det var något som hette "Big C" Pattaya (Kan det stämma?).
Där kom jag och bl.a. skulle inhandla lite öl, smaksatt sjögräs o.s.v. när jag gick förbi en fiskdisk och såg något i ögonvrån so rörde sig!
Jag ryckte till och vände mig mot högen av fiskar som låg där.
Dom sprattlade till, en efter en så snärtade de små fiskarna till med stjärten!
Hur länge kan de där fiskarna egentligen överleva utan vatten?
Det är något jag har svårt att föreställa mig att man skulle se här i Sverige, eller vad säger ni som är från Göteborg?
Sprattlar fiskarna inne i Fäskekörka?
Det har visat sig att en ål kan fortsätta att leva i hela åtta timmar efter det att har huggit huvet av den.
Det är alltså själva huvudet som fortsätter att leva.
Vad det funderar på kan man undra, men den kanske lurar på varför det känns som om han är på ett ålagille, men ändå inte?
Detta skulle bero på att ålar och fiskar är vana att leva utan syre och har vit muskelvävnad.
Vad vit muskelvävnad har med det hela att göra vet jag ju inte, men denna nyheten fick mig att erinra mig ett besök i en Thailändsk livsmedelsbutik.
Jag tror att det var något som hette "Big C" Pattaya (Kan det stämma?).
Där kom jag och bl.a. skulle inhandla lite öl, smaksatt sjögräs o.s.v. när jag gick förbi en fiskdisk och såg något i ögonvrån so rörde sig!
Jag ryckte till och vände mig mot högen av fiskar som låg där.
Dom sprattlade till, en efter en så snärtade de små fiskarna till med stjärten!
Hur länge kan de där fiskarna egentligen överleva utan vatten?
Det är något jag har svårt att föreställa mig att man skulle se här i Sverige, eller vad säger ni som är från Göteborg?
Sprattlar fiskarna inne i Fäskekörka?