Thailändska konsulatets verksamhet ...

Acke

Forumveteran
... kommer (troligtvis) att upphöra. Alla visumansökningar och övriga dokument skall göras på ambassadens webbsida eller på plats i Stockholm. Vad jag har förstått så blir det en betydlig försämring för de (thai) boende i Västsverige som behöver legaliseringar, fullmakter etc.

... kommer (troligtvis) att upphöra. Alla visumansökningar och övriga dokument skall göras på ambassadens webbsida eller på plats i Stockholm. Vad jag har förstått så blir det en betydlig försämring för de (thai) boende i Västsverige som behöver legaliseringar, fullmakter etc.
Blir lika värdelöst som vi har det, trots att man har svenskt konsulat några km bort måste man åka till Svenska ambassaden i Bangkok.
Undrar vafan konsulaten finns till för när man knappt kan göra nåt där.

Blir lika värdelöst som vi har det, trots att man har svenskt konsulat några km bort måste man åka till Svenska ambassaden i Bangkok.
Har du hört talas om "Elefant kyrkogården" en av många platser där odugliga politiker kan gömmas undan och fortsätta uppbära fet lön för minsta möjliga "arbete"

Annorlunda på Norska konsulatet, där är det mycket folk som jobbar och Norsk personal.
Svenska konsulatet en Thailändska med 0 koll om Sverige.

Konsulat är som regel bemannade av en inhemsk chef med personal och inte av diplomater från hemlandet som en Ambassad är.

En dotterfunktion för enklare uppdrag åt konsulatets medborgare.
Blanketter, intyg och att hämta ut pass, körkort mm.

Konsulat är som regel bemannade av en inhemsk chef med personal och inte av diplomater från hemlandet som en Ambassad är.

En dotterfunktion för enklare uppdrag åt konsulatets medborgare.
Blanketter, intyg och att hämta ut pass, körkort mm.
På Norska var det Norsk personal, Svenska Thailändsk personal.

På Norska var det Norsk personal, Svenska Thailändsk personal.
Ja, det kan variera.
I Filippinerna svensk ambassadör i Manila och filipinsk konsul i Cebu city.

Fast på de flesta konsulat är chefen inhemsk även om det är utländsk personal som jobbar där, som på den norska, är det en norsk konsul eller thailändsk?

Ja, det kan variera.
I Filippinerna svensk ambassadör i Manila och filipinsk konsul i Cebu city.

Fast på de flesta konsulat är chefen inhemsk även om det är utländsk personal som jobbar där, som på den norska, är det en norsk konsul eller thailändsk?
Det vet jag inte, vet bara att det var Norsk personal som jag prata med när jag skulle ha ett inkomst intyg.

Det vet jag inte, vet bara att det var Norsk personal som jag prata med när jag skulle ha ett inkomst intyg.
Det är troligt, de flesta länder accepterar inte flera diplomatiska juridiska Ambassader med egen personal i ledningen I sitt land.
Konsulat är en stödfunktion till en Ambassad i enklare ärenden.
Endast en Ambassad har fullmakt att juridiskt företräda sina medborgare.

Ja naturligtvis, men du slipper att transportera dig själv till BKK för att hämta passet. Fast du kanske hade förväntat dig en personlig leverans från ambassaden?
Nä att man kan hämta det där är bra, jag bor ju bara 15 minuter ifrån så bättre än att köra till Bangkok.

Nja, du kan ju hämta ut passet på det lokala konsulatet, jämfört med att behöva åka till BKK.
Men du måste åka till Bangkok och söka det.
Så konsulatet är postservice.
Det beror väl på att varje konsulat inte har en apparat där man fotograferas, skriver namnteckning och lämnar fingeravtryck.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp