Thailändska lärare hårt skuldsatta.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I Thailand uppmärksammas nu lärarnas stora skuldsättning som uppgår till 1.2 trillioner baht, bara på den statliga ”Government Saving Bank's (GSB)” låne program har dom 450 000 lärarna 410 billioner i lån, till detta kommer alla andra lån ifrån begravningsfonder, studiefondef, kooperativ och annat, så i genomsnitt har varje lärare ca 1 miljon baht i skuld till den statliga banken + övriga lån, så totalt blir den genomsnittliga lärarens några miljoner.

Det är naturligtvis svårt för lärarna att betala tillbaka sina högavlönade med sin relativt låga inkomst som i värsta fall bara är ca 15 000 baht, 4000 lärare med ekonomiska problem har redan gjort överenskommelser med banken enligt något liknande vår ”skuldsaneringsplan”, ytterligare 16 000 lärare hsr stämts av bankerna och förhandlar nu om en saneringsplan i överenskommelse med bankerna.

Som statligt anställda får man tydligen låna utan kreditprövning och till låg ränta, dessa regler vill nu ansvariga se över, vilket låter som en bra idé.

Teachers may need bosses to OK loans

Mvh isan lover

Samma med anställda på statliga sjukhus.
Rena skuldfällan, då dom lånar åt släkt och även vänner.

Hej

Vi har bekanta som gör på samma sätt, man har ju undrat lite hur länge detta ska hålla, undrar om alla statligt anställda hsr samma förmåner när det handlar om att låna nästan hur mycket dom helst utan kreditprövning och till subventioneras ränta, tänker då på statsanställda i alla typer av förvaltningar och myndigheter, polis, immigration och militär o.s.v, är så fallet har ju många miljoner människor skulder som dom förmodligen inte kommer att klara av att betala.

Kan denna stora skuldbördan i förhållande till inkomsten även vara en källa till den omfattande korruptionen i landet, lönen kan ju uppenbarligen inte räcka till att betala alla lån och klara övriga kostnader en familj har per månad?

Mvh isan lover

Det jag känner till personligen är att man inte får låna obegränsat som sjuksköterska, sin framtida pension/bonus är en pant och samtidigt en form av livförsäkring. Premie dras på lönen....
Personen jag känner får en utbetalning vid 60år som kan tas ut kontant eller per månad livet ut. Beloppet var 2 miljoner bath. Skulle hon välja att inte röra den och jobba till 65 skulle beloppet öka till 3 miljoner baht. I detta finns en försäkring vid dödsfall att skulden avskrivs.

Amorterar man av så kan man låna upp igen till 2 miljoner baht igen som var hennes tak, fanns skuld i kvar vid pensionering så togs det beloppet från ”bonusen/livförsäkringen"

Men det kan gå åt pipan också som i ett fall som jag var nästan inblandad i. En statlig rektor lät sina syskon låna till bilar, villkoret från långivaren var förstås bilarna stod i hans namn som pant.
Nu körde han ihjäl sig i fyllan, försäkringen löste alla skulder och frun blev ny ägare till bilarna.
En fru som han stuckit ifrån för mycket länge sen, han hade ny kvinna och nya barn, skiljde sig inte och gifte inte heller om sig.

Frun på pappret var också förmånstagare till livförsäkringen så nya sambon och barnen blev utan, syskonen fick köpa ut ”sina” bilar för ungefär 60% av värderingen av den ”lagliga” frun på papperet.
Min inblandning var att dom försökte låna av mig eller riktigare sagt få pengar av mig till att lösa ut sina bilar.
Stämningen var riktigt otrevlig när dom rent av krävde pengar.:mad:

Då var det dags att röra på sig :):)

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
883
Anonym
A

Tillbaka
Topp