Thailändska mandariner och apelsiner innehåller höga halter av bekämpningsmedel

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En nyligen genomförd undersökning gjord av två konsumentgrupper och en tidning visade att de flesta citrusfrukter och apelsinjuicer på stormarknadshyllorna har för höga nivåer av bekämpningsmedel, 57 av dom 60 apelsiner och mandariner som provades hade för höga halter av bekämpningsmedelsrester och endast tre prover visade sig vara relativt säkra,

Av dom 10 olika förpackade apelsinjuicer som testades visade sig 5 vara fria från giftiga rester, medans 5 hade för höga halter av bekämpningsmedel, i artikeln kan man läsa vilka märken som var bra och dåliga samt vilka butiker som sålde dessa.

1647066531243.jpeg

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

En nyligen genomförd undersökning gjord av två konsumentgrupper och en tidning visade att de flesta citrusfrukter och apelsinjuicer på stormarknadshyllorna har för höga nivåer av bekämpningsmedel, 57 av dom 60 apelsiner och mandariner som provades hade för höga halter av bekämpningsmedelsrester och endast tre prover visade sig vara relativt säkra,

Av dom 10 olika förpackade apelsinjuicer som testades visade sig 5 vara fria från giftiga rester, medans 5 hade för höga halter av bekämpningsmedel, i artikeln kan man läsa vilka märken som var bra och dåliga samt vilka butiker som sålde dessa.

1647066531243.jpeg

Mvh isan lover
Vem är förvånad

Hej

Jag är lite förvånad just när det gällde dessa frukter, jag trodde att deras skal skyddade skapligt mot insektsangrepp och att dom inte besprutades så hårt, jag är även överraskad över att hälften av den juice som stormarknader och butiker över hela landet tillhandahåller innehöll bekämpningsmedel, det borde man ju ha kontroll på i en fabrik som tillverkar livsmedel.

Mvh isan lover

Ingen! Jag skalar all frukt i Thailand som vi inte har odlat själv. Köper inte apelsiner o dyl där.
Hej

Ja det var ju en lösning, vi hade åtminstone köpt rätt sorters juice enligt testen

Detta är dom juicer vi köper och samtliga var fria ifrån bekämpningsmedel.

Tipco Shogun

• UFC 100% orange juice

• Malee 100% tangerine juice from Mae Sin farm

Mvh isan lover

Men står ju även importerade, så inte bara Thai.
På Big-C här är dom flesta importerade, israel, Australien etc.
Och eftersom på supermarket det testats så borde dessa vara inkluderade, hur ser det ut i Sverige dom får ju också apelsiner från dessa länder?

Här nere har man ju förbjudit bekämpningsmedel som tex används i USA, var ju massa liv på Amerikanerna om det för par år sen.

Hej

Ja så ska det ju vara men även mycket av den frukt som var odlad i Thailand hade för höga halter av bekämpningsmedel, man ska nu undersöka om förbjudna bekämpningsmedel smugglas in i Thailand.

”Parokchon Usup, coordinator with Thai-PAN, said the survey found that all 41 samples of locally grown tangerines and 16 samples of imported oranges were found to have higher than safe levels of pesticide

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp