Thailänska

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej,

Ni som har thailändska fruar eller flickvänner, förstår ni, kan ni prata Thai?

Hur viktigt tycker ni det är att förstå? Hur lärde ni er i så fall? Kan ni skriva och läsa också?

Skulle vara kul med en liten undersökning!
 
Jag tycker det är jätteviktigt att förstå varandras språk. Alltså även för min fru att förstå svenska. Speciellt i o m att vi just nu lever i Sverige. Jag försöker lära mig. Men det går väldigt långsamt. Sist jag var nere i Thailand tyckte jag det var jobbigare än normalt att jag inte pratar tillräkligt bra Thai. Att inte kunna prata med min frus familj. Eller förklara hur jag vill att de skall göra när de t ex hjälper till på huset.

Min fru och jag klarar oss egentligen bra på engelska. Men det räcker inte fullt ut bland annat för skillnaderna mellan Thai kultur och Europeisk kultur.

Att i a f kunna läsa Thai tycker jag är ganska viktigt. Dels för att kunna läsa nyheter och papper. Men även för att lära sig språket. Alla dessa olika sätt att skriva Thai ljud gör en bara vimmelkantig. Jag lär mig mest genom att fråga min fru. Men jag har lite böcker för att t ex lära mig skriften.
 
Jag håller helt med dig jpyllman, min flickvän tycker dock att det räcker med att vi pratar engelska och att hon lär sig svenska när hon kommer hit. Men jag tycker man missar massa om man inte kan fårstå när hon pratar med sina föräldrar, dotter eller syskon. Hon säger att det inte är viktigt, vill hon då dölja något eller betyder det att hon inte vill oroa mig?

Kulturskillnader är ju svårt, och kan man lära sig det bättre med att plugga thai är det ju mycket vunnit!

Vad ssger ni andra?
 
Janne

Alltid svårt att säga om de vill dölja något. Min erfarenhet sen tidigare innan jag träffa min fru är att Thai är rätt glada att vi inte förstår vad de säger. De kan prata rätt mycke skit om varandra och andra bakom ryggen. Lite roligt då att prata tillbaka på Thai när de förstår att det va kanske lite fel tillfälle att säga som de sa.

Just nu känner jag mest bara att jag inte får ut så mycket av att resa till Thailand om jag inte kan prata med folk. Och göra mig förstådd. Sist blev jag rätt frustrerad på de saker jag ville göra med huset. Ingen förstog vad jag ville.

Sen om man skall ha flickvän/fru bör man även kunna läsa alla papper som man äventuell kommer behöva skriva på.
 
Självklart Anna, ber om ursäkt om jag var för trångsynt ... kom igen med dina erfarenheter!
 
Tack för svaren på min fråga.

Angående ämnet så blir det otroligt frustrerande ibland om man inte kan göra sig förstådd.

Jag vet.....

Men allt löser sig med tiden, min tjej har lärt sig en del svenska otroligt snabbt. Sedan så hjälper det ju till om man kan lära sig lite thai också så att man kan komplettera varandra.

Jag tror det är en stor fördel om man kan svenska om man har planer på att komma till Sverige. Man kommer då snabbare in i samhället om man kan göra sig förstådd.

(bara en tanke jag har)

mvh
Patric
 
Jag håller med dig Patric, lär hon sig Svenska i Thailand? Självstudier eller kurs?

Jag försöker få min flickvän sluta jobba och plugga Svenska istället ... men det är inte helt enkelt ... vilket jag kan förstå när man ha ett bra jobb. Svårt att släppa det man har, innan man vet var man får. Skulle det ta slut mellan oss så står hon ju på bar backe.
 
Självstudier. Fast jag hjälper till så gott jag kan. Men hon lär sig väldigt bra själv faktiskt.


Ja inte kan det vara lätt att säga upp sig fast å andra sidan om planen är att hon ska komma till Sverige så borde det ju gå, fast det beror väl på hur länge man varit tillsammans och så antar jag.
 
Du har ju alldels rätt. Hon har ju en dotter också att ta ansvar för, säger hon upp sig och det tar slut kan hon ju inte förlåta sig själv.

Jobbar din tjej?

Vad för självstudie matrial har hon?
 
Mycket bra synpunkter ... hoppas att jag också kan lära mig Thai, någon dag ska det väl gå, sen får man ser om man då har någon flickvän, men det finns ju fler ;)
 
:) Min ex-fru kan bara Khop Khun kha och Sawas Dee Kha.Vi var ihop nästan 4 år i Sverige.. :D
mvh,
Ja e inte FARANG :p
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp