Thailäroböcker samt kurser i thai

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Sawadee ka! :wai:

Ursäkta mig ifall jag postat tråden i fel forum, men eftersom det här handlar om språk så antog jag att språkforumet var rätt ställe.

Jag ska flytta till thailand om ungefär två år (när jag gått ut nian dvs) och behöver lära mig språket. Jag har börjat öva thai med en bok som heter Thai for Beginners och kommit en bit på vägen, men eftersom jag vill lära mig thailändska ordentligt så skulle jag vilja gå en thaikurs. Jag har sökt runt lite på internet men inte hittat något bra. Är det någon som känner till var det finns bra thaikurser i Stockholm? Helst med start nu i höst och det får inte vara för tidigt på vardagseftermiddagarna för då hinner jag inte från skolan. :(

I alla fall så pluggar jag som sagt just nu med Thai for Beginners som är en väldigt bra lärobok i mitt tycke. Men jag skulle gärna vilja veta ifall det finns andra bra läroböcker i thai också? Spelar ingen roll om det är på engelska eller svenska. Och när det gäller thaiskriften vore det snällt ifall någon kunde berätta för mig ifall det finns lärobok för det med.

Tack för att ni tagit er tid att läsa igenom allt! :D
 
Tack för det snabba svaret! :)

Du skrev att Thailändska skolan är en förening som möjliggör bättre undervisning för thailändska barn. Jag är inte det minsta thailändsk tyvärr, det är pappas fru som är thai. Jag antar att det inte är möjligt att kolla upp kurserna där då?
Det vore jättesnällt om du kunde kolla upp var ABF ligger! Om det fortfarande finns kvar på Sveavägen skulle det vara toppen, det ligger rätt så nära min skola.

Ja, det ska jag göra. Tänkte fråga om ordet "jing" eller "jing-jing" som jag har hörde väldigt ofta nu senast jag såg på thailändsk tv.
Det enda som är lite dåligt med hjälpen man får här är att man inte har någon aning om hur man ska säga ordet. Eftersom att thai är ett melodiöst språk och man inte får någon hjälp med just vilka toner ett ord har så är det lite svårt för mig att förlita mig helt på den fakta jag får reda på här. :-\

Tack så mycket! ;D
 
Ja, fråga gärna! :D Men det är väl inte för mycket besvär eller så?

Det är lite synd att ni inte kör med samma system som Thai for Beginners, för där har de ett väldigt bra sätt att förklara tonerna på. Man förstår direkt. Där använder de tecken som "^" för att visa att tonen tillexempel stiger.

Tack! Jag trodde just att det hade något med sanning att göra eftersom det verkade vara huvudämnet i serien, men det är bra att få det bekräftat. :)

Ha en bra dag! :wai:
 
Hej! :wai:
Eftersom du ska flytta först om ca 2 år kan jag rekomendera en kurs som är upplagd på 12st cd Visual Dictionary som jag själv använt mig av men det kräver lite tid vid pc,n men du får hjälp med utal og det mesta har lärt mig thai via detta ändå är jag gammal og trög.
Kolla om det går att få tag i denna kurs i sverige.Annars går det att sända dem från thailand.
Lycka till
Kenth
 
Ojdå, jag menade att tonen sjönk istället, men det är bara det att jag tänker att den höjs eftersom den höjs innan den sjunker ... :p

Visste inte att du hade barn! Vad roligt! Första barnet eller? :)

---

Hej kenth.pennemo!

Vad roligt att du tog dig tid att skriva svar på mitt inlägg. :)
Det gör absolut inget om det tar tid, så det låter som en bra lösning. Hur mycket kostar cd-skivorna då? Det finns ett program som heter Rosetta Stone, kan det vara det programmet du menar?
Sända från Thailand är inget problem, det har jag gjort förut. Och nu ska jag ändå dit igen den 2 augusti så då kan jag försöka få tag på den där istället.

Ha det bra,
Nangsuuh
 
Jo, det där med priserna vet jag mycket väl. Har jag aldrig råd med! Så det är bara att drömma om.
Har du testat Rosetta Stone?

Hur gamla är dina andra barn då? :)
 
:wai:

upps. missade att säga du klarar dig med Guld serien version 2 då blir det
billigare,vet att de har en drive nu på Big.C.
Ni får sända lite regn till mig bor i Lamnarai og har ine fått en droppe.

kenth
 
:wai:
Hei igen

Om du skaffar detta programmet tror jag inte du behöver spara till Rosetta Stone.
Vad tror ni andra? :-\

Kenth ;)
 
:wai:

Trodde det bara var vi i thailand som har problem med nettet ;D

Du kan lyssna på utal men inte spela in og inte skriva.
Jag ska kolla lite nästa vecka ska på Big.C så ska jag se vad som finns.
Det är riktigt som du säger säljes nog till thaiare för att lära engelsk men det går åt båda hållen.

må gott
Kenth
 
:wai:

Hej!
Ska kolla lite efter Rosetta här i thailand,ska till bkk nästa vekka.

Må gott alla :thumbsup:
Kenth
 
Jag har en kompis som har en kompis som har en kompis som påstår att Rosetta Stone går att tanka på www.thepiratebay.com. Jag har självfallet upplyst min kompis kompi kompis om både det oetiska och olagliga rörande detta.�� �� ::)
Min kompis kompis kompis hann dock upplysa mig om att det inte räcker med att man tankar�� "thai-delen" (The Rosetta Stone - Thai - Level I - Units 1-4.iso) utan man behöver även tanka själva programmet (The Rosetta Stone - Application v2.0.6A.iso), alltså två filer.
Programmet funkar för övrigt bra och kan rekommenderas...enligt min kompis kompis kompis alltså!
 
Ingen fara, det var bara ett litet missförstånd. :)
Jag ska fundera på det du föreslår, men det är också så att jag vill kunna öva dialoger med andra och dessutom så kanske jag får igång pappas thailändska också genom att tvinga med honom på kurs, haha!

---

Jag vet att man kan ladda ner den olagligt där, har själv varit och kollat. Men jag borde inte, eftersom det är ett så pass dyrt program och därför borde vara ett stort brott. Och jag gillar inte när jag är olaglig, får skuldkänslor. :( Plus att jag är lite för lat för att orka med alla komplikationer som följer med att ladda ner. :p
 
Hej Nangsuuh :wai:

Har du pc eller mac,sen har jag inte fått med mig vad Rosetta kostar.

må gott
kenth
 
Hej igen! :wai:

Jag har en pc. Men Rosetta kostar väl runt 3000-3500? Det är vad jag fått för mig i alla fall.

Ha det så bra,
Nangsuuh
 
Hej Nangsuuh! :wai:

Har en god vänn som har Rosetta og jag träffar han på söndag,ska se om jag kan kopiera den åt dig.

Ha de gott 8)

Kenth
 
Tack thaibempa! Ska läsa nu direkt. :)

---

Hej hej!
Haha, nämen då trodde jag fel med en 1000-lapp! Positiv överraskning i alla fall.
Ha en bra dag!
/Nangsuuh

---

Hej Kenth!

Det är inte för mycket besvär hoppas jag? Tack på förhand i alla fall!

/Nangsuuh
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
A
Svar
3
Visningar
3 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp