Thailand 23 mest förorenade landet i världen, Bangkok 24 mest förorenade staden i världen.

 
Är du med dom och tänder eftersom du har erfarenhet av det, eller hur har du fått den erfarenheten så du vet mer än byborna som visar på bambu som självantänder i vinden?

Hej

Alla som bor och arbetar på landet känner nog till det här, själva bränner vi inte i någon större omfattning, vi bränner t.ex inte risfälten, vi plöjer ned stybben som blir bättre gödning än aska som ofta blåser bort, sen använder vi röjsåg, machete och röjer sly manuellt, men det händer att vi bränner högar med taggig bambu efter det att vi har tagit ned den med röjsågen, detta eftersom dess taggar ät långa och vassa, dom gpr rakt igenom skosulor, stövlar och punkterar fordon o.s.v, men då lägger vi dessa höga på en öppen plsts och har kontroll på brasan.

Jag ifrågasätter inte alls att bambu kan självantända, jag bara påpekade att det nog ändå är människan som ligger bakom den stora majoriteten av skogsbränderna, det finns många som bränner ute i naturen av olika anledningar och jag gav bara några exempel anledningarna till detta.

Mvh isan lover
 
Hej

Alla som bor och arbetar på landet känner nog till det här, själva bränner vi inte i någon större omfattning, vi bränner t.ex inte risfälten, vi plöjer ned stybben som blir bättre gödning än aska som ofta blåser bort, sen använder vi röjsåg, machete och röjer sly manuellt, men det händer att vi bränner högar med taggig bambu efter det att vi har tagit ned den med röjsågen, detta eftersom dess taggar ät långa och vassa, dom gpr rakt igenom skosulor, stövlar och punkterar fordon o.s.v, men då lägger vi dessa höga på en öppen plsts och har kontroll på brasan.

Jag ifrågasätter inte alls att bambu kan självantända, jag bara påpekade att det nog ändå är människan som ligger bakom den stora majoriteten av skogsbränderna, det finns många som bränner ute i naturen av olika anledningar och jag gav bara några exempel anledningarna till detta.

Mvh isan lover
Skillnad på skogsbrand och antända bränder på en farm, antänd brand på område där det farmas benäms inte som skogsbrand.
Ser du inte skillnad på en skog och ett risfält eller planterade träd, ni som jobbar så "hårt" på landet borde ju veta skillnaden?
 
Skillnad på skogsbrand och antända bränder på en farm, antänd brand på område där det farmas benäms inte som skogsbrand.
Ser du inte skillnad på en skog och ett risfält eller planterade träd, ni som jobbar så "hårt" på landet borde ju veta skillnaden?

Hej

Problemet är att folk ibland tappar kontrollen när dom har tänt på ex.vis ett risfält eller sockerrörsfält och börjar det blåsa går det fort, oftast eldar man dessutom på torrtiden och då finns det kanske inte heller något vatten tillgängligt på platsen att släcka med o.s.v, har sett alldeles för mycket sånt här, en planerad bränning kan mycket väl sluta i en skogsbrand som hotar både hus och byar, har själv varit med och bekämpat såna här bränder och det är inte lätt kan jag lova.

Sen är det nog lite fel om du tror att man inte eldar i skogar, det är inte helt om vanligt att man bränner av skogsområden för att sen odla där, även innan avverkning förekommer det att man bränner av marken mellan träden, det finns ju elefantgräs och taggbuskar som är 2-3 m högt om man inte har skött skogen, detta är det inte alla som orkar ta bort med röjsåg och machete, själva träden tar normalt inte någon skada av en sån brand, dom är tåliga, sen försvinner mycket getingbo, ormar, myror, tusenfotingar och annat när man bränner, så en del människor föredrar att göra på det sättet, sen finns det som sagt idioter som tänder eld på andras mark och skog.

Mvh isan lover
 
Skillnad på skogsbrand och antända bränder på en farm, antänd brand på område där det farmas benäms inte som skogsbrand.
Ser du inte skillnad på en skog och ett risfält eller planterade träd, ni som jobbar så "hårt" på landet borde ju veta skillnaden?
Här växer ju bambu lite överallt och det är ju en torrsäsong varje år så jag ska fråga om det förekommer att bambu självantänder?
Däremot vet jag att åska startar upp en del ”skogsbränder” i bergen i slutet av torrperioden och då brinner det torra gräset och bambu som fnöske.
 
Hej

Problemet är att folk ibland tappar kontrollen när dom har tänt på ex.vis ett risfält eller sockerrörsfält och börjar det blåsa går det fort, oftast eldar man dessutom på torrtiden och då finns det kanske inte heller något vatten tillgängligt på platsen att släcka med o.s.v, har sett alldeles för mycket sånt här, en planerad bränning kan mycket väl sluta i en skogsbrand som hotar både hus och byar, har själv varit med och bekämpat såna här bränder och det är inte lätt kan jag lova.

Sen är det nog lite fel om du tror att man inte eldar i skogar, det är inte helt om vanligt att man bränner av skogsområden för att sen odla där, även innan avverkning förekommer det att man bränner av marken mellan träden, det finns ju elefantgräs och taggbuskar som är 2-3 m högt om man inte har skött skogen, detta är det inte alla som orkar ta bort med röjsåg och machete, sen försvinner mycket getingbo, ormar, myror, tusenfotingar och annat när man bränner, så en del människor föredrar att göra på det sättet, sen finns det som sagt idioter som tänder eld på andras mark och skog.

Mvh isan lover
Jag skrev inte att folk inte bränner skog, läs vad man skriver, jag skrev om ett fenomen, och är nog vanligare uppe i bergen än vad många tror, eller kanske tom många som inte känner till, jag gjorde det inte själv innan jag var och kolla på vildbambun hur den gnids och självantänds.
 
Här växer ju bambu lite överallt och det är ju en torrsäsong varje år så jag ska fråga om det förekommer att bambu självantänder?
Däremot vet jag att åska startar upp en del ”skogsbränder” i bergen i slutet av torrperioden och då brinner det torra gräset och bambu som fnöske.
Du ser tydligt på bambu som ligger mot varandra, till slut gnids det in svartbränntspår mellan 2 bambu, och där står dom och gnider mot varandra i det spåret tills dom självantänder.
 
Du ser tydligt på bambu som ligger mot varandra, till slut gnids det in svartbränntspår mellan 2 bambu, och där står dom och gnider mot varandra i det spåret tills dom självantänder.
Ska hålla ögon på bambusnåren på Masbate nästa vecka då vi reser dit. Har sett mycket vild bambu där, även döda torra bestånd.
Där det också ett torrt landskap mot bergen vintertid.
Här är det för fuktigt där bambu växer.
 
Thailand ligger inte precis bra till sett ut denna synvinkel, spec inte jämfört med Sverige.
Fi attan för att bo i Chiang Mai, Bkk eller runt Korat, Khon Kaen, Udon.
Valet att bo vid kusten känns än mer motiverat nu, kommer troligtvis att tillbringa mer tid ute på öar framöver där luften är mindre dålig än här.
Ännu ett starkt motiv för mig till att inte äga hus här, saker ändras hela tiden och nya dyker upp.
 
Samma princip när naturen gör elden själv, skåran han gör med kniv, skapar bambun själva efter dom stått i vinden och gnidits mot varandra.
Till skillnad från andra träslag gnider men 2 bambu mot varandra för att skapa eld.

 
Samma princip när naturen gör elden själv, skåran han gör med kniv, skapar bambun själva efter dom stått i vinden och gnidits mot varandra.
Till skillnad från andra träslag gnider men 2 bambu mot varandra för att skapa eld.


Kul video
Ska visa den för några lokala.
Dock är det kluven bambu och inte den stenhårda yta som naturlig bambu har.
Har provat göra eld på liknande sätt men då var det olika träslag och torra växter för glöden.
En flaskbotten är också användbar som tändare vid kraftig sol.
 
Körde ner från norra till bkk i torsdags/igår, några km efter Don Mueang kände jag lite frisk havsluft i nosen! Då är man van vid smogen norröver...
Det har varit en helsickes smog i minst flera veckor uppe i norr.
Och hela vägen ner tilll Ayutthaya nånting, norr om Sakhon Nakon var det alldeles urdjävligt! Ju närmare bkk, ju friskare kändes luften... Alla rökspyende utslitna dieslar härnere känns inte så illa länge, jfr med pestluften i norr...
 
Idag gick regeringen i Filippinerna ut med eldningsförbud via nyheter, SMS och sociala medier.
Orsaken är torkan. Man är rädda för okontrollerbar spridning.
 
Jag hittade denna tråd om den väldigt skitiga luft som det är nästan överallt utom i sydliga delarna av Thailand.

Jag hade tänkt att investera i en luftrenare som t.ex. kan mäta PM 2.5 men det får bli när vi återkommer till Thailand förhoppningvis till hösten om detta med Covid-19 Corona då har blåst över.

Något jag undrat länge över är varför det fortfarande byggs och säljs bilar i t.ex. Thailand på gammal teknik? Jag ser samma skitiga bilar i Malaysia men i Singapore så får inte det säljas bilar med gammaldags avgasreningsteknik.

I Thailand har man inte kommit längre än till Euro 4 och men Euro 5 är på väg för bilar med motor under 1000 cc som en lågskatteklass.


Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.

Miljöklass 2005PM

Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.
 
Men suck vad ni pratar om bilar... okej alla dessa utslitna rökspyende dieselmotorer som finns i precis allt som rör sig. Men detta jäkla eldande, man bränner i skogen, på fälten, överallt. I thailand och grannländerna, mest i Burma och Kambodja. Kolla på brandkartorna, sen hur vindarna blåser, eller om det just inte blåser. 1 till 2 dagars fördröjning brukar det vara. Så ser man vad som är orsaken till smogen!

2EF29786-AC12-4659-995B-99A264F04D41.png
 
Kan tillägga att bkk haft sydliga vindar direkt från sjön ett par dagar nu, med påföljd att vi nog har landets renaste luft nu... Får se hur länge det varar, det spås vindkantring. Till och med erkända smoghålet Kanchanaburi har varit drägligt, om än inte så bra som bkk.
 
Varför jag pratade om bilar, lastbilar osv är för att de har en förhållandevis stor påverkan på luften i just städerna och för att åtgärder med bättre avgasrening bevisligen har gett bra resultat till det mycket bättre på många platser med bara detta som åtgärd. Men man måste ju naturligtvis titta på alla utsläppskällor som t.ex. från industrier och kraftverk och inte minst från allt brännande av risfält mm i Sydost Asien. Dålig och ofullständig förbränning som det blir vid bränningarna bildar otroliga mängder sot och partiklar. Det är ingen rolig läsning att se hälsoeffekter på t.ex. brandmän som får i sig mycket skit och kanske som allra mest vid eftersläckningsarbeten.
 
Jag hittade denna tråd om den väldigt skitiga luft som det är nästan överallt utom i sydliga delarna av Thailand.

Jag hade tänkt att investera i en luftrenare som t.ex. kan mäta PM 2.5 men det får bli när vi återkommer till Thailand förhoppningvis till hösten om detta med Covid-19 Corona då har blåst över.

Något jag undrat länge över är varför det fortfarande byggs och säljs bilar i t.ex. Thailand på gammal teknik? Jag ser samma skitiga bilar i Malaysia men i Singapore så får inte det säljas bilar med gammaldags avgasreningsteknik.

I Thailand har man inte kommit längre än till Euro 4 och men Euro 5 är på väg för bilar med motor under 1000 cc som en lågskatteklass.


Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.

Miljöklass 2005PM

Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.
Med tanke på rapporter om smutsig luft så är det förvånande att de har så låga krav. Visserligen marginell effekt med tanke på andra smutsföroreningar men ändå.
 
Hej

Nu eldas det friskt i Kambodja och detta påverkar tydligen luften i Bangkok, på kartan kan man se alla bränder och det är väldigt många bränder i Kambodja just nu, Bangkokborna får hoppas att vinden vänder.

1582692295174.jpeg

GRAPH: The hourly updates show the active fires causing most of Bangkok's haze problems - FirmsModaps


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp