Mr.Jo
Forumveteran
Problemet med miljöklassifiering I Europa är att de jagar koldioxid. Om bilfabrikanterna hade fått mindre krav på koldioxidutsläpp så hade motorerna varit idag mycket mera snåla och miljövänliga.Jag hittade denna tråd om den väldigt skitiga luft som det är nästan överallt utom i sydliga delarna av Thailand.
Jag hade tänkt att investera i en luftrenare som t.ex. kan mäta PM 2.5 men det får bli när vi återkommer till Thailand förhoppningvis till hösten om detta med Covid-19 Corona då har blåst över.
Något jag undrat länge över är varför det fortfarande byggs och säljs bilar i t.ex. Thailand på gammal teknik? Jag ser samma skitiga bilar i Malaysia men i Singapore så får inte det säljas bilar med gammaldags avgasreningsteknik.
I Thailand har man inte kommit längre än till Euro 4 och men Euro 5 är på väg för bilar med motor under 1000 cc som en lågskatteklass.
Avslöjat: Här är de ’skitigaste’ bilarna
Nu knyts biltillverkarna vid skampålen. Organisationen Which? presenterar en undersökning där de ’skitigaste’ bilarna listas. En lista där Volvo har med två bilwww.aftonbladet.se
Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.
Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.
Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.
Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.
Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.
Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.
Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.
Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.
Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.
Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.
Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.
Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.
Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.
Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.
Miljöklass 2005PM
Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.
Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.
Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.
Det brukar bli såhär när okunniga politiker får bestämma. De litar sig på lobbyister som säljer skickligt sin agenda utan hänsyn på varken miljön eller riktig vetenskap.