Thailand 23 mest förorenade landet i världen, Bangkok 24 mest förorenade staden i världen.

Jag hittade denna tråd om den väldigt skitiga luft som det är nästan överallt utom i sydliga delarna av Thailand.

Jag hade tänkt att investera i en luftrenare som t.ex. kan mäta PM 2.5 men det får bli när vi återkommer till Thailand förhoppningvis till hösten om detta med Covid-19 Corona då har blåst över.

Något jag undrat länge över är varför det fortfarande byggs och säljs bilar i t.ex. Thailand på gammal teknik? Jag ser samma skitiga bilar i Malaysia men i Singapore så får inte det säljas bilar med gammaldags avgasreningsteknik.

I Thailand har man inte kommit längre än till Euro 4 och men Euro 5 är på väg för bilar med motor under 1000 cc som en lågskatteklass.

Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.

Miljöklass 2005PM

Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.
Problemet med miljöklassifiering I Europa är att de jagar koldioxid. Om bilfabrikanterna hade fått mindre krav på koldioxidutsläpp så hade motorerna varit idag mycket mera snåla och miljövänliga.
Det brukar bli såhär när okunniga politiker får bestämma. De litar sig på lobbyister som säljer skickligt sin agenda utan hänsyn på varken miljön eller riktig vetenskap.

Problemet med miljöklassifiering I Europa är att de jagar koldioxid. Om bilfabrikanterna hade fått mindre krav på koldioxidutsläpp så hade motorerna varit idag mycket mera snåla och miljövänliga.
Det brukar bli såhär när okunniga politiker får bestämma. De litar sig på lobbyister som säljer skickligt sin agenda utan hänsyn på varken miljön eller riktig vetenskap.
De hälsovådliga Partiklarna är troligen det allra största hällsoproblemet. Rekommenderar att nu kollar sista programmet på Vetenskapens Värld som går på SVT play.

Del 7 av 20. Giftet i luften. Osynliga i luften finns de: föroreningarna som dödar tusentals människor varje dag. Ny forskning visar hur mikroskopiska luftföroreningar kan ta sig in i oss och skada våra hjärnor. Men forskningen visar också hur vi kan skydda oss. Programledare: Victoria Dyring.

Vad kan man göra? Tja kanske köpa en anordning som mäter graden av t.ex. PM2.5 partiklar och renar luften inomhus.

I Sverige där jag bor är sannolikt luften förhållandevis bra ute på landsbygden. Men i Thailand så är det nog stor risk att luften inte är bra där vi bor ca 50%.

Den här har blivit omnämnd här på TS och är inte så dyr

Mi Air Purifier 2
What: If this bad boy by Xiaomi is good enough to tackle hazardous conditions in China, then it should be able to handle Bangkok. While this model is 40-percent smaller than its first generation, it claims to be able to purify a room in just 10 minutes at a Clean Air Delivery Rate of 310m³/hr. Apart from filtering out PM2.5 particles, its 360-degree three-layer cylindrical filtration system can also remove dust, bacteria, indoor plant pollen, smoke and other unpleasant odors, all the while consuming 58-percent less energy than its predecessor. Control the air purifier through the Mi Home app on your phone, plus check air quality in real time, set schedules to power on/off, switch to night mode and control the wind speed. The app even reminds you when to change the filter, according to its “filter usage statistics.” Sweet!
Price range: B7,959
Available at www.lazada.co.th

Den här klarar även rena ultrafina partiklar men är väsentligt dyrare

Philips Air Purifier Series 3000
What: Standing at 18.7 inches tall and 13.4 inches wide, the latest offering from Philips is ideal for large living rooms. The Series 3000 offers a high Clean Air Delivery Rate of 367m3/h through its extra thick NanoProtect HEPA filter, which Philips claims can effectively remove ultrafine particles as small as 20 nanometers—more than 100 times smaller than PM2.5!—as well as remove 99.97 percent of common airborne allergens, 99.9 percent of bacteria and even some viruses like H1N1. Wowza. Another highlight is its AeraSense real-time air quality monitor, which provides you up-to-date PM2.5 levels together with a four-step color ring feedback—blue means good, red means bad, you get the idea. The device also continuously monitors the air and automatically adjusts the fan speed when it detects a change in particle levels.
Price range: B24,990

Även bäst i test i Sverige

De hälsovådliga Partiklarna är troligen det allra största hällsoproblemet. Rekommenderar att nu kollar sista programmet på Vetenskapens Värld som går på SVT play.

Del 7 av 20. Giftet i luften. Osynliga i luften finns de: föroreningarna som dödar tusentals människor varje dag. Ny forskning visar hur mikroskopiska luftföroreningar kan ta sig in i oss och skada våra hjärnor. Men forskningen visar också hur vi kan skydda oss. Programledare: Victoria Dyring.

Vad kan man göra? Tja kanske köpa en anordning som mäter graden av t.ex. PM2.5 partiklar och renar luften inomhus.

I Sverige där jag bor är sannolikt luften förhållandevis bra ute på landsbygden. Men i Thailand så är det nog stor risk att luften inte är bra där vi bor ca 50%.

Mi Air Purifier 2
What: If this bad boy by Xiaomi is good enough to tackle hazardous conditions in China, then it should be able to handle Bangkok. While this model is 40-percent smaller than its first generation, it claims to be able to purify a room in just 10 minutes at a Clean Air Delivery Rate of 310m³/hr. Apart from filtering out PM2.5 particles, its 360-degree three-layer cylindrical filtration system can also remove dust, bacteria, indoor plant pollen, smoke and other unpleasant odors, all the while consuming 58-percent less energy than its predecessor. Control the air purifier through the Mi Home app on your phone, plus check air quality in real time, set schedules to power on/off, switch to night mode and control the wind speed. The app even reminds you when to change the filter, according to its “filter usage statistics.” Sweet!

What: Standing at 18.7 inches tall and 13.4 inches wide, the latest offering from Philips is ideal for large living rooms. The Series 3000 offers a high Clean Air Delivery Rate of 367m3/h through its extra thick NanoProtect HEPA filter, which Philips claims can effectively remove ultrafine particles as small as 20 nanometers—more than 100 times smaller than PM2.5!—as well as remove 99.97 percent of common airborne allergens, 99.9 percent of bacteria and even some viruses like H1N1. Wowza. Another highlight is its AeraSense real-time air quality monitor, which provides you up-to-date PM2.5 levels together with a four-step color ring feedback—blue means good, red means bad, you get the idea. The device also continuously monitors the air and automatically adjusts the fan speed when it detects a change in particle levels.

Jag har 2 MI air purifier som går på lågvarv 24/7.
När jag haft öppen dörr och nivån gått upp, har jag kört på högvarn och nivån i huset har gått ner igen till 9-11 inom 30 min.

Isaan maste va det skitagaste som finns i Thailand, fy satan va det sag ut utanfor Khon Kaen, hur i helvete kan farangerna bygga hus dar ute pa landsbygden, deras karringar maste ha en fruktansvard makt over dom

Hej

Isaan är ju stort och utgör en betydande del av Thailands yta spåman ska nog inte dra såna slutsatser av hur det ser ut på en plats, för egen del tycker jag att det ser ut ungefär som i övriga Thailand i Isaan, varken renare eller smutsigare.

Men man ska ju ha klart för sig att Isaan är landets fattigaste, minst utvecklade och eftersatta region, men samtidigt är det förmodligen också den region där traditioner och kultur är mest levande än idag, vill man uppleva lugn och ro, träffa enkla, ärliga, generösa och ostressade människor som lever ett naturnära liv så är det rätt plats.

Själv tror jag att det mest är en myt att falanger tvingas bygga hus och vistas i Isaan, känner ett stort antal ifrån skilda delar av världen som trivs alldeles utmärkt och som absolut inte skulle vilja ha satsat på någon annan plats.

Mvh isan lover

Håller med där. vi åkte runt ganska mycket när vi bestämt att flytta till thai. Mång ställen vi besökte är nog som issan L beskriver. de var faktiskt mitt beslut att bo i issan, här fan ja den lugna livsstil som ja sökte. Men ändå nära till ex Udon som är en trevlig stad. här har vi träffat den typ av folk som ja trivs med. Idag är ju Loei en ganska stor stad, här fins de mesta man behöver och vill ha. Så gottland din beskrivning får stå för dej, de viktiga är ju att alla vi som flyttat hit till thai trivs där vi bor. Skulle ja inte trivas skulle ja inte bli kvar här

Damer har alltid en fruktansvärd makt. Särkildt då de träffar en svältfödd gammal farangubbe. ;)

Det är en sanning. Men även en ursäkt god som någon. Däremot tycker jag luften är bättre i Isan än övriga Thailand.
Vill inte bråka men just där du bor är enligt min mening den sämsta luften i Thailand. Egen erfarenhet.

Håller med där. vi åkte runt ganska mycket när vi bestämt att flytta till thai. Mång ställen vi besökte är nog som issan L beskriver. de var faktiskt mitt beslut att bo i issan, här fan ja den lugna livsstil som ja sökte. Men ändå nära till ex Udon som är en trevlig stad. här har vi träffat den typ av folk som ja trivs med. Idag är ju Loei en ganska stor stad, här fins de mesta man behöver och vill ha. Så gottland din beskrivning får stå för dej, de viktiga är ju att alla vi som flyttat hit till thai trivs där vi bor. Skulle ja inte trivas skulle ja inte bli kvar här
Håller med, det är för var och en att välja efter tycke och smak.
Om man inte trivs är det bara att flytta på sig.
Jag kan inte avgöra vad andra gillar och om man bor någonstans bara för en annans skull är även det ens ensak.
Visst kan man undra vad folk har för smak men kritiken på andras val är väldigt subjektiv.

Det är en sanning. Men även en ursäkt god som någon. Däremot tycker jag luften är bättre i Isan än övriga Thailand.
Vill inte bråka men just där du bor är enligt min mening den sämsta luften i Thailand. Egen erfarenhet.
Det är mycket som skall vägas in när man har privileget att välja boplats.
Luften kanske var inte nr 1 när jag valde. Skulle ändå aldrig byta.
Jag trivs alldeles förträffligt och är inte så rädd för luftkvaliteten.
Folk blir gamla här bara de sköter sig annars.
Har jättemånga 90 åriga grannar som har andats norrluft hela sitt liv så inte är jag rädd heller.
Det finns många larm, skulle jag leva efter alla larm så hade jag ingen livskvalitet.

Det är mycket som skall vägas in när man har privileget att välja boplats.
Luften kanske var inte nr 1 när jag valde. Skulle ändå aldrig byta.
Jag trivs alldeles förträffligt och är inte så rädd för luftkvaliteten.
Folk blir gamla här bara de sköter sig annars.
Har jättemånga 90 åriga grannar som har andats norrluft hela sitt liv så inte är jag rädd heller.
Det finns många larm, skulle jag leva efter alla larm så hade jag ingen livskvalitet.

Det är sant men jag valde att flytta. Trivdes inte med den dåliga luften astma och allergi blev sämre. Men det är också sant en del av året är det den bästa luften man kan få. Saknar min gård jag hade men luften är ett måste för mig.

Det är sant men jag valde att flytta. Trivdes inte med den dåliga luften astma och allergi blev sämre. Men det är också sant en del av året är det den bästa luften man kan få. Saknar min gård jag hade men luften är ett måste för mig.
Då är det ju förståndigt att lyssna på sin egen kropp.
Hade jag hälsoskäl att flytta, skulle inte tänka en sekund.
Livet är ju förutsättningar till allt annat.

Runt Phuket har dom väl bäst luft??
Nu när det rapporterats dålig luft i övriga Thailand, så har ju från Phuket rapporterats hälsosamma värden hela tiden.
Isaan har ju riktigt dålig luft med nu under eldningsperioden.
Khorat har ju haft dagar med Thailands mest förorenade luft också.

Mi Air Purifier 2

Ja bor man i utsatta områden bör man nog ha lite luftrening. Själv kör vi Electrolux EAC415 samt tre mindre EAC315 i sovrummen.
Tycker dom håller bra kvalitet, nu går det hitta dom billigare.
Den första luftrenaren jag köpte var en Sharp, den har vi i Buriram.

/ SatanG

Ja bor man i utsatta områden bör man nog ha lite luftrening. Själv kör vi Electrolux EAC415 samt tre mindre EAC315 i sovrummen.
Tycker dom håller bra kvalitet, nu går det hitta dom billigare.
Den första luftrenaren jag köpte var en Sharp, den har vi i Buriram.

/ SatanG
Här i spenaten kör jag EA öppen fönster och andas ren luft behöver ingen luftrenare 55555

Hahaha jaså tror du det?
dra kartan så ser du vilken skitluft det är i Isaan.

/ SatanG

Första bild från Bangkok med omnejd just nu.
Sedan dragit kartan och zoomad ut, det ser ganska bra ut i Isaan, andra bild.
Bangkok tycks vara sämre, men värst är norra Thailand.
aq_1.JPG
aq_2.JPG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp