Isan Lover
Forumveteran
HejJag hoppas nivån kunde höjas överallt men att som IL skriver att bardamerna är bättre än 50% av engelskalärarna är ju inget jag skriver under på.
Jag hoppas, och tror, inte det är så illa men jag har klart begränsad insyn i faktiska siffror. Att det är så i storbangkok och t.ex. Pattaya ser iaf jag som helt uteslutet men sannolikt i vissa landsorter.
/ SatanG
Jag har ju en hel del personlig erfarenhet av just den statliga skolan på landsbygden i Thailand som du kanske vet, jag har dessutom ganska många vänner som är lärare (både Falang och Thai) rektorer och Falanger som bedriver privatundervisning o.s.v, dessutom i flera provinser, städer och byar.
Många Thailändska engelskalärare kan i princip absolut ingen engelska alls och då menar jag verkligen ingenting, sen har du en stor grupp som kan lite lite engelska men som du omöjligtvis skulle kunna föra ett mycket enkelt samtal med på engelska, en genomsnittlig bartjej skulle enligt mig utan vidare utklassa minst 50% av landets engelskalärare, men då inte för att bartjejerna är så duktiga utan mer för att många lärare kan ännu mindre.
Så jag är inte förvånad över att Thailändska barn är sämst i ASEAN och tillhör dom sämsta i världen när det gäller engelskakunskaper, tänk om jag och du skulle vara lärare i Arabiska då skulle resultatet sannolikt bli exakt detsamma.
Mvh isan lover