Thailand bland dom sämsta i Asien på engelska enligt EF index.

Jag hoppas nivån kunde höjas överallt men att som IL skriver att bardamerna är bättre än 50% av engelskalärarna är ju inget jag skriver under på.
Jag hoppas, och tror, inte det är så illa men jag har klart begränsad insyn i faktiska siffror. Att det är så i storbangkok och t.ex. Pattaya ser iaf jag som helt uteslutet men sannolikt i vissa landsorter.

/ SatanG
Hej

Jag har ju en hel del personlig erfarenhet av just den statliga skolan på landsbygden i Thailand som du kanske vet, jag har dessutom ganska många vänner som är lärare (både Falang och Thai) rektorer och Falanger som bedriver privatundervisning o.s.v, dessutom i flera provinser, städer och byar.

Många Thailändska engelskalärare kan i princip absolut ingen engelska alls och då menar jag verkligen ingenting, sen har du en stor grupp som kan lite lite engelska men som du omöjligtvis skulle kunna föra ett mycket enkelt samtal med på engelska, en genomsnittlig bartjej skulle enligt mig utan vidare utklassa minst 50% av landets engelskalärare, men då inte för att bartjejerna är så duktiga utan mer för att många lärare kan ännu mindre.

Så jag är inte förvånad över att Thailändska barn är sämst i ASEAN och tillhör dom sämsta i världen när det gäller engelskakunskaper, tänk om jag och du skulle vara lärare i Arabiska då skulle resultatet sannolikt bli exakt detsamma.

Mvh isan lover

Hej

Jag har ju en hel del personlig erfarenhet av just den statliga skolan på landsbygden i Thailand som du kanske vet, jag har dessutom ganska många vänner som är lärare (både Falang och Thai) rektorer och Falanger som bedriver privatundervisning o.s.v, dessutom i flera provinser, städer och byar.

Många Thailändska engelskalärare kan i princip absolut ingen engelska alls och då menar jag verkligen ingenting, sen har du en stor grupp som kan lite lite engelska men som du omöjligtvis skulle kunna föra ett mycket enkelt samtal med på engelska, en genomsnittlig bartjej skulle enligt mig utan vidare utklassa minst 50% av landets engelskalärare, men då inte för att bartjejerna är så duktiga utan mer för att många lärare kan ännu mindre.

Så jag är inte förvånad över att Thailändska barn är sämst i ASEAN och tillhör dom sämsta i världen när det gäller engelskakunskaper, tänk om jag och du skulle vara lärare i Arabiska då skulle resultatet sannolikt bli exakt detsamma.

Mvh isan lover
Håller med dig, men tror inte Thailand är sämst i ASEAN.
Har skrivit innan Mayanmar, Vietnam, Burma får välja vilka skolor som ingår i Pisa, dom kan plocka ut dom bästa medans Thailand måste ta ett snitt på alla landets skolor, man kan inte sålla bort landsbyggden.
Visa mig ett bevis på att inte sådant skett i detta fall.
Jag har rest runt här lite, och så mycket bättre är dom inte.
Har du varit i Japan, Engelskan i storstäderna ligger långt under, har du varit i Korea, har du varit i Kins, Malaysia, Lao, Singapore etc etc...

Hej

Mvh isan lover
Nu tror jag att det thailändska alfabetet är ett stort hinder i undervisningen, nästan omöjligt för en utländsk lärare i engelska att lära sig det och samtidigt lära ut.

Undervisningen blir nog mest bra ord med bilder och symboler.

Rabbla ord som man knappt förstår ger inget fungerade språk.

Håller med dig, men tror inte Thailand är sämst i ASEAN.
Har skrivit innan Mayanmar, Vietnam, Burma får välja vilka skolor som ingår i Pisa, dom kan plocka ut dom bästa medans Thailand måste ta ett snitt på alla landets skolor, man kan inte sålla bort landsbyggden.
Visa mig ett bevis på att inte sådant skett i detta fall.
Jag har rest runt här lite, och så mycket bättre är dom inte.
Har du varit i Japan, Engelskan i storstäderna ligger långt under, har du varit i Korea, har du varit i Kins, Malaysia, Lao, Singapore etc etc...
Hej

Här gällde det ju inte en PISA undersökning utan en undersökning och ett index som EF ligger bakom.

Jag tror att stora internationella organisationer som sysslar med detta har betydligt större chans att skaffa sig en mer heltäckande uppfattning om detta än oss som enskilda individer.

Mvh isan lover

Nu tror jag att det thailändska alfabetet är ett stort hinder i undervisningen, nästan omöjligt för en utländsk lärare i engelska att lära sig det och samtidigt lära ut.

Undervisningen blir nog mest bra ord med bilder och symboler.

Rabbla ord som man knappt förstår ger inget fungerade språk.
Hej

Exakt så går en engelska lektion till, läraren visar en bild på ett äpple och så säger barnen i kör apple med lärarens Thailändska uttal, samma med alfabetet som rabblas i kör, barnen lär sig ramsan men kan inte lära sig bilda ord med bokstäverna.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Här gällde det ju inte en PISA undersökning utan en undersökning och ett index som EF ligger bakom.

Jag tror att stora internationella organisationer som sysslar med detta har betydligt större chans att skaffa sig en mer heltäckande uppfattning om detta än oss som enskilda individer.

Mvh isan lover
Jag skrev klart och tydligt varför skulle dom göra annorlunda, detta är inte ens en undersökning på alla utan frivillig att delta i.
Jag var I Korea för 11 månader sen bodde där över 1 månad, kan väl bara skratta åt Engelskan, var ju inget man tog sig runt på utan peka gällde.
Ser du inte skillnaden, ett pisa så skall alla skolor inräknas i Thailand, grannländerna utvalda.

Hej

Exakt så går en engelska lektion till, läraren visar en bild på ett äpple och så säger barnen i kör apple med lärarens Thailändska uttal, samma med alfabetet som rabblas i kör, men barnen lär sig ramsan men kan inte lära sig bilda ord med bokstäverna.

Mvh isan lover
Tror du en inhyrd utländsk lärare kan göra så mycket mera än bättre uttal?

Skriva med vårt alfabet som dom inte kan läsa?

Jag läser att det inte är pisa men jag kan kommunicera på eng i turistorter.
Åker jag över gränsen till savannakheth lao blir jag oförstådd.

Kommer ihåg sitta i taxi yokohama, eller försöka beställa nåt på MC donalds, gå in på vanlig restaurang, no no white people no no..
Skitsnack att Thailand är värst, har du vart i Peking?

Tror du en inhyrd utländsk lärare kan göra så mycket mera än bättre uttal?

Skriva med vårt alfabet som dom inte kan läsa?
Hej

Ja det är jag helt övertygad om, bara att få höra hur bokstäverna och orden ska uttalas är ju ett lyft, sen gäller det att få barnen att börja tala och försöka kommunicera på engelska, den chansen får dom nästan aldrig med en Thailändsk lärare, när dom upptäcker att det går ökar intresset markant. Men ett nytt alfabet är absolut en utmaning.

Mvh isan lover

Gå genom spansktalande öar i västindien, den undersökningen suger.
Hur ser eng ut i Brazilien och Chile dom bäst utbildade länderna i världens 2 största världsdel, hur ser det ut i resten?
Afrika, Somalia, Zimbawe, you name it, tror du bättre?

Gå genom spansktalande öar i västindien, den undersökningen suger.
Hur ser eng ut i Brazilien och Chile dom bäst utbildade länderna i världens 2 största världsdel, hur ser det ut i resten?
Afrika, Somalia, Zimbawe, you name it, tror du bättre?
Tycker att dom var duktiga i Malaysia på engelska.
Vietnam hyfsat i Saigon, sen låg nivå.
Dock är deras alfabet lätt att läsa sig till gatunamn mm.
Hong Kong också lätt och Peking svårt.
Många länder i Afrika är hyfsat bra på engelska.
Andra bara franska språket.

Länder som har tillhört det brittiska imperiet har nog försprång mot där fransmän och spanjorer hade herravälde.

Den bästa och mest lättförstådda engelskan pratar holländare och svenskar.

Tycker att dom var duktiga i Malaysia på engelska.
Vietnam hyfsat i Saigon, sen låg nivå.
Dock är deras alfabet lätt att läsa sig till gatunamn mm.
Hong Kong också lätt och Peking svårt.
Många länder i Afrika är hyfsat bra på engelska.
Andra bara franska språket.

Länder som har tillhört det brittiska imperiet har nog försprång mot där fransmän och spanjorer hade herravälde.

Den bästa och mest lättförstådda engelskan pratar holländare och svenskar.
Kanske va fel att dra in Malaysia, för var inget problem ta sig runt Goergetown.
Kina har jag vart i, men inte den internationella delen du varit i.
I Kina är thaisnack.se ett förbjudet forum och inte något du kan logga in på utan något som gör om ditt utan lite förändring på vip.

Jag satt på flygplatsen i en stad i Kina, vid vip loungen kunde man logga in på fb och thaisnack.
Upp till den allmäna loungen blockerat och man var tvungen att scanna sitt pass för få begränsad internet tillgång.

Igår köpte jag en tv, åkte till Makro där jag även skulle handla lite annat, på väg till kassan så stannade jag till vid tv-apparaterna och pekade på en jag ville köpa, då ruskade killen på huvudet och började babbla på thai och pekade på en annan tv, jag sa till honom att prata engelska men han fortsatte med thai, då vände jag honom ryggen gick och betalde mina andra varor och det var inte första gången jag gick där de inte kan gör sig förstådda, åkte till Big C och köpte en tv

Ledningen i större butikskedjor verka vara helt blåsta som inte fattar att de behöver engelsktalade pesonal, samma sak är det med Kerry och andra budbilfirmor, de kan fara runt som yra höns innan de hittat och kommit hem till och det kostar både tid och pengar, jag vet jag har kört budbil i 15 år.

Macro hade engelska som lite krav förut, fins några här i Loei som kan. Dom blir alltid glada när man kommer och frågar om något
Det skulle vara krav på engelska hos större butikskedjor myndigheter sjukhus men med byhantverkarna så spelar det nog ingen för de lyssnar inte i alla fall för de tror ju att de kan mer än faranger men så är det ju inte.

taxi skulle fan kunna engelska
Och köra bil.

De ska absolut inte titta på film så den där fick han stänga av.

1638512879386.jpeg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp