thailand en månad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
vill bara dela med mig av att jag ska åka till thailand i morgon en månad blir det först nordöstra sen södra thailand några tips om va man ska tänka på? tack på förhand teo

Första och viktigaste tipset. PRUTA OCH LE. :wai:
Då kan du rädda många kronor till annat samt får ett leende tillbaka.

Samma här, bokat och klart, åker 5 nov, en månad
till norra thai, att börja med :thumbsup:

Hej Wenpen

varifrån kommer du? ( norra thailand)
jag kommer från Mae ai chiang mai.
Var någon stan ska ni åka?
:nod: :nod:
/pirris

Hej Phirawan

Vi kommer att åka till Ubon Ratha, några veckor, sen vet vi
inte, man ska inte boka för mycke, man går på känslan
hela tiden, ska du åka ner
:wai: :wai:

Hej Wanpen!

ja, DU . Vi vill åka imorgon om vi har råd,men det är sådant livet, jobbbbbbbbbbbar och sparar pengar m.m.
har varit där före år 2 månader :nod:.hoppas få ihop pengar snart./phirawan

Hej Phirawan

Ja pengar måste man ha, ingen ide att åka och snåla, vilken stad
kommer du från i thai

Lite packning och mycket pengar är mitt bästa tips,ett besök i Chiang Mai är aldrig fel,ta en tredagars trecking på Doi Inhtanon,helt fantastiskt.
Lycka till Bo

Hej Phirawan

Hon kommer från Ubon, så vi åker ner till hennes hus, slappa i
en månad :thumbsup:, vi bor i Norrköping
:wai:

Tid är inte en lika konstant enhet som svenskar normal är van vid. Den är lite mer flexibel...

Hej Jol och Bo A.

Berätta om Thailand och Chiangmai som ni har upplevt/tack phirawan

Hej har varit i Thailand många gånger.Några tips som jag kan nämna.Var försiktig med trafiken,hyr inga mc eller mopeder det är bäst om Thailändarna själva kör dit man ska.Pruta när du handlar.Och när det gäller maten så älskar jag saltvattenfisken och frukterna väldigt mycket mango papaya ananas dom små bananerna med mera.Trevlig resa Hälsningar från värmlänning. :nod:

"Phirawan " sa:
Hej Jol och Bo A.

Berätta om Thailand och Chiangmai som ni har upplevt/tack phirawan

Hej.
Min erfarenhet av Thailand på plats är enbart en månad i slutet av förra året. Vilket var min första resa dit. Vi var ett gäng svenskar på minibusstorlek som var på ett par ställen lite längre, men för övrigt åkte runt. En stor del av upplevelsen tack vare en mycket duktig thai chafför & guide.

Det var en omfattande resa som gav stora intryck och mersmak...
Var runt på allt möjligt från Koh Phanang upp till gyllentriangel Laos.
Allt det bästa var nog de genuina sakerna, även om det mest är turistsaker på listorna nedan. Men dom ät lättare att räkna upp.

Skulle jag bara välja något ställe. ChaingMai, ChaingRai eller möjligen Korat + "Paradis strand utflykt"

Jag gillade:
  • Koh Phanang - miljörena och naturen, resten var mest bara dyrt och för turistifierat.
  • Bangkok - flodbåt, stora shopping galeriorna. Upplevelsen av vilken stor stad det är. Market Bangkok oj vilken syn och lukt upplevelse, speciellt då det gjordes första dagen. Annars bara trångt och stressigt.
  • Korat - Lite mer lagom stad. Marknader, Butiker, Restauranger. Helheten tilltalade mig.
  • Vägmat - Definitiv undersattat av kräsna Svenskar. Tyvär krävs visst mot och lite kännedom. Oj helt klart kom mycket av resans mer intressant mat från vägmatställen eller i marknadsrader. Upplevelsen av att se en helt sammhälle stå och sälja samma produkt är annonrlunda. En by Ägg, Jordgubbar, Vattenmeloner eller något annat.
  • Chaing Rai - Gamla stadscentrum, Markaderna efter trotoarer ner i köpcentran. River House Resort ett inte mer än normalstandard hotell men läget och upplevelsen av området var klart värd en natts besök.
    "Wat Phra Thart Doi Suthep" Ett stort tempel med grymt läge långt uppe på ett berg. Resan upp lika väl som templet i sig en upplevelse.
  • Chiang Mai - "Royal Flower Exhibition" eller något sådan. Är inte direkt blommor och växt intresserad. Men det var grymt stort och riktigt fint.
    Paraply & parasol fabriken utanför chang mai.
    Vita templet (Wat Rong Khun) mest för att det var annorlunda.
  • Nyårsfirande. Något form av nyårsrevy, show modell stor. Givetvis genomförs detta lämpligen på templeområden. Vet ej vad det kallas.
  • Thaikaraokee...
  • Restaurang båt på någon damm. Mindre håla i norra thailand.
  • Alla genuina miljör. Ex. En gammalt par träffat ute på deras odlingsområde, bönder som hade sina två kor och ett par små jordplättar. Dom var lyckliga för det...

• Vulkaniska källor ex. "Sankapaeng hot springs" Grymma bad, och mat upplevelser.
  • Någonstand I bangkok mitt bland en massa höga hus låg en OAS. En område som var till för mödrar barn som sökte stöd/hjälp. Helt grymt vackert ställe. Kan inte vad det heter.
  • Thai-engleska tydligen väldigt sprit och populärt... Alla försökte men få blev förstådda av andra.
  • Thaimat (stark), förutom en del rätter bland annat damfisk som smakar lera och vissa andra saker som man helst inte vill äta.
  • Toaletter, å vad jag tycker att konceptet med kasta vatten är klockrent. Glatt överaskad över standarden på bensinmacks toaletter.
  • Kläder och dyligt i all ära. Men de bästa sakerna från thailand är trots allt de mer hantverksbetonade prylarna.
  • Folket, hjälpsamheten.

Ej gillade:
  • Bangkok
  • Turistställen sådana som hade kunnat vara var som helst
  • Turistmat
  • När man inte befinner sig i uppenbart sällskap, viljan att vilja gifta bort någon till en utläning (sig själv,syster,broder,dotter,son). Speciellt påtagligt i mindre orter.
  • Större orter /turistställen där man var lite väl duktiga på att försöka lura på folk billiga grejer till dyra priser.
  • Gyllene triangel, Laos. Meningslöst... Kolla ett foto på internet istället.
  • Godtycklig rättvisa($), från thailands poliskår. Det kan inte vara bra för landet i längden

Hej Jol!

Tack! jag är djupt imponerad av din erfarenhet

Wat Phra Thart Doi Suthep= i Chiang Mai ( som jag kommer i från)

Wat Rong Khun = i Chiang Rai/ phirawan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp