Thailand har ett av sina universitet på topplista.

Heh, har hämtat uppsatser därifrån. Så studenterna borde köpa en trisslott nu när lyckan lér mot dom.

För skojs skull gick jag igenom listan o fann 13 svenska universitet från vårt glesbefolkade avlånga land.

På 51:a plats globalt sett fanns Karolinska institutet
88 Lunds universitet
103 Uppsala uni
115 Stockholms uni
158 University of Göteborg
208 Royal institute of technology
280 Umeå uni
322 Linköping uni
322 (ja delad plats) Swedish uni of agroculttural science
361 Chalmers uni of tech
729 Örebro uni
778 Luleå uni
1023 Linnaeus uni (aldrig hört talas om)

Och Thailands enda universitet (Mahidol) hamnade på plats (trumvirvel) 494.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Heh, har hämtat uppsatser därifrån. Så studenterna borde köpa en trisslott nu när lyckan lér mot dom.

För skojs skull gick jag igenom listan o fann 13 svenska universitet från vårt glesbefolkade avlånga land.

På 51:a plats globalt sett fanns Karolinska institutet
88 Lunds universitet
103 Uppsala uni
115 Stockholms uni
158 University of Göteborg
208 Royal institute of technology
280 Umeå uni
322 Linköping uni
322 (ja delad plats) Swedish uni of agroculttural science
361 Chalmers uni of tech
729 Örebro uni
778 Luleå uni
1023 Linnaeus uni (aldrig hört talas om)

Och Thailands enda universitet (Mahidol) hamnade på plats (trumvirvel) 494.
Linnaeus universitet ligger i Kalmar (och även Växjö tror jag). Att Lunds Universitet är högst ranlat är väl en självklarhet.

Avgifter på svenska universitet för utländska medborgare är en ny företeelse med bara ngt år på nacken.

Skulle vilja veta vad en Dr/ingenjörs examen kostar på Mahidol som internationellt är värt dasspapper.
För svenskar som studerar i Sverige är nog kostnaderna på hanterbar nivå och de utbildningarna räcker väldigt långt internationellt.
Ett dyrt universitet i Thailand ger knappast samma status internationellt trots mycket dyrare studier.
Nu skickar väl de rikaste i Thailand sina barn utomlands för bättre studier. USA, Tyskland, England mm.
Läste att bara i Filippinerna studerar flera tusen thai på landets universitet och dom skolorna är varken topprankade eller svindyra.
Det är i alla fall bra för utvecklingen av engelska språket och är nog mellanklassen val med en mindre budget.

För svenskar som studerar i Sverige är nog kostnaderna på hanterbar nivå och de utbildningarna räcker väldigt långt internationellt.
Ett dyrt universitet i Thailand ger knappast samma status internationellt trots mycket dyrare studier.
Nu skickar väl de rikaste i Thailand sina barn utomlands för bättre studier. USA, Tyskland, England mm.
Läste att bara i Filippinerna studerar flera tusen thai på landets universitet och dom skolorna är varken topprankade eller svindyra.
Det är i alla fall bra för utvecklingen av engelska språket och är nog mellanklassen val med en mindre budget.
För svenskar kostar studierna noll kr i svenska lärosäten. Det ska vi nog vara stolta över för det känns som att det är unikt.

En ungdom i Thailand som kan få möjligheten att ta ett diplom på västerländskt universitet och återvänder till Thailand behöver aldrig bekymra sig för pengar till mat.
Dock är det reserverat till eliten och hasip hasip barnen med en farsa som förstår vikten av en bra utbildning. Resten har helt enkelt inte råd

För svenskar kostar studierna noll kr i svenska lärosäten. Det ska vi nog vara stolta över för det känns som att det är unikt.

En ungdom i Thailand som kan få möjligheten att ta ett diplom på västerländskt universitet och återvänder till Thailand behöver aldrig bekymra sig för pengar till mat.
Dock är det reserverat till eliten och hasip hasip barnen med en farsa som förstår vikten av en bra utbildning. Resten har helt enkelt inte råd
De thailändare som läst på thailändskt universitet och bor kvar i Thailand verkar ofta lyckas hyffsat bra med en växande medelklass som en följd.
Det som jag tycker verkar saknas hos många är en drivkraft och intresse att ta sig någonstans. Händer ibland att unga i hembyn frågar frugan hur man söker jobb och helst ska de hållas i handen fram tills jobbet börjar. Att facebooka etc på internet verkar annars klaras galant men det är väl inte lika kul att googla jobbsökning på internet. Naturligtvis en generalisering men påfallande ofta det verkar vara fallet, brist på logik och intresse/självförtroende kanske.

/ SatanG

Jag har fått intrycket att universiteten in Thailand hjälper till att skaffa jobb för sina elever. Jag har två grann flickor som har blivit masters i computer science and pharmaceutical science och de fick arbete så snart studierna var avslutade. Jag har alltid undrat hur hög kvaliteten i thailändska universitet är. Det verkar som det alltid är grupp arbeten. Det var annorlunda på min tid, då fick man djävlar anamma göra allt arbetet själv.

/ Zedo

Topp