Thailand öppnar upp ytterligare

 
Det är lite knepigt det där, Thailand är undantaget från det generella inreseförbudet till Sverige. Men ambassaden har varit tveksamma att utförda visum då det varit svårt för Thais att ta sig hem igen........

När jag var i kontakt med ambassaden och sen immigration var alla Thai förbjudna sen lätta dom på det som sagt, men då har dom lättat ännu mer på det nu om ren turism är tillåtet.
 
Var i diskussion med immigration då jag skrev att dom bröt mot barnkonventionen genom att inte ge min fru visum så hon kunde resa med barnen till Sverige.
Men sen öppna dom ipp för anhöriga så hon kunde resa med barnen men då skulle jag nästan åka och jobba så var ingen ide.
 
Beror på vilket land du kommer från. Inom EU är det inga direkta problem. Utanför och då i synnerhet från Asien så är det bildligt talat sju resor värre få resa till Sverige som Thai, jämfört med som Svensk resa till Thailand.
Att Thailand inte tröttnar på Sveriges hantering av Thai nationalitet och svarar med samma mynt tillbaks som Sverige utsätter Thai för, förstår jag inte.

Ansökan Extension of Stay och "Uppehållstillstånd för besök" är däremot ganska jämbördigt även om en skillnad är att Sverige normalt inte skickar polisen till adressen för kontroll.

Hej

Ja det var lite detta jag trodde, för dom flesta vanliga turister som gör ett besök i Sverige några veckor ställs det väl knappast några större krav, är man sen ett utpräglat turistland som får en hyfsat stor del av sin BNP ifrån just turism bör man nog snarare främja denna än att försvåra för turisterna.

Vi i Sverige kräver väl i princip bara att en turist har pengar som täcker vistelsen här och inte så mycket mer, förutom tillstånd att resa in om man inte tillhör EU.

Mvh isan lover
 
Som vanligt i IL’s värld så är han ganska så enögd och han ska särbehandlas.

Hej

Jag har naturligtvis inga problem för egen del vilket som, men rent principiellt är jag emot att man ställer ekonomiska krav för att på det viset få rikare turister till ett land, hur mycket folk vill spendera, vilken klass på boendet dom vill ha o.s.v borde dom få bestämma själva.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag har naturligtvis inga problem för egen del vilket som, men rent principiellt är jag emot att man ställer ekonomiska krav för att på det viset få rikare turister till ett land, hur mycket folk vill spendera, vilken klass på boendet dom vill ha o.s.v borde dom få bestämma själva.

Mvh isan lover

Vi ställer ekonomiska krav även i Sverige.
Jag tycker att det är vettigt. Var man ska dra gränsen vet jag dock inte.
 
Vi ställer ekonomiska krav även i Sverige.
Jag tycker att det är vettigt. Var man ska dra gränsen vet jag dock inte.

Hej

Det är just den gränsdragningen som är svår tycker jag när det handlar om Thailand, i många avseenden är ju Thailand fortfarande något av ett U-land och man kan leva bra men ändå extremt billigt där om man vill, andra väljer att leva lyxigare där och spenderar lika mycket på en dag som andra klarar sig på 7-14 dagar.

Som jag ser det utgör ju inte lågbudget turisterna något direkt problem heller, visst spenderar dom mindre per dag än andra grupper av resenärer, men dom spenderar ju ofta sina pengar på ställen dit inte många andra turister går, så även en lågbudget resenär som käkar på gatan, bor billigt och köper sin öl i en Thaiaffär gynnar ju landet.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det var lite detta jag trodde, för dom flesta vanliga turister som gör ett besök i Sverige några veckor ställs det väl knappast några större krav, är man sen ett utpräglat turistland som får en hyfsat stor del av sin BNP ifrån just turism bör man nog snarare främja denna än att försvåra för turisterna.

Vi i Sverige kräver väl i princip bara att en turist har pengar som täcker vistelsen här och inte så mycket mer, förutom tillstånd att resa in om man inte tillhör EU.

Mvh isan lover
Såvida du inte räknar gruppen Thai nationalitet som vanliga turister. Det är INTE lätt komma till Sverige som turist om du kommer från ett land utanför Asien. Enorm mycket svårare än det är för en Svensk som vill åka till Thailand.
" Utanför och då i synnerhet från Asien så är det bildligt talat sju resor värre få resa till Sverige som Thai, jämfört med som Svensk resa till Thailand. "
 
Vi ställer ekonomiska krav även i Sverige.
Jag tycker att det är vettigt. Var man ska dra gränsen vet jag dock inte.
Dessutom kräver de familjebilagan i vissa fall, eller krävde iaf tidigare för turistvisum att besöka släkt och hade inbjudan.
D.v.s. redovisa hela släkten med födelse och födelseort, far, mor, syskon, barn..
EU är inte turistvänligt om man jämför med Thailand. EU slår hårt med piskan om man inte är EU medborgare.
 
Dessutom kräver de familjebilagan i vissa fall, eller krävde iaf tidigare för turistvisum att besöka släkt och hade inbjudan.
D.v.s. redovisa hela släkten med födelse och födelseort, far, mor, syskon, barn..
EU är inte turistvänligt om man jämför med Thailand. EU slår hårt med piskan om man inte är EU medborgare.
Turistvisum och inbjudan visum är helt olika med olika krav, vi nyttjar turistvisum.
 
Dessutom kräver de familjebilagan i vissa fall, eller krävde iaf tidigare för turistvisum att besöka släkt och hade inbjudan.
D.v.s. redovisa hela släkten med födelse och födelseort, far, mor, syskon, barn..
EU är inte turistvänligt om man jämför med Thailand. EU slår hårt med piskan om man inte är EU medborgare.

Besöksvisum är ganska enkla då man borgar för vistelsen. Knepigare för en thailändare att komma på lika villkor till Sverige som en svensk till Thailand.
 
Jag hade en episod med ett konsulat i Kina i just det här (besöksvisum för släkt). Tror jag nämnt det här på TS tidigare.
Drygare får man leta efter.
Att få visum på thai ambassad i stockholm för att som släkt/make besöka Thailand är som en promenad i sommarväder, relativt njutbart. Medan EU visumet med den praxis som råder är som att vinterbada i vak, -20 grader.
Men som ni säger Turistvisum till Sverige är enklare än den, men trots det svårare än Svenskar har när de söker TV till Thailand.
 
Jag hade en episod med ett konsulat i Kina i just det här (besöksvisum för släkt). Tror jag nämnt det här på TS tidigare.
Drygare får man leta efter.
Att få visum på thai ambassad i stockholm för att som släkt/make besöka Thailand är som en promenad i sommarväder, relativt njutbart. Medan EU visumet med den praxis som råder är som att vinterbada i vak, -20 grader.
Men som ni säger Turistvisum till Sverige är enklare än den, men trots det svårare än Svenskar har när de söker TV till Thailand.
Besöksvisum skall man bevisa relationen, och förstått det som här på inlägg att folk fått avslag pga inte tillräckligt med underlag.

Turistvisum skall du ha bokad flygbiljett innan du söker visumet att visa upp.
Hotell bokningar eller intyg på annat boende.
Dokument där du beskriver var du skall göra varje dag.
Typ Måndag, gå på Liseberg, ta prommenad i Slottskogen, Tisdag ta en tur i Göteborgs skärgård osv.
Bankutdrag som visar att du har ekonomiska medel, finns minimisumma fastställd.

Sjukvårdsförsäkring antar jag båda visumen har som krav?
 
Åka till Thailand under normala förhållanden så behöver du ingenting, får 30 dagar vid ankomst som kan förlängas.

Nu under corona så är Thailands turistvisumkrav lika dom som gäller när man skall till Sverige, iaf dom första 2 veckorna.
Måste visa hotellbokning för dom första 2 karantänsveckorna, försäkring och flygbiljett men en högre summa pengar men gäller det för vanligt turistvisum eller för STV?
 
Kompisen som gifte sig i Malaysia var där nu i några veckor.
Där var det 14 dagars karantän vid ankomst, och den karantän var värre under dom 14 dagarna var han inlåst och såg inte en människa ingen room cleaning, inget ut och lufta sig etc.
Ansökan att komma in i landet var besvärligare, ambassaden fick inte utfärda utan han var tvungen att söka direkt till Malaysisk myndighet.
Annars var det mesta likt för att komma hit till Thailand, fast dom hade mycket striktare regler i landet, Kuala Lumpur stängdes ner helt men dom han ta sig iväg till en Ö par dagar innan som inte hade samma krav med utegångsförbud.
 
Hej

Det s.k Special Tourist Visa (STV) har hittills inte varit någon succe, turistmyndigheten uppger att bara 331 utlänningar anlände till Thailand under oktober månad, det är bara 0.01% av antalet utlänningar som kom till Thailand under oktober månad i fjol

Only 331 foreigners used STV to Thailand in October
By Pattaya Mail
November 14, 2020

p-03-Only-331-foreigners-used-STV-pic-1-Featured-pic.jpg

Thailand is pushing for measures to increase the number of foreign arrivals. Unfortunately, so far, the results have been dismal.

Only 331 foreigners arrived in Thailand in October using the much-ballyhooed Special Tourist Visa, 0.01 percent of the number that visited the kingdom in the same month last year.

Tourism Authority of Thailand Deputy Gov.Thapanee Kiatphaibool released figures for the number of foreigners who were issued Certificates of Entry to arrive in Thailand last month on the full range of available visas. The numbers were not encouraging for Thailand’s tourism industry.


Mvh isan lover
 

Hej

Det känns nästan overkligt och förstår man verkligen vilka konsekvenser detta skulle få för Thailands befolkning, ekonomi och företag.

Mvh isan lover
 
Hej

Det känns nästan overkligt och förstår man verkligen vilka konsekvenser detta skulle få för Thailands befolkning, ekonomi och företag.

Mvh isan lover
Företagen och allt inom landet rullar ju på, är väl turistindustrin som är värst drabbad.
Pattaya är ju dött, men kommer man hit där jag bor 1 mil norr om så är det mer fart än när jag åkte iväg i Mars.
Men allt är såklart drabbat det är det i hela världen men turiststad som Pattaya märks det mer.
 
Företagen och allt inom landet rullar ju på, är väl turistindustrin som är värst drabbad.
Pattaya är ju dött, men kommer man hit där jag bor 1 mil norr om så är det mer fart än när jag åkte iväg i Mars.

Hej

Turismen sägs ju ändå utgöra 20% av BNP och miljontals familjer står ju utan arbete och inkomst, hur ska alla företagare med verksamhet inriktad på turism klara ytterligare ett år på sparlåga.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp