Thailand prisas för sitt engagemang att få unga i skola vid tidig ålder.

 

PanPan

Forumveteran
Unicef prisar Thailand för sitt engagemang att ge unga från alla samhällsklasser möjlighet till tidig skolgång.

Thailand, the report noted notable progress with 85% of children aged 3-5 years attending pre-primary education or early childhood education programmes. In addition,
equity has been achieved among the different wealth groups. In 2005, 55% of the poorest children attended an early childhood education programme, compared to 78% of the richest children. By 2016
, 86% of children from the poorest households were attending early childhood education programmes. The global report also noted that Thailand's remarkable success was the result of strong political will and attention to equity




https://www.bangkokpost.com/news/general/1660508/un-praises-thailand-for-strides-in-early-schooling
 
Hej

Precis så här fungerar det i vår by som fick sin gratis statliga förskola under TRT tiden, ett mycket bra initiativ, vår egen son gick på byns statliga förskola 3 månader om året ifrån 3 till 6 års ålder, dom får förutom att lära sig lite ABC, lite räknetal, se på tecknade filmer (tyvärr dubbade), sjunga barnvisor och leka, dom får även mjölk och mat gratis.

Barnen är väldigt vetgiriga och läraktiga, med bra och engagerade lärare kan dom lära sig en hel del, men som vanligt i den Thailändska skolan är variationen stor, på en del platser handlar det mer om förvaring än lärande, men visst är det bra att dessa statliga förskolor finns.

Mvh isan lover
 
Även Svenska barn ser på dubbat vid den åldern, inget negativt i det, hemspråk först.

Hej

Själv tror jag att detta försvårar barnens inlärning av engelska, enligt en talpedagog i vår kommun har små barn över 90% större möjlighet än vuxna och betydligt äldre barn att ta till sig främmande språk, tror att det är ett misstag som påverkar engelskakunskaperna i landet negativt.

Hade dom fått se filmerna på originalspråket engelska hade dom säkerligen snappat upp mycket, sen ska du inte ta för givet att filmerna är dubbade till Thai, nästan allt finns ju numera även dubbat till Lao, i vår del av landet nära gränsen till Laos föredrar barnen helt klart att se filmer dubbade till Lao.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag att detta försvårar barnens inlärning av engelska, enligt en talpedagog i vår kommun har små barn över 90% större möjlighet än vuxna och betydligt äldre barn att ta till sig främmande språk, tror att det är ett misstag som påverkar engelskakunskaperna i landet negativt.

Hade dom fått se filmerna på originalspråket engelska hade dom säkerligen snappat upp mycket, sen ska du inte ta för givet att filmerna är dubbade till Thai, nästan allt finns ju numera även dubbat till Lao, i vår del av landet nära gränsen till Laos föredrar barnen helt klart att se filmer dubbade till Lao.

Mvh isan lover
Det är inga som helst problem med engelskan, vår 6-åring lär sig dels från odubbade program, dels från Youtube. En stor förändring och förbättring jämfört med mig i den åldern, då fick man den första kontakten med engelska i fjärde klass. Då menar jag i inlärningssyfte. Och föräldrarnas kunskaper i engelska var ytterst bristfälliga.
 
Det är inga som helst problem med engelskan, vår 6-åring lär sig dels från odubbade program, dels från Youtube. En stor förändring och förbättring jämfört med mig i den åldern, då fick man den första kontakten med engelska i fjärde klass. Då menar jag i inlärningssyfte. Och föräldrarnas kunskaper i engelska var ytterst bristfälliga.

Hej

Så fungerar det hos oss också, inga problem alls.

Men barnen på dom flesta statliga förskolorna har nog bara undantagsvis en falang i familjen, för dom barn som annars nästan aldrig hör engelska vare sig i skolan eller hemma hos familjen i byn är nog läget väldigt annorlunda.

Pojken spelar ju också på internet, när vi var i byn i vintras märkte han att inga barn i byn spelade samma spel som var populära i Sverige, detta för att dessa var på engelska, så pojken fick börja spela helt andra spel som var på Thailändska när vi var i byn, han gillade flera av dessa också men det är lite synd att barnen i byn inte är med på dom engelskspråkiga spelen.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag att detta försvårar barnens inlärning av engelska, enligt en talpedagog i vår kommun har små barn över 90% större möjlighet än vuxna och betydligt äldre barn att ta till sig främmande språk, tror att det är ett misstag som påverkar engelskakunskaperna i landet negativt.

Hade dom fått se filmerna på originalspråket engelska hade dom säkerligen snappat upp mycket, sen ska du inte ta för givet att filmerna är dubbade till Thai, nästan allt finns ju numera även dubbat till Lao, i vår del av landet nära gränsen till Laos föredrar barnen helt klart att se filmer dubbade till Lao.

Mvh isan lover

Engelska är helt plötsligt viktigt i Thailand.
Hade det inte varit en fördel att satsa på att lära sig Thai först?
Det är ju som att prioritera afghanernas engelska innan dom lär sig svenska.
 
Engelska är helt plötsligt viktigt i Thailand.
Hade det inte varit en fördel att satsa på att lära sig Thai först?
Det är ju som att prioritera afghanernas engelska innan dom lär sig svenska.

Jag tycker det hade varit bra om alla pratade samma språk.
Inte ens tecken språket är samma utan varje land har sitt eget tecken språk.
Men det är klart att varje land vill kontrollera sina invånare.
 
Engelska är helt plötsligt viktigt i Thailand.
Hade det inte varit en fördel att satsa på att lära sig Thai först?
Det är ju som att prioritera afghanernas engelska innan dom lär sig svenska.

Hej

Absolut och det är inget nytt, att engelskakunskaperna är dåliga i Thailand och behöver förbättras har man känt till länge, inte minst Pisa-resultaten visar att det ör något av kris när det gäller engelskakunskaperna i skolan, jag är övertygad om att t.o.m barnen i dom små byskolorna skulle förbättra sina engelskakunskaper om dom fick se tecknade filmer odubbade på engelska.

Engelska är ju dessutom något som uppskattas i både turistbranschen och hos dom utländska företagen som har etablerat sig i Thailand, även vid utlandsarbete är engelskakunskaper väldigt meriterande, att kunna engelska ökar även chanserna att studera utomlands o.s.v.

Sen har ju bildandet av ASEAN ökat pressen på Thailand att förbättra engelskakunskaperna, lär sig inte Thailändska barn och ungdomar engelska riskerar dom att konkurreras ut av arbetssökande ifrån andra asiatiska länder där medborgarna har bättre engelskakunskaper.

Mvh isan lover
 
Hej

Absolut och det är inget nytt, att engelskakunskaperna är dåliga i Thailand och behöver förbättras har man känt till länge, inte minst Pisa-resultaten visar att det ör något av kris när det gäller engelskakunskaperna i skolan, jag är övertygad om att t.o.m barnen i dom små byskolorna skulle förbättra sina engelskakunskaper om dom fick se tecknade filmer odubbade på engelska.

Engelska är ju dessutom något som uppskattas i både turistbranschen och hos dom utländska företagen som har etablerat sig i Thailand, även vid utlandsarbete är engelskakunskaper väldigt meriterande, att kunna engelska ökar även chanserna att studera utomlands o.s.v.

Sen har ju bildandet av ASEAN ökat pressen på Thailand att förbättra engelskakunskaperna, lär sig inte Thailändska barn och ungdomar engelska riskerar dom att konkurreras ut av arbetssökande ifrån andra asiatiska länder där medborgarna har bättre engelskakunskaper.

Mvh isan lover

Thaispråket verkar ju inte heller fungera, vilket kan vara en fördel om man ska ha en högre utbildning i Thailand.
 
Jag tycker det hade varit bra om alla pratade samma språk.
Inte ens tecken språket är samma utan varje land har sitt eget tecken språk.
Men det är klart att varje land vill kontrollera sina invånare.

Ja, hade alla talat samma språk över hela världen så hade det varit enkelt.
Nu får man försöka att hålla samma språk inom landet, i alla fall under utbildningen.
Hade varit ett helvete om tornedalingar skulle ha meänkieli som utbildningsspråk.
 
Thaispråket verkar ju inte heller fungera, vilket kan vara en fördel om man ska ha en högre utbildning i Thailand.

Hej

Där är en stor majoritet av befolkningen utestängda oavsett språkkunskaper och betyg eftersom det kostar pengar att studera vidare i Thailand, detta saknar en stor del av befolkningen tyvärr pengar till.

Men dom som studerar vidare lär sig naturligtvis bra Thailändska oavsett om dom har Lao, Khmer eller Malaj som modersmål, det är nog inget problem vad jag vet.

Mvh isan lover
 
Hej

Där är en stor majoritet av befolkningen utestängda oavsett språkkunskaper och betyg eftersom det kostar pengar att studera vidare i Thailand, detta saknar en stor del av befolkningen tyvärr pengar till.

Men dom som studerar vidare lär sig naturligtvis bra Thailändska oavsett om dom har Lao, Khmer eller Malaj som modersmål, det är nog inget problem vad jag vet.

Mvh isan lover

Så varför är du emot att ha thai som språk i skolan från början?
Har man den grunden så har man det betydligt enklare i fortsatta studier....om man inte bara har tänkt bli risfarmare förstås.

Både du och dina kära bybor verkar ha något emot både utveckling och utbildning.
Att dom känner sig skrämda av det kan jag förstå. Men att du även är emot det har jag svårare att förstå.

Vad är din agenda där?
Bevara den romantiska fattigdomen?
Leva som ”naturmänniskor” och behålla sin ”mai pen rai-mentalitet”?
Korkade (obildade), men snälla människor är lättare att hantera?
Du vill helt enkelt ha din tillflyktsort från den moderna världen, samtidigt som ni kan betala undermåliga löner åt folket?
 
Vad är det för vits med att sätta barn tidigt i skolan när dom inte ens lärt sig något vid 15 års ålder.
 
Så varför är du emot att ha thai som språk i skolan från början?
Har man den grunden så har man det betydligt enklare i fortsatta studier....om man inte bara har tänkt bli risfarmare förstås.

Både du och dina kära bybor verkar ha något emot både utveckling och utbildning.
Att dom känner sig skrämda av det kan jag förstå. Men att du även är emot det har jag svårare att förstå.

Vad är din agenda där?
Bevara den romantiska fattigdomen?
Leva som ”naturmänniskor” och behålla sin ”mai pen rai-mentalitet”?
Korkade (obildade), men snälla människor är lättare att hantera?
Du vill helt enkelt ha din tillflyktsort från den moderna världen, samtidigt som ni kan betala undermåliga löner åt folket?

Hej

I denna tråd gällande att UNICEF prisar Thailand för att så många av barnen mellan 3-5 år går i statlig förskola har jag mig veterligen inte sagt att jag är emot Thailändska i vare sig förskola eller grundskola, det jag sa var att det var ett bra initiativ av Thai Rak Thai att starta upp dom statliga förskolorna, på tidigt 2000-tal.

Barnen får lära sig lite vett och etikett, lite alfabet, lite räknetal, sjunga och leka tillsammans o.s.v, en synpunkt jag hade var dock att jag tycker att det är synd att dom dubbar alla tecknade filmer som är engelskspråkiga i original, själv tror jag att barnen skulle kunna lära sig en hel del engelska ord om dom inte dubbade filmerna, samma sak med dom vuxna i hemmen, slutade man dubba skulle förmodligen engelskakunskaperna vara bättre i alla åldrar.

Du blandar kanske ihop detta med tidigare trådar där vi har diskuterat undervisning på modersmål, det finns ju undersökningar och statistik ifrån i princip hela världen som påvisar att barn som får undervisning på sitt modersmål presterar bättre och är mer intresserade av skolan, samma undersökningar och statistik visar försämrade betyg och minskat intresse bland dom barn som påtvingas undervisning på andra språk än modersmålet, men detta är ju något helt annat än det ämne som diskuteras här.

Mvh isan lover
 
Vad är det för vits med att sätta barn tidigt i skolan när dom inte ens lärt sig något vid 15 års ålder.

Hej

Lite provokativt ifrån din sida där, men jag förstår vad du menar och lite rätt har du allt, vad det gäller själva lärandet och resultaten i skolan om man jämför med omvärlden och t.o, grannländer så är det ju under all kritik trots att man börjar tidigt.

Förskola eller dagis som vi sa förr har ju flera fördelar förutom själva lärandet, båda föräldrarna kan ju ex.vis arbeta när barnen tas om hand, sen får ju alla barn lite omvårdnad, barnen får lagad näringsrik mat och mjölk, vilket många av dom kanske inte skulle få i hemmet, barnen lär sig umgås och agera i grupp, dom lär känna skolan och rutinerna där, dom aktiveras o.s.v.

Mvh isan lover
 
Hej

I denna tråd gällande att UNICEF prisar Thailand för att så många av barnen mellan 3-5 år går i statlig förskola har jag mig veterligen inte sagt att jag är emot Thailändska i vare sig förskola eller grundskola, det jag sa var att det var ett bra initiativ av Thai Rak Thai att starta upp dom statliga förskolorna, på tidigt 2000-tal.

Barnen får lära sig lite vett och etikett, lite alfabet, lite räknetal, sjunga och leka tillsammans o.s.v, en synpunkt jag hade var dock att jag tycker att det är synd att dom dubbar alla tecknade filmer som är engelskspråkiga i original, själv tror jag att barnen skulle kunna lära sig en hel del engelska ord om dom inte dubbade filmerna, samma sak med dom vuxna i hemmen, slutade man dubba skulle förmodligen engelskakunskaperna vara bättre i alla åldrar.

Du blandar kanske ihop detta med tidigare trådar där vi har diskuterat undervisning på modersmål, det finns ju undersökningar och statistik ifrån i princip hela världen som påvisar att barn som får undervisning på sitt modersmål presterar bättre och är mer intresserade av skolan, samma undersökningar och statistik visar försämrade betyg och minskat intresse bland dom barn som påtvingas undervisning på andra språk än modersmålet, men detta är ju något helt annat än det ämne som diskuteras här.

Mvh isan lover

Visst är skola i tidig ålder något helt annat än språket i skolan.

Du tycker att det är så himla viktigt att dom ska lära sig engelska och blir bedrövad av att det är dubbat.
Engelska är nämligen väldans viktigt om man ska jobba i Wales........

Bör dom inte satsa på att jobba i sitt eget land, först och främst?
När ska du kämpa för att skolgången ska hållas på arabiska och farsi, då det är mångas modersmål.

Grundskola på arabiska och gymnasiet ich över på svenska?
 
Visst är skola i tidig ålder något helt annat än språket i skolan.

Du tycker att det är så himla viktigt att dom ska lära sig engelska och blir bedrövad av att det är dubbat.
Engelska är nämligen väldans viktigt om man ska jobba i Wales........

Bör dom inte satsa på att jobba i sitt eget land, först och främst?
När ska du kämpa för att skolgången ska hållas på arabiska och farsi, då det är mångas modersmål.

Grundskola på arabiska och gymnasiet ich över på svenska?

Hej

Vet inte varför du har en så negativ inställning till att barn till fattiga i Thailand också ska få lära sig engelska, om det är så meningslöst och värdelöst med engelska undrar man ju lite varför rika människor i Thsilsnd, grannländerna och omvärlden gör en så annorlunda bedömning gällande just engelska?

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp