Thailand rasar 7 placeringar i bästa land för expats listan.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Thailand tappade hela 7 placeringar i listan över bästa landet för expats att leva i, Thailand ligger nu på 25 plats av dom totalt 64 länder som ingår, Taiwan kom etta, Vietnam tvåa och Portugal kom trea.

Thailand drops 7 places in world’s best places for expats to live

Published September 7, 2019
By May Taylor
Thailand drops 7 places in world’s best places for expats to live | The Thaiger

PHOTO: Wikipedia

An Expat Insider survey on the world’s best places for expats to live sees Thailand drop 7 places.
The country is now in 25th place, out of a total of 64 destinations. Taiwan took the top spot, with Vietnam coming in second, and Portugal third.
In March, InterNations, the world’s largest expat networking group, consulted over 20,000 expats, from 182 countries, living in 187 countries or territories.
Respondents were asked to base their scores on 48 different factors related to living abroad.
Results were then collated and each destination was scored on quality of life, ease of settling in, working abroad, family life, and personal finance.

Read the full report HERE

Mvh isan lover
 
Skulle ju vara i denna tråden, är ju samma undersökning.

Kunde ju vart värre, kunde ju vart tvungna att flytta till Danmark som är det näst sämsta landet som expat ;)
Jag som trodde Danmark skulle ligga bra till, men dom är visst tråkigare och olyckligare än Svenskar står det.

Denmark is the second hardest country to settle in among the 64 participant nations in Expat Insider 2019, a survey conducted by InterNations.

The Danes finished in the bottom fifth of all four sub-categories that make up the rating: feeling at home (62), finding friends (64), friendliness (63) and language barriers (53)

 
Skulle ju vara i denna tråden, är ju samma undersökning.

Kunde ju vart värre, kunde ju vart tvungna att flytta till Danmark som är det näst sämsta landet som expat ;)
Jag som trodde Danmark skulle ligga bra till, men dom är visst tråkigare och olyckligare än Svenskar står det.

Denmark is the second hardest country to settle in among the 64 participant nations in Expat Insider 2019, a survey conducted by InterNations.

The Danes finished in the bottom fifth of all four sub-categories that make up the rating: feeling at home (62), finding friends (64), friendliness (63) and language barriers (53)


Hej

Märkligt tycker jag som trivs speciellt bra just i Danmark, men jag har i.o.f.s en del Svenska vänner som absolut inte trivs i Danmark, dom begriper inte vad Danskarna säger, gillar inte maten, kommer inte i kontakt med folk, tycker att Danskarna är stöddiga o.s.v.

Smaken är ju som bekant väldigt olika.

Mvh isan lover
 
När det gäller Thailands sjunkande placering tycker jag nog "expaten" till viss del får skylla sig själv. Naturligtvis finns det saker som blivit sämre i Thailand (tex TM30 debaclet) men jag upplever att mycket blir en "självuppfyllande profetia". Många klagar och klagar och till sist är man inte nöjd med tillvaron. Fått intrycket (jag hoppas jag har fel) att många är bittra och besvikna över hur deras liv utvecklat sig och man ser inte sitt eget ansvar att styra över sitt liv.. Alltid är det någon annans fel..
 
När det gäller Thailands sjunkande placering tycker jag nog "expaten" till viss del får skylla sig själv. Naturligtvis finns det saker som blivit sämre i Thailand (tex TM30 debaclet) men jag upplever att mycket blir en "självuppfyllande profetia". Många klagar och klagar och till sist är man inte nöjd med tillvaron. Fått intrycket (jag hoppas jag har fel) att många är bittra och besvikna över hur deras liv utvecklat sig och man ser inte sitt eget ansvar att styra över sitt liv.. Alltid är det någon annans fel..

Hej

Själv tycker inte att det är någon större överraskning att Thailand tappar rejält på en sån här lista med tanke på alla självmål på senare år, kronan på verket är naturligtvis TM30, men det finns gott om annat som nog har fått en och annan att höja på ögonbrynen, tänker då ex.vis på dom lite uttjatade besluten att förbjuda solstolar, parasoll, mat, glass och öl på stranden, förbud mot gatumat och gatuförsäljning på populära platser i Bangkok o.s.v, det har väl inte direkt fattats så hemskt många beslut som har gjort Thailand attraktivare som turistland, inte heller för expats och pensionärer har väl några direkt förenklande och positiva beslut tagits, sen har vi ju det här med den starka valutan som också påverkar.

Mvh isan lover
 
När det gäller Thailands sjunkande placering tycker jag nog "expaten" till viss del får skylla sig själv. Naturligtvis finns det saker som blivit sämre i Thailand (tex TM30 debaclet) men jag upplever att mycket blir en "självuppfyllande profetia". Många klagar och klagar och till sist är man inte nöjd med tillvaron. Fått intrycket (jag hoppas jag har fel) att många är bittra och besvikna över hur deras liv utvecklat sig och man ser inte sitt eget ansvar att styra över sitt liv.. Alltid är det någon annans fel..

Tror att du har helt rätt.

Läste en artikel om invandrare som flyttat till Sverige och hade en del föreställningar om att vara gifta med snyggaste blonda tjejen, ha rejält med pengar och leva som en kändis i princip. Något som väldigt många fått för sig är en möjlighet bara du trillar över gränsen. Sedan hamnar dessa i något miljonprojekt eller en kommun som gått under och vet inte riktigt va de ska ta sig till... Trots att de objektivt sett faktiskt fått det oerhört mycket bättre ekonomiskt och är garanterade en livstids försörjning är många olyckliga då deras dröm slogs i spillror. Skriven av Egor Putilov och jag håller inte med om ursäkter för dumheter eller annat men intressant då det handlar om förväntningar och att ta eget ansvar över sitt liv.

Kom då att tänka på "alla" svenskar jag träffat eller hört talas om via bekanta som hatar livet i Thailand, som tagit livet av sig eller helt enkelt bara supit ner sig totalt. Precis som du säger är det många, i alla fall i mina ögon, som faktiskt satt sig i skiten på egen hand. Helst skylla allt på falska tjejer eller korrupta snutar trots att det var skitbra att de kunde muta sig ur fyllekörningar och annat dagen innan. Eller att just ditt företag skulle dra in storkovan trots att du i Sverige inte klarar av att sköta fritösen på McDonalds så skulle du helt plötsligt klara av att bli multimiljonär på ett år i Thailand genom att driva en bar... Eller sätta sig ute i tassemarkerna trots att man egentligen avskyr livet där...
 
Tror att du har helt rätt.

Kom då att tänka på "alla" svenskar jag träffat eller hört talas om via bekanta som hatar livet i Thailand, som tagit livet av sig eller helt enkelt bara supit ner sig totalt. Precis som du säger är det många, i alla fall i mina ögon, som faktiskt satt sig i skiten på egen hand. Helst skylla allt på falska tjejer eller korrupta snutar trots att det var skitbra att de kunde muta sig ur fyllekörningar och annat dagen innan. Eller att just ditt företag skulle dra in storkovan trots att du i Sverige inte klarar av att sköta fritösen på McDonalds så skulle du helt plötsligt klara av att bli multimiljonär på ett år i Thailand genom att driva en bar... Eller sätta sig ute i tassemarkerna trots att man egentligen avskyr livet där...

Hej

Tycker att du och JanneMan61 till stor del har rätt om att det verkar finnas ganska gott om falanger (inte bara Svenskar) som har bränt sina broar till hemlandet, är bittra och lever olyckliga i ett land där dom inte förstår vad folk omkring dom säger, inte förstår kulturen, tycker att befolkningen är oärlig, folk dumma, maten oätlig och allt är smutsigt o.s.v.

Alla har väl mött bittra falanger som förbannar Thailändskor och kallar dom samvetslösa lurendrejare, förklarar att alla är likadana och att du själv också snart kommer att vara bedragen, utkastad och ruinerad, begriper du inte det själv så är du en idiot, ungefär så brukar en del besvikna falanger resonera.

Även det exempel du tog på den falang som har satsat på att bli rik och tjäna storkovan i Thailand är ju relativt vanlig, dom flesta har nog mött några av dessa också, en del är ju uppenbart drömmare utan förankring i verkligheten, själv har jag lite svårt för att hantera dessa drömmare, dom brinner ju för sin affärsidé och är optimistiska, inte sällan gäller det att ta över en bar, biljardhall eller restaurang eller importera eller exportera något som redan finns i båda länderna och liknande, ska man släcka deras drömmar genom att säga det man vet eller låta dom leva sin dröm?

Men det finns det ju undantag också måste man ju säga, det finns folk med drömmar som slår in, har både kunskap, pengar och en idé som faktiskt håller, men dom är väldigt få jämfört med dom som misslyckas, ta t.ex barer som byter ägare nästan varje år eller står tomma långa perioder för att ingen vill driva den, men just barer i ett beerbar område verkar vara som en magnet på falanger som dessutom inte så sällan är ganska törstiga själva, det brukar inte bli någon bra kombination i längden.

Mvh isan lover
 
Att vara sin egen bästa kund måste vara ett lyckat barkoncept då i princip alla som köper (betalar) en bar hänger i den på fel sida bardisken 24/7.
När dom behöver sova ruset av sig för att kunna fortsätta toppa kundlistan passar brudarna på att ta ut dagens bonus.
En del har planerat bra med en pension som kommer väl till pass när hyran ska betalas.
 
Tycker också att det finns många utlänningar som verkar olyckliga.
Men faktiskt förstår jag inte hur man kan ha ett utbyte med thailändare. Jag förstår mycket lite thai men de flesta jag umgås med förstår engelska så som typ hela släkten.
Men jag har mycket lite att prata med dem om ännu mindre med mina grannar när jag bodde ute på landsbyggde. Jag tror att just detta är orsaken till att thailändare inte pratar engelska så bra finns inget som intresserar dem i andra kulturer olikheterna är för stora.
Man märker skillnad direkt man åker till Malaysia ett land med mycket mera olika kultur hade det inte varit för den dåliga luften hade detta varit första alternativet.

Man märker ju också här på forumet hur många skriver att de efter ett tag sitter mest hemma efter att de byggt sitt hus och sedan sköter sin trädgård.
Nu när vi har bestämt oss för att flytta ser jag det ännu tydligare det är knappt man vill nämna det det är så många som inte kan välja.

Inte det att åren här är helt bort tappade det har get mig mycket insikt om hur olika vi är som människor och hur vi påverkas av den kultur vi växer upp i och hur språket är en viktig del för att kunna uttrycka sina känslor. Jag är globalist och vill helst leva bland andra globalister.
Jag har bestämt mig för att gå långsammare fram när jag nu kommer välja var jag kommer flytta.
Vi har diskuterat det här hemma nu i några veckor och kommit fram till att vi skall resa runt i världen först för att skaffa oss mera erfarenhet. Länder kontinenter vi funderar på är New Zeeland, Australien, Europa och då Malta Portugal Holland Danmark Sverige samt eventuellt en avstickare till Canada. Sedan får vi se var det blir. Vi har kommit fram till är att vi kanske inte behöver bo någon speciell plats men vi vill gärna ha en bostad till i Europa någonstans. Men det är som IL skriver vad hjälper det att förklara detta för någon som säger Thailand är fantastiskt.
 
Tycker också att det finns många utlänningar som verkar olyckliga.
Men faktiskt förstår jag inte hur man kan ha ett utbyte med thailändare. Jag förstår mycket lite thai men de flesta jag umgås med förstår engelska så som typ hela släkten.
Men jag har mycket lite att prata med dem om ännu mindre med mina grannar när jag bodde ute på landsbyggde. Jag tror att just detta är orsaken till att thailändare inte pratar engelska så bra finns inget som intresserar dem i andra kulturer olikheterna är för stora.
Man märker skillnad direkt man åker till Malaysia ett land med mycket mera olika kultur hade det inte varit för den dåliga luften hade detta varit första alternativet.

Man märker ju också här på forumet hur många skriver att de efter ett tag sitter mest hemma efter att de byggt sitt hus och sedan sköter sin trädgård.
Nu när vi har bestämt oss för att flytta ser jag det ännu tydligare det är knappt man vill nämna det det är så många som inte kan välja.

Inte det att åren här är helt bort tappade det har get mig mycket insikt om hur olika vi är som människor och hur vi påverkas av den kultur vi växer upp i och hur språket är en viktig del för att kunna uttrycka sina känslor. Jag är globalist och vill helst leva bland andra globalister.
Jag har bestämt mig för att gå långsammare fram när jag nu kommer välja var jag kommer flytta.
Vi har diskuterat det här hemma nu i några veckor och kommit fram till att vi skall resa runt i världen först för att skaffa oss mera erfarenhet. Länder kontinenter vi funderar på är New Zeeland, Australien, Europa och då Malta Portugal Holland Danmark Sverige samt eventuellt en avstickare till Canada. Sedan får vi se var det blir. Vi har kommit fram till är att vi kanske inte behöver bo någon speciell plats men vi vill gärna ha en bostad till i Europa någonstans. Men det är som IL skriver vad hjälper det att förklara detta för någon som säger Thailand är fantastiskt.
Vissa av oss kanske är så udda att vi hellre sitter hemma i lugnet än sitta med en grupp okända människor och lyssna på skvaller tills det växer svamp ur öronen.
Chiefen skall alltid komma upp här och tjata på kvällen, tråkigaste timman på dygnet att höra på han, vi har noll gemensamt, även om vi är dom enda skandinaverna ombord så är han den ende jag undviker mest, orkar inte höra på han...
Sitta och lyssna och prata med folk man känner igen är jag helt ointresserad av.
Enda jag gillar att snacka med är polare som jag känt en längre stund och kan klampa in hos utan att ringa på dörren med gemensamma intressen.
Är jag onyckter dock så funkar dom flesta ;)
Så vi är alla olika, jag lägger mig hellre med en bok än sätter mig runt ett stenbord med 1 kopp kaffe, det sistnämda skulle aldrig ske.
 
Sen märker jag ofta på inlägg från sådana som gillar att sitta i grupp och skvallra att dom kan inte förstå eller tro att det finns människor som är helt ointresserade av att sitta och lyssna på dom.
Sitter man hellre hemma i lugnet med tex en bok, tv, datorn eller pillar i trädgården så är det antingen felkopplat eller man har inget val.

Dom kan inte för allt i världen förstå att det finns människor som tycker dessa skvallergrupper som går på repeat och snackar om samma sak dagarna i enda är något otroligt tråkiga att lyssna på 55555 ;)
 
Tycker också att det finns många utlänningar som verkar olyckliga.
Men faktiskt förstår jag inte hur man kan ha ett utbyte med thailändare. Jag förstår mycket lite thai men de flesta jag umgås med förstår engelska så som typ hela släkten.
Men jag har mycket lite att prata med dem om ännu mindre med mina grannar när jag bodde ute på landsbyggde. Jag tror att just detta är orsaken till att thailändare inte pratar engelska så bra finns inget som intresserar dem i andra kulturer olikheterna är för stora.
Man märker skillnad direkt man åker till Malaysia ett land med mycket mera olika kultur hade det inte varit för den dåliga luften hade detta varit första alternativet.

Man märker ju också här på forumet hur många skriver att de efter ett tag sitter mest hemma efter att de byggt sitt hus och sedan sköter sin trädgård.
Nu när vi har bestämt oss för att flytta ser jag det ännu tydligare det är knappt man vill nämna det det är så många som inte kan välja.

Inte det att åren här är helt bort tappade det har get mig mycket insikt om hur olika vi är som människor och hur vi påverkas av den kultur vi växer upp i och hur språket är en viktig del för att kunna uttrycka sina känslor. Jag är globalist och vill helst leva bland andra globalister.
Jag har bestämt mig för att gå långsammare fram när jag nu kommer välja var jag kommer flytta.
Vi har diskuterat det här hemma nu i några veckor och kommit fram till att vi skall resa runt i världen först för att skaffa oss mera erfarenhet. Länder kontinenter vi funderar på är New Zeeland, Australien, Europa och då Malta Portugal Holland Danmark Sverige samt eventuellt en avstickare till Canada. Sedan får vi se var det blir. Vi har kommit fram till är att vi kanske inte behöver bo någon speciell plats men vi vill gärna ha en bostad till i Europa någonstans. Men det är som IL skriver vad hjälper det att förklara detta för någon som säger Thailand är fantastiskt.
Hej

Tolkar att mycket av det du beskriver här har sin grund i språket och det är väl nästan hela nyckeln till integration, vänner och ett aktivt socialt umgänge samt trivsel vart man än väljer att vistas på jorden.

Vad det gäller att som Svensk ha umgänge och vänner bland Thailändarna så kan jag intyga att det inte på något vis är svårare eller mindre givande än att ha detta med en annan Svensk, Engelsman, Tysk, Kroat eller Kenyan o.s.v.

Det är en myt att man inte kan föra ett seriöst, allvarligt och intellektuellt samtal med Thailändare eller folk ifrån andra länder också för den delen, man kan naturligtvis dela både vardag, glädje, sorg och allt annat med en Thailändare, jag kan dessutom intyga att det är givande för båda parter, dom har allt saker att lära oss också, kanske t.o.m mer än vi har att lära dom.

Mvh isan lover
 
Jag tror nog att du hör till dem som det är lönlöst att diskutera ämnet med. Även jag kan jul läsa hur du har det i din by och det stämmer exakt in hur jag upplever det. Tycker faktiskt du redogör för det bra.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp