Thailand sänker kunskapskraven i engelska på lärarutbildningen.

 
Ja det är extremt ovanligt att någon går om ett år nu för tiden, eller var när jag gick i skolan. Kan faktiskt inte komma på en enda som fick gå om från grundskolan till gymnasiet i någon skola jag gick. Fanns säkert någon men jag kan inte minnas ett enda namn nu.

Själv tycker jag att det är snällare att låta någon gå om än att bara fösa dem vidare utan att de har lärt sig något.
Jag minns ingen som gick om under min grundskole- och gymnasietid. Däremot hände det senare på Sjöbefälsskolan men då var det oftast p g a överdrivet krökande så att studierna blev lidande.

Men visst kunde ointresserade elever få ett vågrätt streck i betyget om man hade skolkat vilket var helt rätt. Då saknades grunden för vidare studier.
 
Jag minns ingen som gick om under min grundskole- och gymnasietid. Däremot hände det senare på Sjöbefälsskolan men då var det oftast p g a överdrivet krökande så att studierna blev lidande.

Men visst kunde ointresserade elever få ett vågrätt streck i betyget om man hade skolkat vilket var helt rätt. Då saknades grunden för vidare studier.
På min tid ( 60 -70 talet) så visste man inte vad dyslexi var, och då kunde man gå 100 år i skolan utan att ta in nått i alla fall!
 
På min tid ( 60 -70 talet) så visste man inte vad dyslexi var, och då kunde man gå 100 år i skolan utan att ta in nått i alla fall!

Tyvärr var det så även under 80 och 90-talet. Eller man visste vad det var men barnen fick ingen hjälp i alla fall. Det blev symboliska åtgärder för att tysta barn och föräldrar, inte för att hjälpa eleverna att ta till sig kunskap.
 
På min tid ( 60 -70 talet) så visste man inte vad dyslexi var, och då kunde man gå 100 år i skolan utan att ta in nått i alla fall!
Ja det var tyvärr en hel del som orättvist drabbades på det sättet. Mycket beklagligt. Men det fanns allt några störande moment i min klass som inte led av detta, problemet var ett ointresse för studier och det drabbade även andra elever.
 
Det var vanligt där jag gick att gå om nian för att höja betygen.
Varje rektorsområde och kommun kunde ta beslut om detta och det var ingen självklarhet i andra kommuner.
Nu var detta före den sammanslagning till stora kommuner som skedde 1974.
 
Ja det är extremt ovanligt att någon går om ett år nu för tiden, eller var när jag gick i skolan. Kan faktiskt inte komma på en enda som fick gå om från grundskolan till gymnasiet i någon skola jag gick. Fanns säkert någon men jag kan inte minnas ett enda namn nu.

Själv tycker jag att det är snällare att låta någon gå om än att bara fösa dem vidare utan att de har lärt sig något.

Hej

Håller med helt, vad är det för mening att låta någon gå vidare till nästa klass om man inte ens klarar av den man går i, på min tid var det nog någon i nästan varenda klass som fick gå om ett år någon gång, dessutom hade dom en s.k OBS klass där störiga elever placerades för att inte störa lektionerna för dom övriga.

Mvh isan lover
 
undrar hur spridd den här okunskapen var. Drar mig till minnes om inrvjuv med en dansk mångmilionär på 70.-talet som fick frågan om vad han blivit om han kunnat läsa. Svaret var brevbärare .

Många dyslektiker är väldigt framgångsrika.
Man har säkert svårt att bli högläsare eller korrekturläsare. Men man hittar en massa vägar för att kompensera för dyslexin.
 
Många dyslektiker är väldigt framgångsrika.
Man har säkert svårt att bli högläsare eller korrekturläsare. Men man hittar en massa vägar för att kompensera för dyslexin.

Hej

Många som presterade dåligt i skolan och kanske t.o.m tillhörde klassens värstingar har lyckats bra ändå, det har jag egna exempel på ifrån min skoltid, en del började ex.vis jobba tidigt inom något hantverksyrke, nu har flera av dom egna företag med anställda inom ex.vis VVS, bygg, bilverkstad eller liknande, så ointresse för skolan eller dåliga resultat p.g.a av någon annan anledning behöver inte alls med automatik betyda att den personen är dum.

Mvh isan lover
 
På min tid ( 60 -70 talet) så visste man inte vad dyslexi var, och då kunde man gå 100 år i skolan utan att ta in nått i alla fall!
Visste vad det var, visste man i vart fall i Dalsland där jag bodde och gick grundskola under 70-talet. Extra svenskaundervisning fanns tillgå. Men visst, de riktiga resurserna fanns på särskolan och det är inte rätt plats för dyslexi.
 
Hej

Många som presterade dåligt i skolan och kanske t.o.m tillhörde klassens värstingar har lyckats bra ändå, det har jag egna exempel på ifrån min skoltid, en del började ex.vis jobba tidigt inom något hantverksyrke, nu har flera av dom egna företag med anställda inom ex.vis VVS, bygg, bilverkstad eller liknande, så ointresse för skolan eller dåliga resultat p.g.a av någon annan anledning behöver inte alls med automatik betyda att den personen är dum.

Mvh isan lover
För att få bra betyg bör man sitta i T-zonen. Men.. det är inte från där företagsledarna i allmänhet kommer från. De kommer ofta från värstinggängen som satt längst bak, ut i hörnen. Hade ofta mediokra betyg.
 
Hej

Detta var något nytt för mig, kände inte till att skolverket hade sänkt kunskapskraven, dom enda jag känner till som har kritiserats för att ha fifflat med betygen är väl s.k friskolor, då har skälet vsrit att dom vill visa bra resultat för att vara attraktiva och locka fler elever.

Mvh isan lover
Jag har varit på ett antal betygskonferanser i egenskap som lärare.
Det är konsensus att kunskapskraven sänkts. Jämfört 70-talet grundskola, gymnasium skulle det idag krävas ungefär 1.5års extra studier för att nå upp i samma kunskap man förr hade när man sökte över till gymnasiet.
Det började spåra ur med det sk. SIA projektet, för att vart efter respektive politiska beslut undeminerats.
Det här är en oroväckande trend då företagen tvärtemot har ökade kunskapskrav.
Tyvärr har regeringspartier oftast gått på ideologi istället för bevisad vetenskap i sina beslut om skolan.
 
Jag har varit på ett antal betygskonferanser i egenskap som lärare.
Det är konsensus att kunskapskraven sänkts. Jämfört 70-talet grundskola, gymnasium skulle det idag krävas ungefär 1.5års extra studier för att nå upp i samma kunskap man förr hade när man sökte över till gymnasiet.
Det började spåra ur med det sk. SIA projektet, för att vart efter respektive politiska beslut undeminerats.
Det här är en oroväckande trend då företagen tvärtemot har ökade kunskapskrav.
Tyvärr har regeringspartier oftast gått på ideologi istället för bevisad vetenskap i sina beslut om skolan.

Hej

Låter bedrövligt ärligt talat, kraven i omvärlden ökar ju och det gäller att hänga med.

Mvh isan lover
 
Det finns ingen direkt korrelation mellan höga betyg och att lyckas bra i livet. Det är detta som feminister inte fattar när de kräver att de med höga betyg i skolan automatiskt ska ha högre lön i arbetslivet efter än de med låga betyg.

Vi som lever i verkligheten vet att det handlar om annat om man lyckas eller inte.
 
Det finns ingen direkt korrelation mellan höga betyg och att lyckas bra i livet. Det är detta som feminister inte fattar när de kräver att de med höga betyg i skolan automatiskt ska ha högre lön i arbetslivet efter än de med låga betyg.

Vi som lever i verkligheten vet att det handlar om annat om man lyckas eller inte.
Helt rätt! Det är aldrig någon som har frågat efter mina betyg när jag har sökt nytt arbete. Men referenserna är väldigt viktiga. Nu är det förvisso drygt 25 år sedan sist men jag har blivit uppringd ett antal gånger, speciellt forna elever ombord som hoppas att man vill rekommendera dom.
 
Helt rätt! Det är aldrig någon som har frågat efter mina betyg när jag har sökt nytt arbete. Men referenserna är väldigt viktiga. Nu är det förvisso drygt 25 år sedan sist men jag har blivit uppringd ett antal gånger, speciellt forna elever ombord som hoppas att man vill rekommendera dom.

Är det eleven som lämnat finast whiskey som får bäst betyg? :)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp