Thailandsboende

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Spenat och nässlor är ju en massa järn i, och väldigt nyttigt.
Ni som bor och lever i Thailand, vet ni om det finns att köpa där eller om det finns något liknande.
Stuvad spenat är ju så gott och enkelt att göra, och nu när våren är på gång så är det snart dags att ge sej ut och plocka baby nässlorna och göra en soppa på.

Hej så här ligger de till

Spenat=pakk-khåm finns o va ja förstått så gillar dom de

Nässla= tån tamyä finns me men ingen äter när dom ser tas de genast bort på grund av att man får klåda av dom

Jag berättade för min fru att att vi äter nässel soppa men bara av dom nya späda nej nej sa hon vi tar bort genast

glimten66 :wai:

Tack båda två för svaren. Det hade vart roligt att göra stuvad spenat när man är på besök nån gång hos nån. Eller nässelsoppa, nåt typiskt svenskt.

Jag vill ha isterband, gärna. Helst från Småland har inte ätit denna gudomliga korv på tio år.
Köper femtio kilo på stubinen, skickar pengar i förskott.

"Hansui " sa:
Jag vill ha isterband, gärna. Helst från Småland har inte ätit denna gudomliga korv på tio år.
Köper femtio kilo på stubinen, skickar pengar i förskott.

Är du sugen på Isterband på riktigt så kan du gå in på google och söka efter recept på egengjorda Isterband.
Jag har aldrig gjort det själv, men utgår ifrån att det är saker från grisen som andvänds.

"Kycklingen " sa:
Är du sugen på Isterband på riktigt så kan du gå in på google och söka efter recept på egengjorda Isterband.
Jag har aldrig gjort det själv, men utgår ifrån att det är saker från grisen som andvänds.
Då måste det ju till en matberedare och fjälster, finns det i Kina månntro. Men han skulle nog bli poppis med så exotisk mat

Apropå växter och sånt. Vad blir ni drabbade av för slags ogräs i gräsmattan, här hemma är det ju maskrosor och tistlar.

"legolas " sa:
Allting verkar gå på steroider härnere, Man kan vakna en ouppmärksam morgon och finns nästan att man har nya buskar och trän i trädgårde. OKOK lite överdrivet var det väl. men ogräset här är allting verkar det som. Väster och träd är oerhört grymt bra på att sperida sig, lika jäkla ivriga och envetna nästan som myrorna...

Så jag är ute i gräsmattan var 3 dag nästan och kollar igenom och där finns alltid mängder av ogräs av alla de slag.....Härligt med gott väder eller hur+?
Där ser man,förresten har du kollat det där med den sortens gräs som dom har på golfbanor?
Man blir lite deppig när väderläget i Thailand är som det ser ut att vara nu regn och rusk var eviga dag.
Här hemma just nu + 7,7 mulet. Nu kom jag från ämnet igen,

Nu ska du inte vara sån som rycker undan min livlina, när skallen är tom på idéer och uppslag om vad jag ska skiva, och det är den ofta. Då finns det alltid vädret att ta till.
Måste ju veta om det ska bli täckbrallor eller tangan :D

Kan ju vara lite farlig om man inte passar sej man kan snubbla, den kan hamna i cykelkedjan och så kan man sätta sej på'n ::)

Nu när vi ändå är inne på lite allmänt så passar jag på att fråga hur det är med sk. skadedjur i trädgårdarna.
Här hemma har vi ju något som kallas för "mördarsniglar" ett jäkligt otäckt djur på att förstöra mycket. Vi har även nån typ av "baggar" kallar dom det för här, dom lägger ägg som blir larver under gräset, efter det så kommer fåglarna och hackar upp dom, då förstörs gräsrötterna så man kan lyfta gräsmattan i tuvor. En del säger att baggarna lägger bara larver i 2-3 år i rad på samma ställe sen byter dom gräsmatta. Hoppas, hoppas, hoppas på det.

Sen är jag osäker på om jag skriver rätt namn nu, men det finns ju mullvardar också som är extremt duktiga på att förstöra trädgårdar, jag har sluppit dom men dom finns ändå här i närheten, små och jättemånga jordhögar i gräsmattorna runt om.

"legolas " sa:
I min trädgård så har jag 2st skadedjur, 1 litet och ett jättestort. Det ena, det lilla är en grön larver som jag haft i min avar förut (var gul då), mehn den gröna är värst. Det är alltså en ganska stor äcklig larv som kryper upp och käkar blomstren på den vanliga och görsnygga blomman som är typisk för Thailand... namnet.... har inte en susning.

Och sedan har vi det stora skadedjuret, det är min fru.... hon sniker ut, fast hon är strängeligen förbjuden att tafsa i min trådgård, och klipper i buskar och blommor. Jädra skademänniska.... är ni alla sådana eller ni fruntimmer....

;D ;D ;D
Har du lyckats utrota den värsta, Alfan :D

När det gäller blommorna och rensa rabatterna här hemma så är det mitt område, när det gäller att klippa buskar och träd så överlåter jag det.

"Kycklingen " sa:
Nu när vi ändå är inne på lite allmänt så passar jag på att fråga hur det är med sk. skadedjur i trädgårdarna.
Här hemma har vi ju något som kallas för "mördarsniglar" ett jäkligt otäckt djur på att förstöra mycket. Vi har även nån typ av "baggar" kallar dom det för här, dom lägger ägg som blir larver under gräset, efter det så kommer fåglarna och hackar upp dom, då förstörs gräsrötterna så man kan lyfta gräsmattan i tuvor. En del säger att baggarna lägger bara larver i 2-3 år i rad på samma ställe sen byter dom gräsmatta. Hoppas, hoppas, hoppas på det.

Sen är jag osäker på om jag skriver rätt namn nu, men det finns ju mullvardar också som är extremt duktiga på att förstöra trädgårdar, jag har sluppit dom men dom finns ändå här i närheten, små och jättemånga jordhögar i gräsmattorna runt om.
Mullisar käkar våra katter upp, värre med vildsvinen om dom inte hamnar i frysen

Ha, jag hittade tråden, jag undrade vart spenaten tog vägen och letade som en galning i Matforumet, men här ligger den.

Det finns ju en till som heter phak puai lang, eller chinese spinach och denna tror jag faktiskt man kan köpa här också i asiatiska butiker, i alla fall här på Möllevångstorget i Malmö, skall kolla upp det nu till helgen, för de har en hel del liknande produkter som jag aldrig testat, för jag tycker mig känna igen den när jag ser bild av den.

http://www.flickr.com/photos/clayirving/2187196763/#in/set-72157603576753446 (phak puai lang)

Så om du har tillgång, vet ju inte om du har något inom rimligt avstånd, så kan du ju test här hemma för att se skillnaden!

Mvh Peter :wai:

Vore väl konstigt om det inte skulle finnas spenat eller nåt snarlika i Thailand som har så mycket grönsaker i sin matlagning.

"Rolf " sa:
Vore väl konstigt om det inte skulle finnas spenat eller nåt snarlika i Thailand som har så mycket grönsaker i sin matlagning.

Ja det vore det, men dessa två som vi räknat upp här Phak Khom och Phak Puai Lang, dom finns ju, men jag tror att man även kan köpa åtminstone Phak Puai Lang!

Mvh Peter :wai:

insayt: Tack föör länken, jodå det finns asiatiska butiker här också. (Vietnam) jag ska kolla nästa gång, jag kan tänka mej att det finns i deras frysdiskar. Det kan vara kul att göra en jämförelse.

"legolas " sa:
Rolf!!

Angående "Alfa". Allting blev plötsligt mycket mycket bättre när vi fick ett eget boende. jag gjorde klart ganska snabbt att detta hus tillhörde falang och min fru och det var VÅRA regler som gällde.

Efter det så är min släkt helt enkelt kanonbra, de respekterar till 100% våra regler. I början så blev det 2 kollisioner mellan mig och skolläraren (svågern-spritmagistern), han kom ju packad 2 ggr och lade sig i vår soffa och sov. Jag slet upp honom bägge gångerna handgripligen, och sade åt honom att ta med sig sin familj hem eftersom han var så trött.

Och så sklällde jag ut honom faktiskt, jag var ganska rå mot honom, och berättade att jag INTE respekterade människor som kör bil när de dricker sprit och riskerar sina barns liv. Nu har vi en kanonrelation full av respekt, och han dricker inte längre när han vet att jag kommer. Så jag har inget alls att klaga på...

Om detta nu är fel av mig att INTE acceptera deras kultur till 100% vet jag ej, men skiter i det faktiskt. jag förbjöd honom i alla fall att köra "mina" ungar när han var full. jag har dock fått reda på i efterhand att Yongyujts syster (hans fru) blerv jätteglad när hon hörde att jag röt till om spriten, så tydligen var det inte bara jag som stördes av det....

Så Roffe!! Alfa är noll problem, en mycket mycket trevlig svärmor jag har,. Lagar mat som fan själv målar tavlor - hon blaskar och skvätter och det ser illa ut.....

;D ;D ;D
Där ser man det går att lära gamla Alfor att sitte, Grattis till en hyfsad svärmor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp