Thailändsk arvsrätt / ärvdabalk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Christopher

Nykomling
Hej!
Mitt ämne gäller Thailändsk arvsrätt.
Jag är gift med en Thailändsk kvinna sedan två år tillbaka. Hon kom hit först 2011 på turistvisum, men har nu fått permanent uppehållstillstånd i Sverige p.g.a. bosättning tillsammans med mig.
År 2018 kan hon ansöka om att bli svensk medborgare.
Jag är svensk medborgare och är född och uppvuxen i Sverige.
Vi har inga barn tillsammans.
Min frus mamma bor i Sverige och är svensk medborgare sedan några år tillbaka och hon är gift med en svensk man.
Min fru har en thailändsk äldre bror som bor i Sverige också, han är också svensk medborgare, och en pappa som bor i Thailand.

Min familj bor i Sverige.
Vi äger inga fastigheter.

Min hustru brukar skicka pengar till sitt konto i en thailändsk bank med jämna mellanrum (Bangkok Bank).
Om min hustru i framtiden skulle avlida, vad händer med hennes tillgångar på hennes bank konto i Thailand? Och vad händer till exempel om vi har köpt ett gemensamt hus i Thailand med tillhörande tomt? Vad händer med våra gemensamma tillgångar om hon skulle gå bort?
När vi gifte oss 2015 registrerade vi oss både i thailändska Amphur och på Skatteverket i Sverige så vi finns registrerade på bägge ställen och vi har giltigt vigselbevis, inget äktenskapsförord eller testamente finns skrivna. Det är bara hennes namn som står på kontot i Bangkok Bank, dvs. kontot är inte gemensamt.

Vad säger Thailands lagstiftning kring detta med arv då min fru i framtiden kan komma att ha dubbla medborgarskap, och att hon är gift med en svensk man?
Äger äkta make alltid arvsrätt efter att hustrun går bort även enligt Thailändsk lagstiftning?
Behöver jag gå till domstol i Thailand för att kunna kräva arvet, är det ens värt besväret att bekosta advokat och liknande som svensk i Thailand?

Christopher

Hej!
Mitt ämne gäller Thailändsk arvsrätt.
Jag är gift med en Thailändsk kvinna sedan två år tillbaka. Hon kom hit först 2011 på turistvisum, men har nu fått permanent uppehållstillstånd i Sverige p.g.a. bosättning tillsammans med mig.
År 2018 kan hon ansöka om att bli svensk medborgare.
Jag är svensk medborgare och är född och uppvuxen i Sverige.
Vi har inga barn tillsammans.
Min frus mamma bor i Sverige och är svensk medborgare sedan några år tillbaka och hon är gift med en svensk man.
Min fru har en thailändsk äldre bror som bor i Sverige också, han är också svensk medborgare, och en pappa som bor i Thailand.

Min familj bor i Sverige.
Vi äger inga fastigheter.

Min hustru brukar skicka pengar till sitt konto i en thailändsk bank med jämna mellanrum (Bangkok Bank).
Om min hustru i framtiden skulle avlida, vad händer med hennes tillgångar på hennes bank konto i Thailand? Och vad händer till exempel om vi har köpt ett gemensamt hus i Thailand med tillhörande tomt? Vad händer med våra gemensamma tillgångar om hon skulle gå bort?
När vi gifte oss 2015 registrerade vi oss både i thailändska Amphur och på Skatteverket i Sverige så vi finns registrerade på bägge ställen och vi har giltigt vigselbevis, inget äktenskapsförord eller testamente finns skrivna. Det är bara hennes namn som står på kontot i Bangkok Bank, dvs. kontot är inte gemensamt.

Vad säger Thailands lagstiftning kring detta med arv då min fru i framtiden kan komma att ha dubbla medborgarskap, och att hon är gift med en svensk man?
Äger äkta make alltid arvsrätt efter att hustrun går bort även enligt Thailändsk lagstiftning?
Behöver jag gå till domstol i Thailand för att kunna kräva arvet, är det ens värt besväret att bekosta advokat och liknande som svensk i Thailand?

Christopher
Sedan några år finns det internationellt godkänd lagstiftning för sådana som din familj. Du får googla.
De ni äger i Thailand kan ni själva bestämma över vad som ska ske med genom att skriva ett gemensamt testamente hos en advokat, kostnad c:a 5-7 tusen baht. Då gäller detta testamente före lagstiftningen.

Sedan några år finns det internationellt godkänd lagstiftning för sådana som din familj. Du får googla.
De ni äger i Thailand kan ni själva bestämma över vad som ska ske med genom att skriva ett gemensamt testamente hos en advokat, kostnad c:a 5-7 tusen baht. Då gäller detta testamente före lagstiftningen.

Det finns ju nationella lagar om att du inte får göra arvingar lottlösa (laglott som i Sverige innebär hälften av din andel). De reglerna kan du knappast gå förbi.

Det finns ju nationella lagar om att du inte får göra arvingar lottlösa (laglott som i Sverige innebär hälften av din andel). De reglerna kan du knappast gå förbi.
Det du äger i Thailand kan du testamentera bort. Laglotter i Sverige kan du aldrig testamentera bort, däremot kan du ju skänka bort det innan du tar ner skylten.

Det du äger i Thailand kan du testamentera bort. Laglotter i Sverige kan du aldrig testamentera bort, däremot kan du ju skänka bort det innan du tar ner skylten.
Riktigt så enkelt är det inte. Om någon skänker bort så mycket att det inkräktar på laglotten kan man med lagens hjälp kräva att få ut sin laglott i domstol.

Enligt svensk lag beror det inte på hur mycket man skänker utan omständigheten. Om man skänker bort allt på sin dödsbädd eller fått en dödsdom så upphävs det oftast av domstol om en arvinge driver det till domstol. Om man skänker det innan och utan krav är det oftast ok.

Jag är inte intresserad av vad som gäller i Sverige utan i Thailand och det var ju frågan från trådstartaren. Vore intressant att veta från någon kunning. Inga spekulationer tack. Min fru har tre syskon tar dom allt vid hennes eventuella död eller dödar dom mig först och tar allt sedan ? A

• Like
Reactions: jp
En sak är jag däremot tvärsäker på , inget är säkert i Thailand , vad som helst kan upphävas eller bestridas om det gäller ägande eller arv till Utlänning

Du är arvinge och har 1 år på dig att sälja marken efter din frus bortgång.

The foreigner as statutory heir or inheritor under will

Under section 93 of the Land Code: 'A foreigner who acquires land by inheritance as statutory heir can have an ownership in such land upon a permission of the Minister of Interior. However, the total plots of land shall not be exceeding of those specified in Section 87'.

Any foreigner who is married to a Thai national is under Thai law a statutory heir, however, the over fifty year old Section 93 of the Land Code must seen in combination with Section 86; 'aliens may acquire land by virtue of the provisions of a treaty giving the right to own immovable properties and subject to the provisions of this Code'. The last treaty was terminated in 1970 and there is currently no treaty with any country to allow a foreigner to acquire land and no minister will allow a foreigner to inherit land in Thailand. Under present law any foreigner who acquires land by inheritance will have to dispose the land within a reasonable period (meaning up to 1 year) to a Thai national. If the foreigner fails to dispose of the land the Director-General of the Land Department is authorized to dispose of the land and retain a fee of 5% of the sale price before any deductions or taxes.

Jag är inte intresserad av vad som gäller i Sverige utan i Thailand och det var ju frågan från trådstartaren. Vore intressant att veta från någon kunning. Inga spekulationer tack. Min fru har tre syskon tar dom allt vid hennes eventuella död eller dödar dom mig först och tar allt sedan ? A
Kanske dödar dom dig först ;)
För som jag tolkar lagtexten så är du arvingen, lyckas du inte sälja inom 1 år så går inte marken vidare till släkt utan blir beslagtagen av staten och säljs till bästa pris och du får pengarna -5% och skatt.

Har du barn med frun, gör dom till arvingar via testamente och dig som förmyndare.

Hör med @Birger om den biten jag har för mig dom skrivit sådant testamente och att han är förmyndare så länge barnet är minderårigt.

Kanske dödar dom dig först ;)
För som jag tolkar lagtexten så är du arvingen, lyckas du inte sälja inom 1 år så går inte marken vidare till släkt utan blir beslagtagen av staten och säljs till bästa pris och du får pengarna -5% och skatt.

Har du barn med frun, gör dom till arvingar via testamente och dig som förmyndare.

Hör med @Birger om den biten jag har för mig dom skrivit sådant testamente och att han är förmyndare så länge barnet är minderårigt.

Jo det är som jag tolkar det också men i thailandet vet man ju aldrig. Får nog ta och fixa ett testamente för vet släkten om att det finns så kanske dom inte bråkar. Hoppas att jag faller ifrån före min fru, men man vet ju aldrig. A (sedan finns det usufruct och superspicius avtal också . men verkar krånligt)

Vet inte om det var ironi men jag har ingen koll annat än jag hört att det skall vara rätt lika med Sverige. Men det verkar ju finnas andra som kan här.
:):thumbsup:Och jag har hört att man kan testamentera bort ,men jag VET inte heller , bara vad jag hört från folk som har gjort det (Thai) till barn som de anser inte skall ha något ...

:)[emoji106]Och jag har hört att man kan testamentera bort ,men jag VET inte heller , bara vad jag hört från folk som har gjort det (Thai) till barn som de anser inte skall ha något ...
Testamente går före allt annat. Rätten att ärva är annorlunda uppdelat mot svensk arvsrätt. Barn, föräldrar och syskon är alla möjliga arvtagare.

Testamente går före allt annat. Rätten att ärva är annorlunda uppdelat mot svensk arvsrätt. Barn, föräldrar och syskon är alla möjliga arvtagare.

hemska Sven Skrev : Rätten att ärva är annorlunda uppdelat mot svensk arvsrätt. Barn, föräldrar och syskon är alla möjliga arvtagare

Exakt så har det fungerat för den Thai jag talat med och fö är god vän med , ett av hans bröstarvingar (barn) var inte en som han ville ge något av sitt arv då "allt skulle gå till nöjen ,och väldigt fort dessutom ) Han testamenterade allt till sitt andra barn , enligt honom och hans advokat skulle detta fungera ,,,

Vad gäller Hangmans fråga så har jag för 8 år sen ställt den fågan till Isaan Layers i Korat ,, de ansåg då att en Farang visserligen som Jonas säger ärver sin hustru och har ett år på sig att sälja , men väldigt ofta bestrids detta av familjen till den bortgångna hustrun , och inte alltför sällan så lyckas de att knipa ev. dotterns eller barnbarnets arv , en ev fastighet el dyl..... Som tidigare sagt , det är Thailand , ingenting är hugget i sten , allt är möjligt , speciellt om det gäller en icke Thaimedborgare

hemska Sven Skrev : Rätten att ärva är annorlunda uppdelat mot svensk arvsrätt. Barn, föräldrar och syskon är alla möjliga arvtagare

Exakt så har det fungerat för den Thai jag talat med och fö är god vän med , ett av hans bröstarvingar (barn) var inte en som han ville ge något av sitt arv då "allt skulle gå till nöjen ,och väldigt fort dessutom ) Han testamenterade allt till sitt andra barn , enligt honom och hans advokat skulle detta fungera ,,,

Vad gäller Hangmans fråga så har jag för 8 år sen ställt den fågan till Isaan Layers i Korat ,, de ansåg då att en Farang visserligen som Jonas säger ärver sin hustru och har ett år på sig att sälja , men väldigt ofta bestrids detta av familjen till den bortgångna hustrun , och inte alltför sällan så lyckas de att knipa ev. dotterns eller barnbarnets arv , en ev fastighet el dyl..... Som tidigare sagt , det är Thailand , ingenting är hugget i sten , allt är möjligt , speciellt om det gäller en icke Thaimedborgare

Och med tanke på detta så har jag inte spenderat några större summor i Thailand , hon har ett fint hus redan ,,Hon kan leva påmig så länge jag lever , Huset i Thailand ägs som sig bör av henne, blir jag sjuk så kommer jag att skriva över lägenheten i sverige på henne innan jag avgår ,, Besparingar kan jag då även föra över till hennes bankkonto , sen inga problem med arvsrätt varken i sverige eller i Thailand , där får hon mina MC samt bil, det är allt jag äger där , jag har även gett min bäste vän i Sverige möjlighet att sörja för detta om jag skulle gå bort hastigt ,, Görs det snabbt innan myndigheterna vet om allt så funkar det :) Jag anser att den som gjort mest för mig skall ha allt , och det ärmin hustru , mina barn kommer fn inte ens ihåg pappas födelsedag ,dom får jobba ihop sina slantar såsom jag har gjort :)

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
20
Visningar
4 K
Hans Svensson
H

Tillbaka