Thaitecken på hemsidan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hejsan.
Jag har en hemsida där jag mest informerar mina kompisar om resultaten i golf varje dag. men jag har också lagt ut lite bilder på diverse saker här nerifrån. Blommor, fåglar, frukter och annan mat ska det bli. Jag visar en bild och namnet på svenska, thai och transkrip(egen). Men problemet är de thailändska tecknen. Jag skulle vilja knappa in dom direkt i html-koden. Nu skriver jag in dom i Word. Sedan copy och skapa en bild. och redigera och sedan lägga ut som bild. Jobbigt. Och inte särskillt snyggt.

Ack, ack, ack!
Nu har jag provat. Felet ligger i min HTML-Editor. Jag provade att editera med Word och då går det bra. Men Word är en rätt kass HTML-Editor. (Snacka om WYSIWYG-editor :)(What You Se Is What You Get). Dessutom rumsterar Word om i filen (men det ser bra ut i webläsaren). Vad jag behöver är allså en HTML-Editor som köper thaitecken.

Vet inte vilken editor du använder. Men det är kanske bara så enkelt att du någonstans måste ställa in att dokumentet skall vara UTF-8. Jag vet inte hur mycket du vet om olika tecken- kodningar/uppsättningar.

Sen vad menar du med att den inte accepterar Thaitecken?

Tack för svar jpyllman.
Jag använder en alldeles utmärkt editor som heter HtmlEdit 5.1 och som dessutom är gratis. Om jag skriver มา så blir det ÁÒ likväl som å blir å som sedan visas i webläsaren som AO med "fnuttar" över, medan å blir å. Jag har kollat alla inställningar flera gånger men inte hittat något. Just nu upptäckte jag att den är skriven av en svensk. Kanske skulle fråga honom :). Men har du tips om en bra editor, tar jag tacksamt emot det.

Tittade snabbt på HtmlEdit. Verkade bara ha stöd för 8-bitars tecken, och då främst det som ingår i ISO-8859-1(west europe). Jag vet inte vilka funktioner som du använder i HtmlEdit. Men du kanske skulle klara dig med en 'ren texteditor' som har stöd för utf-8. Jag har ingen koll på vilka andra HTML-editorer som klarar utf-8 och är gratis.

Hej å tack jpyllman för att du engagerar dig i mitt problem.
Jag är beredd att lägga ett par spänn på en bra editor. Ren texteditor är lite småjobbigt tycker jag. Vill gärna ha lite hjälp av färger på taggar och en preview.

Hej!

Testa CoffeeCup HTML Editor - 2007.
Det är en mycket kompetent html-editor i vilken man t.o.m. kan välja thai character set.
Programmet är shareware, funkar 30 dagar utan registrering och kostar ca. 50$ att köpa.
Programmet har både kod-editor och grafisk editor.
Kan man inte html så är det inga problem, då använder man bara den grafiska editorn (dra och släpp).

:)

/MacArthur

Tack MacArthur, jag ska ge CofeeCup en chans igen. Minns inte varför jag ratade den förra gången.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp