Tilda på thaiskrift för en tatuering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej jag skulle vilja få en "översättning" av namnet Tilda.

Sökte om det redan fanns men kunde inte hitta det.

Dock så blev jag lite fundersam över detta:

Transkribera - när man skriver ett ord så ljud/uttalsmässigt likt som möjligt med ett annat språks alfabet.
Olika exempel på transkribering kan du hitta i vårt lexikon där vi försöker skriva thailändska ord med svenskt alfabet (ibland engelskt).

Translitterera - när man skriver ett ord med ett annat alfabet men struntar i uttalet utan mappar/knyter orignalalfabetets bokstäver till motsvarande i målalfabetet.

Som jag har förstått det så översätter ni genom att använda Transkriberering, men när det gäller namn borde man inte översätta rakt av som man gör vid Translitterering?
Eller blir det jätte konstigt?

M.V.H Kim[/b]

"Översättning" av Tilda.

Vet inte om jag hängde med till 100%, skulle kanske varit lite flitigare på Svenska lektionerna :D

Det viktiga för mig är inte att "alla" kan läsa namnet, i så fall hade jag skrivit det på Svenska.

Det som är viktigt för mig är att namnet är "rätt", tanken är att det ska vara en tatuering. Men den är så pass personlig att jag inte vill att vem som helst ska veta vad det står.

"Översättning" av Tilda.

Förstår hur du menar men i.o.m att det i stort sätt bara är jag som kommer att "förstå" vad det står så vill jag ju ha det skrivet så som man bokstaverar och inte uttalar namnet.. D.v.s jag vill att ett T ska var ett T o.s.v fast det kanske inte funkar så på Thai?

Jag får kanske tänka om lite och göra det så som ni gör :smirk:

"Översättning" av Tilda.

Tack.

Men nu blir jag förvirrad igen :) , det är ju för få tecken?

Jag är väl inte allt för besvärlig nu? :wink:

"Översättning" av Tilda.

Det är väldigt personligt...
Så det är inget jag vill skriva på ett öppet forum, kan ta det via PM.

M.V.H Kim

"Översättning" av Tilda.

Någon som vill göra en Transkribering?

Så jag har möjligheten att välja den stavningen åxå.

M.V.H Kim

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A