Tips inför resan

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej alla glada reslystna "Chaimai´are

Vi har tänkt att tillsammans med Er göra en egen "Checklista inför resa" för vårt forum
och vi är intresserade av att få in bra tips från Er som vi alla kan ta del av och kanske använda oss av
....När det snart ska bära av............
:eek: alltid glömmer man något

Vi reser alla på olika sätt

en del av oss kanske reser och hälsar på släktingar, några kanske reser till "eget boende", några kanske reser för första gången, några på egen hand, några som "riktiga backpackers", som charterresenär, ja, listan kan bli lång
och jag tror ändå att vi kan ha nytta av "en liten hjälpreda"
Så nu "fattar ni pennan" eller kanske man ska säga -använd Er av tangentbordet och ge oss ett litet tips.......... :)

När vi fått ihop tillräckligt med tips samlar vi ihop dessa
och gör

VÅR EGNA TIPS INFÖR RESAN -CHECKLISTA

med hjälp av våra webdesigner kommer den att finnas på
startsidan så att den alltid är tillgänglig

Här kommer mitt lilla tips!!!
försäkringspapper

ha re gött
Marianne :D
 
Hjälper kanske ej er men jag själv använder mig av ett program som heter WorldMate. Förrutom alla världens valutor väder mm så finns där just en Check lista. Kolla på länken när bilden visar resväskan. Där har jag lagt in olika kategorier typ Vandrarhem och vad jag då behöver, Resa och en kategori kallad Mat.

http://www.mobimate.com/uiq_se.shtml?filename=uiq.jpg
 
:nod: God fortsättning på det nya året.............

Tack för tipset om ica - kortet. Det ska jag också använda mig av i fortsättningen. :wai:

Jag har gjort kopior på våra pass och inför varje ny resa gör jag kopior på biljetterna.
 
:) Tack det samma!
Jag brukar fotografera mina biljetter, pass och Visa kort och spara det digitalt på min Yahoo. Blir man av med det så förenklar som sagt en kopia av originalet det hela.
 
suveränttttttttttttttttttttt :thumbsup: :thumbsup:

det här kommer många ha nytta av

ha re gött

marianne
 
på Tokyo har vi köpt kallingar till både min man o min son o bägge har blivit nöjda men visst har vi köpt på marknader o så men de har ofta inte blivit upp-packade efter att första paret spruckit vid första tillfället........

men

ett annat tips är laddningsbara batterier, laddare o usb-minne

apropå snus så verkar det vara det allra viktigaste inför våra resor att "snuset blivit" beställt i tid o det är ju runt 5 rullar som gäller när vi är borta en månad o det konstiga är att varenda gång så får han börja spara i slutet o det händer allt att han fått ge runt femtilappen för att få sig en dosa när det kniper........... :D
 
Från nya flygplatsen till Nana med taxameter ca 370 Bath, inkl motorvägsavguften och 50 Bath i serviceavgift på flygplatsen.
 
Schysst Janne :)

Då har man nåt att gå efter. Många av mina jobbar kompisar o vänner har börjat att resa till Thailand o för att de ska slippa betala överpriser på än det ena än det andra så brukar jag tipsa o försöka hjälpa till med det jag kan...Så i o med detta har du alltså hjälpt många.
Vi brukar bo på Asia och det är ju inte så långt därifrån

Nu ska vi testa ngt annat vi ska bo på Bosotel. Är det ngn som bott där? o i så fall hur är det?

Vi har tänkt oss en kvällstur på Chao Praya med en djonk o god mat.
Är det ngn som testat detta?

ett tips för vår checklista!!!

"Öronpluggar" för den som har det jobbigt vid start o landning.
mp3-spelare till språkkursen, till musiken att njutas av ex på beachen
forts. följer

ha re gött
Marianne
 
För er som använder linser kan det vara smart att ha med sig något extra par (nu tänker jag på dom som ev. badar med linser och därför tappar... :rolleyes: ) Det är ju mycket billigt att beställa linser därborta, men det tar ju en stund innan man får dom...

/ :D
 
:D

dosan till internet banken om man använder sig av den om det
dyker upp räkningar som man inte redan har på autogiro ifall
man är borta längre tid eller över ett månadsslut.

marianne
 
Reseadapter...

...kan vara ett tips för den som vill ladda sin telefon, videokamera osv.
För den fingerfärdige är det iofs möjligt att få dit kontakten utan denna, men för oss andra fins adapter att köpa t.ex. på Clas ohlson för 99 kr.
:p För den som planerar att bo lite mer "avsides", d.v.s inte så centralt, rekommenderar jag även öronpluggar, alt. hagelbössa för att slippa alla skällande hundar på nätterna. :mad:
 
:D en vattenkokare kan vara bra att ha med sig om man reser med små barn och snabbt vill kunna värma på vällingen.
 
:D stödstrumpor kan vara ett bra alternativ när man sitter stilla under långresa. Speciellt för den som har högt blodtryck.........

läste om en svensk kvinna som nyligen reste ifrån kanarieöarna och fick en infarkt på planet. Hennes liv gick inte att rädda.
 
Hej,

Rekomenderar att man tar med sig en liten ståltermos på resan.
Perfekt att ha varmt vatten i till vällingen om man reser med barn

Mvh från Jungis
 
en liten fick-lampa kan vara bra att ha ibland t ex om man vill gå till restauranger på kvällen som ligger utefter beachen eller om man bor utefter någon väg som inte är upplyst hela vägen.
ha re gött
marianne
 
man bör vaccinera sig inför resan.

ett exempel är twinrix som skyddar mot både hepatit a och hepatit b (blodsmitta)

hawrix som skyddar mot hepatit a. Hepatit a,b och c kan orsaka inflammation i levern som kan leda till gulsot.
mot hepatit c finns inget vaccin.

hepatit a virus kan finnas i förorenat vatten och otillräckligt tillagad mat, till exempel skaldjur, råa eller lättkokta. Den som drabbas kan sedan lätt föra smittan vidare genom dålig handhygien eller vid toalettbesök

man kan ockxå ta drickvaccin mot turist diarre ducoral (själv har jag aldrig gjort det o aldrig blivit dålig) men det är en del som gör det)
ha re gött
marianne
 
Kan ju även tilläggas att malaria faktiskt håller på att bre ut sig igen. Vet inte hur mycket det gäller Thailand. Men i stort i världen så har malarian tagit fart igen.
 
det sista jag får göra innan vi åker är att gå ut och köpa smågodis till min dotter och det ska vara mycket salt lakrits.

Salt lakrits är faktiskt bra att äta i värmen för salt binder vätska och då blir man inte lika lätt uttorkad som är lätt hänt med barn som inte dricker tillräckligt i värmen.
Råkade faktiskt ut för att min dotter fick åka ambulans i Spanien på grund av att hon säckade i hop när vi gick uppe mellan stånden på en marknad i stekheta värmen...
Man kan inte kolla dem hela tiden och man tror att de klarar upp det själva när de blir lite större men uppenbarligen är det lätt hänt.
 
Hejsan :)
Skavsårs plåster är bra att ha med sig tex Compeed , går ej hitta där nere .
Jag hade stora problem i 2 vekor efter att ha köpt nya sandaler i Chang mai
Även ett pkt Imodium kan rädda dagen .
Jag kommer åxå att ta med ett gren kontakt , efter som en del hotell bara har ett el utag , vi har ju en del som behöver laddas upp telefoner och kameror etc
Mvh Roger
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
3 K
A
 
Tillbaka
Topp