Tips på hur vägen är väster om Chao Praya River i Bok

Studenten

Medlem
Ska om ngn vecka behöva passera Bkk från typ Korat ner mot Phuket. Tidigare har jag alltid kört förbi "Suvan" då jag har haft andra ärenden. Nu tänkte jag bara ta mig snabbt förbi eländet (Bkk) och den närmsta vägen verkar vara väster om Chao Phraya River. Kan inte minnas jag kört där tidigare och skulle vilja veta hur dels vägen är samt hur trafiken är där en söndag vid 17-tiden (jämfört med att köra omvägen via Suvan). OBS, det är inte vägen förbi Don Mueng.

Verkar vara mest turister här som bor på turistområden, men chansar med frågan om ngn skulle bo i Bkk o ha lite koll. Genvägar kan ibland vara senvägar...

EDIT:
Förbaskade rättstavningsprogram... Rubriken går inte att ändra nuo_O

Det går bra att växla in på västra delen av HW 9 och runda Bangkok den vägen.
Tror det är betalväg numera?
Inte åkt vägen sen 2016.

Den är nog välkänd för många och dessutom finns ju Google Maps.

Jag har lite olika tankar om Google, men om vi ska hålla oss på temat så är Google maps förmodligen (OBS förmodligen) det bästa man kan hitta vad gäller navigering. Inte för att vägvalet i sig är så fantastiskt bra, men Google har så otroligt många användare så om 50 (typ) bilar kör sakta som har smartphone så registreras det hos Google och en alternativ rutt ges. Googles alternativa rutter är inte baserade på RDS eller andra signaler, utan hur snabbt/sakta mobiltelefonerna färdas.

Jag har lite olika tankar om Google, men om vi ska hålla oss på temat så är Google maps förmodligen (OBS förmodligen) det bästa man kan hitta vad gäller navigering. Inte för att vägvalet i sig är så fantastiskt bra, men Google har så otroligt många användare så om 50 (typ) bilar kör sakta som har smartphone så registreras det hos Google och en alternativ rutt ges. Googles alternativa rutter är inte baserade på RDS eller andra signaler, utan hur snabbt/sakta mobiltelefonerna färdas.
Tänkte främst på kartfunktionen där man i lugn och ro kan planera sin rutt.
Att navigera med Google Maps i en telefon går bra så länge man har bra signal för data, tappar du signalen stannar allt av och det går inte att ladda ner offline kartor i Thailand heller.

Att navigera med Google Maps i en telefon går bra så länge man har bra signal för data, tappar du signalen stannar allt av och det går inte att ladda ner offline kartor i Thailand heller.

555 Skrattar högt nu. Fan, hur kul var det att tappa signalen strax innan en större korsning i förbaskade Bkk! Körde naturligtvis fel o det tog en bra tid innan jag kom rätt igen pga alla köer o vägarbeten. Jag körde inte frivilligt där i smeten, skulle parkera bilen på flygplatsen (var min plan) men eftersom jag inte hade några reggskyltar fick jag inte komma in 555. Bilens GPS höll signalen bättre, men kunde då inte snabbt programmera in destinationen.
Finns nog ingen annan än Google som kan i realtid visa var köerna finns.

När jag var i Pattaya så laddade jag ner offline kartor över Pattaya från google maps i telefonen det fungerade bra

Tror att det var år 2016 första gången jag laddade ner offline kartor i Pattaya
2015 och kanske i början av 2016 gick det inte alls med Thailand, Kina och Burma.
Vietnam och Filippinerna inga problem.
Jäkligt bra funktion när man är ute i spenaten utan signal. Gott att ha en karta att titta på i alla fall.

Jag flög för en bunte år sedan från Bkk till Phuket o tog lite foto på molnformationer.
Ngt år senare så tittade jag på datorn var fotona var tagna. Lite kul att tita på världskartan o se vart man varit. Zoomade in Thailand och märkte att det fanns "duttar" mellan Bangkok och Phuket där jag inte stannat o fotograferat. Fattade noll. Klickade på punkterna och det visade sig att det var molnen jag hade fotat tidigare. Helt otroligt att positioneringen funkar där uppe.
Förvisso så funkar internet oxå om man flyger inom Europa (med vissa bolag) men detta var innan den tiden. Kan det vara att GPS är från satelliter som även på ett flyg är ovanför en, medan GSM-masterna ligger långt där nere?

Körde från Korat till Hua Hin för några mån sen och gps angav en bra väg. Använder en Sygic app i mobilen.

555 Skrattar högt nu. Fan, hur kul var det att tappa signalen strax innan en större korsning i förbaskade Bkk! Körde naturligtvis fel o det tog en bra tid innan jag kom rätt igen pga alla köer o vägarbeten. Jag körde inte frivilligt där i smeten, skulle parkera bilen på flygplatsen (var min plan) men eftersom jag inte hade några reggskyltar fick jag inte komma in 555. Bilens GPS höll signalen bättre, men kunde då inte snabbt programmera in destinationen.
Finns nog ingen annan än Google som kan i realtid visa var köerna finns.
Skulle hem te frugan en gång när vi va nykära. Började på Lumphini och tog fel avfart mot Asoke. Hamnade framför hotellet igen en timme senare

Funkar helt ok men lita inte blint på gps, finns det skyltar så följ dom före gps.

Har du ens kört innerstan? Vilka skyltar? Prova kör till Soi "Tjosan" och följ vägskyltar. Huvudleder funkar ok oftast, men inte när man ska till en specifik plats i den byn. Funkar inte ens i Sthm där man kan förstå vad som står på skyltarna. Inte så att det är skyltat till Thai-ambassaden från Essingeleden, varför skulle det finnas skyltar som leder en till Svenska ambassaden i Bkk?

Litar aldrig blint på en GPS, men när den väl valt rutten och jag tycker den är ok så ja, då följer jag den. Särskilt på platser jag inte känner till. Otroligt frustrerande när vägen exempelvis delar sig i ett "V" o man tappar signalen eller att man helt plötsligt hamnar (på GPS'en) på motorvägen ovanför som visar att man ska fortsätta ngn kilometer till innan avfarten o sedan tbx till destinationen som ligger ett stenkast från där man är just nu.

Ska kolla länken, Tack

Osäker på om jag nämnt det tidigare, men "Kartor" på iPhone och Google maps (förmodligen andra oxå) är riktigt bra på visa hur trafiken är längs rutten man söker. Alla som har en smartphone bidrar till detta. Går det sakta så registreras det o Google kan ge alternativa vägar. Ja, vi är övervakade:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp