Rätt och fel Tokig svärfar

Har en svärfar som blir galen när han dricker lao kao. Fick igår veta att han sparkat min flickväns dotter i ansiktet medans hon sov.
Hör till saken att vi bor 10 tim. Ifrån.
Byt skola etc. Ja men! Jag pratar med min flickvän och bror som lätt kan slå ner gubben och säger att om gubbjäveln kommer i närheten igen slå ner fanskapet!
Nej det kan man inte göra?
What! om gubbjäveln sparkat mitt barn/barnbarn i ansiktet så ska han vara glad om han känner igen sig i spegeln nästa morgon!
Respekten för föräldrar detta fall är att förlora ansiktet för hela Thailand som land.
Kommer att lösa detta via med att gubben har lånat pengar av mig till sitt tak och till en advokat angående en landtvist.
Pengar tillbaka och inhyrda glada grabbar på äventyr!
Är det verkligen så att gamla alkoliserade lao kao gubbar kan göra så utan konsekvens?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Låter väl galet för att vara sant. Osannolikt! Men om det verkligen är sant skall han spärras in på en institution och få på sig en konstig vit tröja med knäppning på ryggen.

Joker

Forumveteran
Låter väl galet för att vara sant. Osannolikt! Men om det verkligen är sant skall han spärras in på en institution och få på sig en konstig vit tröja med knäppning på ryggen.
Tror tyvärr att det är sant , finns ju ingen anledning att hitta på såna falsarier ,, Sparkar han dottern i ansiktet så borde hon få skador , då gör dottern och mamman en anmälan hos farbror brun, de kommer med garanti att ta tag i detta , kommer kommer att få problem , ordentliga problem ... Att själv som Farang spöa en Thai oavsett vad han gjort finns inte på kartan , det kommer att ge stoora konsekvenser , Thaimyndigheterna ser normalt allvarligt på sånt

Joker

Forumveteran
Man kan nog inte vara helt säker på att Polisen tar tag i det , finns ju något som heter korruption och "vänskap" mellan folk . Många är kompisar med lokala polisen och kan därför bete sig ganska illa innan något händer

Man kan nog inte vara helt säker på att Polisen tar tag i det , finns ju något som heter korruption och "vänskap" mellan folk . Många är kompisar med lokala polisen och kan därför bete sig ganska illa innan något händer
Så stark är den nog inte i alla lägen. Jag körde ju på en ko för några veckor sen (tror jag nämnt det, men jag orkar inte kolla) klockan åtta på morgonen, när kofri väg gäller och drog i backen rejält. Koskrället flög på mig ur en buske, jag hade ingen chans och drog i backen rejält. Nå, jag drogs ju på fötter och kom iväg igen efter nån kvart och avskrev saken som "viltolycka", ingen vållande. Så såg inte byrådet på saken, nån vecka senare kallades jag till möte där vi gick igenom en i förväg uppgjord förlikningsförhandlingoch jag mottog skadestånd på 5500 bt, hur f-n man nu kommit fram till den summan. Men alla bidrag mottages ju med tacksamhet! Kon klarade sig, men den är nog inte glad i mig..

Konstigt , egentligen borde samma som med en hund gälla , dvs att djurägaren är ansvarig för vad Hunden /kossan ställer till med , en ny kossa i fullstorlek kostar runt 10,000 thbt . Den blev ju som du skriver inte ens skadad .. utnyttjad Farang som jag ser på det . Inte bra alls
Är det inte farangen (Birger) som fått stålar i det här fallet? Eller skulle han fått mer?

Joker

Forumveteran
Utnyttjad farang? berätta för mig var dom säljer fullvuxna kor för 10.000 b, jag vill handla...
Enligt min fruga så betalas det ungefär de slantarna för en mager vit Thaikossa , hon köpte 2 st för 8 år sen och betalade då ca 8000 thbt styck . Men upp till dem som vill betala mer än vad som är gängse pris

brt666

Aktiv medlem
Huruvida faranger hanteras annorlunda än Thai av rättsväsendet och i övrigt låter jag vara osagt. Min erfarenhet av Thailand är mycket begränsad.

Har en svärfar som blir galen när han dricker lao kao. Fick igår veta att han sparkat min flickväns dotter i ansiktet medans hon sov.
Hör till saken att vi bor 10 tim. Ifrån.
Byt skola etc. Ja men! Jag pratar med min flickvän och bror som lätt kan slå ner gubben och säger att om gubbjäveln kommer i närheten igen slå ner fanskapet!
Nej det kan man inte göra?
What! om gubbjäveln sparkat mitt barn/barnbarn i ansiktet så ska han vara glad om han känner igen sig i spegeln nästa morgon!
Respekten för föräldrar detta fall är att förlora ansiktet för hela Thailand som land.
Kommer att lösa detta via med att gubben har lånat pengar av mig till sitt tak och till en advokat angående en landtvist.
Pengar tillbaka och inhyrda glada grabbar på äventyr!
Är det verkligen så att gamla alkoliserade lao kao gubbar kan göra så utan konsekvens?
Hej

Hur märkligt det än låter så har familj och släkt inte alltid lätt för att hantera sånt här, det får hända ganska mycket och riktigt allvarliga saker innan släkten får nog och driver iväg en sån här person, men han riskerar helt klart att drabbas av någon annans ilska om han fortsätter så här, en variant är väl att som vanligt koppla in bychefen och ta upp saker med betrodda personer i släkt och by, men någon garanti för en lösning är inte detta heller.

Mvh isan lover

Phonta, det var BIRGER som fick stålarna denna gång, riktigt roligt faktiskt. Annars är det ju precis som du säger, även om vissa gärna tror på "tomten" vad det gäller Thailand...

Joker

Forumveteran
Phonta, det var BIRGER som fick stålarna denna gång, riktigt roligt faktiskt. Annars är det ju precis som du säger, även om vissa gärna tror på "tomten" vad det gäller Thailand...
Jo lagen föreskriver att den som har husdjur eller boskap är skyldig att tillse så olycka eller annan skada ej uppstår , det gäller ovillkorligt , men jag läste fel ,och inte alls av uppsåt ,, Jo det finns mycket som är bra i Thailand , mer än vad som är galet , och som jag ser det mer som är bra än i Sverige , Man ser ibland inte skogen för alla träd , Thailand är varmt och skönt samt billigt , korrupt , jovisst , men det finns ju även i Sverige, fast inte så öppet . och demokratin i Sverige kan faktiskt diskuteras den med , så jag väljer att se Prutten som en vinning för Thailand , än så länge . Jag skall ju återkomma som det nu känns

Pepsi

Forumveteran
Enligt ovanstående resonemang är en hund och en ko likvärdig i Thailand... Tyvärr är det så nu.. Vi har haft uppe detta många gånger i Korat, med familj och grannar. Inte om korna direkt. Men om hundar som springer lösa och attackerar folk. Om du blir förbannad på en hund och klipper till den skriker ägaren att han skall ha skadestånd och polisanmäler dig. Men om hunden biter ett barn, då är det plötsligen ingen som äger hunden... ;);)
Trots att alla vet vems hund det är. För ett par år sedan blev ett barn biten av en grannes hund. När polisen kom, så hade han aldrig sett den hunden!!! :eek:
Ofta kommer hundarna och skiter och slåss under huset på kvällen/natten. Jag har alltid den klassiska slangbellan redo.. Ett skott i arslet.! :D
Nu har vi den förmånen att var släkt med polis, och mycket nära familjevän med Ampur chefen i byn... De har upplyst mig om att det man sköter snyggt vet ingen.. Vi hjälper dig vid problem.. Thai kultur... ;););) 55555

Joker

Forumveteran
Enligt ovanstående resonemang är en hund och en ko likvärdig i Thailand... Tyvärr är det så nu.. Vi har haft uppe detta många gånger i Korat, med familj och grannar. Inte om korna direkt. Men om hundar som springer lösa och attackerar folk. Om du blir förbannad på en hund och klipper till den skriker ägaren att han skall ha skadestånd och polisanmäler dig. Men om hunden biter ett barn, då är det plötsligen ingen som äger hunden... ;);)
Trots att alla vet vems hund det är. För ett par år sedan blev ett barn biten av en grannes hund. När polisen kom, så hade han aldrig sett den hunden!!! :eek:
Ofta kommer hundarna och skiter och slåss under huset på kvällen/natten. Jag har alltid den klassiska slangbellan redo.. Ett skott i arslet.! :D
Nu har vi den förmånen att var släkt med polis, och mycket nära familjevän med Ampur chefen i byn... De har upplyst mig om att det man sköter snyggt vet ingen.. Vi hjälper dig vid problem.. Thai kultur... ;););) 55555
Kan verkligen hålla med om detta att de inte tar ansvar för sina hundar , men min inställning är att man inte behöver gifta ihjäl byhundar samt grannars hundar som man ofta gör , ett djäkla tilltag helt enkelt och ett fruktansvärt djurplågeri ,, Avliva hundar (spruta) som inte har ett koppel med ägarnamn samt angiven by , Bara för kommunen att ta hand om detta ,, iofs så finns ju lagen att det är olagligt att ta hundar av daga , Thailand ,Thailand ;)

Liknande trådar

Topp