tomatos?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
V

vaff

Gäst
Var i januari i Thailand och besökte min flickvän Nok, och då besökte vi hennes morbror som köper upp nån form av rotfrukt. Nok säger att på Thailändska heter den tomatos.
Har försökt att lista ut vad denna rotfrukt är och vad den andvänds till.
Nok kan inte förklara, men vad jag vet så kördes den till Korat( till nån fabrik ).Platsen vi var på ligger några mil från Ubon och Si Saket.
Men jag tror att den odlas över hela Thailand( tyckte att jag såg den nere i Rayong).
bifogar en bild.
Hoppas någon har svaret.

Vaff

Hej vaff!

Enkelt! ;)

Din bild visar det som på thailändska kallas för มันสำปะลัง, vilket uttalas ungefär mansampalang.
Fast mansampalang är egentligen hela växten, det som syns på din bild är själva roten.
Påminner lite om sötpotatis (mums! :D).
Fast sötpotatis är mycket godare. Mansampalang är lite av "fattigföda", något som man åt under regnperioden förr som ersättning för ris.
Den odlas dock också som medicinalväxt (mot diaré och malaria m.m.), och för att utvinna stärkelse ur. Jag tror att din flickväns morbror köper upp frukten för att sedan köra den till en fabrik som tillverkar stärkelse och andra produkter.
På engelska kallas denna växt för Cassava, och roten så klart för cassava root.
Kolla denna länk på wikipedia så känner du igen rotfrukten på din bild.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cassava
(kolla särskilt bilden som det står "Unprocessed cassava root" under)

Nu skall jag villigt erkänna att det inte är jag som sitter inne med dessa utomordentliga kunskaper i thailändsk botanik (fytologi?), utan min fru!

Hon förstår dock inte varifrån namnet tomatos om denna rotfrukt kommer i från?

/MacArthur :)

//Edit//
Tydligare än så här kan det inte bli:
http://www.plantnames.unimelb.edu.au/So ... nihot.html
Kallas tydligen för Maniok på svenska!
//

Tack MacArthur.
Nu har en pusselbit fallit på plats.
jag tror att min flickvän Nok som inte är så jättebra på engelska har blandat ihop
tomatoes med potatoes, vilket jag fråga henne om ett antal gånger.
Men hon var säker på att det hette tomatoes.Jag prata med henne idag och
då bekräfta hon att det var samma växt som du beskrev och att hon kanske inte
var säker på att det var tomatoes.
I vilket fall så livnär sig morbrorn på detta. han köper in ett antal ton varje dag från lokala bönder. Sedan säljs det till fabriken i Korat. Enligt honom så är säsongen från
December till Maj. vilket gör att han inte behöver jobba resten av året.

Vaff

Hej Vaff!

Roligt att kunna hjälpa dig och samtidigt briljera med sina (yeah right!) kunskaper i thailändsk botanik! ;)

Så klart - vad dum jag är! Det är klart att "tomatoes" kommer från en sammanblandning med "potatoes", som i "sweet potatoes". Varken potatis eller tomater är speciellt thailändskt (traditionellt sett), så det är lätt att förstå sammanblandningen.
Min fru gjorde samma sammanblandning i början, precis som vad gäller det mindre biologiskt, men dock uttalsmässigt, närbesläktade "kitchen" och "chicken"! :D

/MacArthur :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp