träffade thaikille! (rätt mkt text..)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

malii

Gäst
hej!
när jag var i thailand i februari på ett familjehotell så föll jag handlöst för en thaikille i baren. (detta skriker semeserflört jag VET!) men han var ABSOLUT ingen flirtare, han hade näsan i sitt stressiga arbete hela tiden och hade knappt ögonkontakt med folk. på alla <3 dag var jag djärv och uppvaktade honom med en ros, på vinst eller förslust. såg snarare ut som att han var rädd att få skäll coh knappast förväntade sig ett uppvaaktande. men ja, det blev ju vinst kan jag säga. de 2 dagarna som följde efter är de mest romantiska i mitt liv och jag hann kära ner mig totalt! Vi hann träffas två gånger efter hans jobb och sitta och snacka, även lite under dagarna när man hängde på hotellet då så att säga.. jag kände verkligen att det var besvarat och han uppvaktade tillbaks. Vi var blyga båda två och när vi skiljdes åt för att jag skulle åka hem blev det inte mer än en puss på kinden. jag hade gett honom en lapp med min mail och hemadress ifall han ville "stay in touch".. 2ggr när han ville ge sin mail tillbaka sa jag att nej, ja behöver inte din mail du fick ju min, liksom..för att inte verka för på. Dagen efter i receptionen står en gåva till mig, en fin souvenir med en lapp med ett hjärta och hans mail, trots det jag sa. då rann tårarna.. :) men till saken..

jag skickade ett mail med tack och blablabla lite romantiskt. 5 dar senare får jag svar att han var glad att höra från mig och att han är very busy in the hotel now men att han "will contact me again when he has freetime". det har nu gått en månad.. och nu undrar jag: är jag dum i huvudet? dissad? dum som hoppas? eller är det bara kulturkrock så det heter duga? han jobbar 6 dar i veckan - kanske har man inte tid för datorer i thailand på samma sätt som här? every single day liksom. det kanske inte ens finns i hans värld att jag faktiskt har pengar att åka och hälsa på honom? Det känns också osannolikt att han skulle sett mitt senaste mail ens egentligen, som jag skickade som svar på hans, då jag skickade kort på oss som han bad mig göra. så.. men men.. håll mitt hopp vid liv eller ge mig en käftsmäll! just do it!

Vet inte, men det ser inte ljust ut.
Jag vet att en hel del thailändare - både män och kvinnor - först ger mycket positiva signaler, för att sedan plötsligt försvinna utan att meddela något. Ibland beror det säkert på att farangen gjort något övertramp, kanske utan att veta om det,
men jag vet några gånger då det säkert inte berott på farangen (eftersom thailändarna var mycket positiva vid den senaste kontakten, och farangen inte gjort något mellan det och då de kommit överens om att ha kontakt nästa gång.

/Ena fallet (jobb) som jag vet, tycker även en thai, som var med på mötet, att thai gjort grovt fel.
/Gällande det andra fallet (eventuellt blivande giftemål) så vet jag inte facit, men en thai kom med en trolig förklaring. Det kan vara så att thaikvinnan vill själv, men att familjen sagt åt henne att de inte vill att de gifter sig. Familjebanden är starka, och äldre styr ofta, så det kan hända att dottern lyder, fastän hon egentligen vill fortsätta. Det gäller även vuxna, som lyder äldre generation.

ok.. suck..

jag tycker bara att han så lätt kan komma undan och behöver inte ge en falska förhoppningar genom att först anstränga sig å köpa present och ge mailen fastän man halvt sagt ifrån. sen behöver han inte ens svara på mailet och framförallt inte skriva att han ska höra av sig igen om han egentligen inte tänkte det.. :/ weird. menar bara att han kunnat skita i att skriva de från första början, måste ju vart enklare..

men men. jag ljuger ju om jag säger att jag inte hoppas för det gör jag. nån månad till. :/

hej malii

det är klart att du ska följa ditt hjärta. det gör egentligen ingen skillnad att han är en kille från thailand. jag tror inte att du skulle bli lycklig av att resten av ditt liv undra om du gjort rätt i att glömma bort honom bara för att han är från thailand. det är stora kulturella skillnader men dessa går att övervinna om man är beredd att jobba på det. ta reda på vad du själv vill. vill du ha en framtid med denna killen eller inte? vill han ha en framtid tillsammans med dig? att du som är tjej tar initiativ för att träffa/dejta honom är främmande i thailändsk kultur. det är viktigt att han inte får fel bild av dig men ni verkar ju kunna prata med var andra. killens familj är också en viktig faktor som de andra svarat. en annan sak, alla i thailand är inte fattiga men många är det med våra mått mätt. varför inte fråga honom om han vill resa runt lite med dig på någon annan ort i thailand. det är svårt för honom att dejta dig på samma ort som han jobbar. det kan vara mycket svårt för honom att få ledigt från sitt jobb. erbjud dig att betala hans förlorade lön och uppehälle när ni är tillsammans. då får ni en bra chans att ta reda på om detta är något ni vill gå vidare med eller inte. räkna med svenska fördomar men framför allt med thailändska fördomar. tänk igenom hur du ska ge honom en chans att inte förlora all sin självkänsla när det är du som betalar för allt. lär dig thai, gå en kurs. det är ett bra tips även om det inte blir något med denna killen. lär dig allt om thaikultur och fråga mera frågor. det finns fler svenskor som har thaikillar. försök få kontakt med någon som kan berätta mer för dig privat. gå på thaifester i sverige och träffa thailändare. det borde finnas fester nu i mitten av april på olika platser när det är songkran. jag tycker inte att du ska släppa iväg chansen till en relation med killen utan vidare. gör det för din egen skull men var inte naiv.

jag håller verkligen med amore, du ska inte ge upp men samtidigt inte vara naiv.
jag har en hel del erfarenheter av vara svensk flickvän till en thailändare, både här hemma i sverige och nere i thailand . finns det någonting du vill ha svar på om något det amor nämner nedanför är det bara att höra av sig med ett medelande ^^

tack för alla svar! vad glad jag blir att folk läst..! :D

mats: jag vet ju inte mycket alls egentligen.. jag är 19 han är 24. han bor själv. han har 4 syskon. precis som ja hihi.. åh va turturduvtöntig ja är. . han jobbar 6 dar i veckan ca 10 h dan. ja.. sen vet ja inte mkt mer. ja frågade va han gillade att göra på fritiden? han ba: fritiden? sova. jaha, okej tänkte jag hehe ..

amore: skulle gärna betala för honom och skulle gära offra en massa saker och inte ge upp nånting! han är den finaste jag sett! jag har börjat lära mig thai också! tror jag gör det för att på nåt sätt kunna hantera hans lysande frånvaro.. så ja det enda som fattas är.. att den söta thaikillen ska höra av sig, låta mig besöka honom och låta sig briljeras av min thai! men.. han hör inte av sig.

chanrakter: tack! det ska jag komma ihåg:)

mats: men alltså.. kostar inte internetcafé ca 20 svenska kr..? lr har ja fel?

konstigt att han kunde få tag i en dator och skicka ett visserligen mkt kortfattat mail, efter 5 dagar. men inte en rad under en månad och längre framåt efter det. känner mig rådissad.

(ja måste skratta åt mig själv för att inte bli ledsen. hahahhahahhhaha.)

ok:)

fast går det månader börjar man ju fundera på att försöka glömma iaf! :thumbsdown:

men ja kör på med mina egenhändiga thaiinlärning.. det kommer att komma till användning i vilket fall..

har nämligen blivit bjuden på en resa tilll SAMMA STÄLLE OM ETT ÅR! AH!! :-X

khawp khun ka :wai:

härligt härligt

hur det än går med killen så har du mkt att se fram emot... jag skulle inte säga nej om det var någon som skulle få för sig att bjuda mig....

lycka till med allt, kille, språk o resor

kort o gott

ha de gött
marianne

gör det...

du vet att först o främst är han kille o vi tänker inte lika tjejer o killar emellan har man ju lärt sig....

dessutom ifrån en helt annan kultur o han personal o du gäst...

jag hoppas verkligen att han hör av sig...

lycka till
kram marianne

ja.

annars får jag rejäl hjärtsorg. släpper den inte inpå mig än..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp