Trafikförsäkring i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hanseman

Nykomling
Någon som vet hur det fungerar med försäkring om jag hyr, lånar eller kör en bil ägd av privatperson i Thailand?

Är försäkringen som ägaren har också giltig och heltäckande för mig?
Eller gäller särskilda regler för mig som utlänning?

//Mvh

jodå det finns försäkringar här med det gäller om du lånar en bil av en kompis men då ska du han ha kopia på körkort på han ock han har signat pappret men en sak du ska göra är att ta thailänska körkort det kostar runt 400 bhat det är lätare då

Hej muggebigge,
Tack för ditt svar. Då vet jag hur jag ska göra. En fråga bara, jag har ju ännu inte flyttat till Thailand, menar du att jag kan ta Thailändskt körkort ändå?
Mvh

hej!!

jag har kompisar som vistas i thailand några månader per år som också har fixat körkort. jag tror att det räcker med att du har en adress. du kan väl skriva en adress till någon vän i thailand. att ta kortet verkar vara väldigt enkelt. svara på lite frågor och en liten uppvisning av att du kan hantera bilen men om jag förstått rätt så är det en del pappersexercis och många kopior på foto av dig.

jag tror faktiskt att man har igen på att ta ett thailändskt körkort om något händer.

marianne

Det har räckt med att uppge addressen till hotellet iaf för motorcykelkort, min bror tog ett för 2 år sen som räckte i 12 månader och förra året så åkte han ner och förnyade det, så nu räcker hans thai körkort i 5 år. Han uppgav bara hotelladressen. och han fick då plugga lite på förmiddagen och så tittade han på en video på thailändska ena dagen och dagen efter så fick han köra runt huset på en scoter och läraren tittade på honom och sa bara något liknande "du verkar ha kört förrut" så han fick sitt mc kort samma dag för tung motorcykel, vet inte på hur många kubik han har kortet på men han kör omkring på en hd på 1200 kubik när han är nere.

Om det fungerar likadant idag vet jag inte, men det ska nog inte vara så svårt att kolla upp.

Thailändskt körkort är INTE nödvändigt på en semester resa. MEN, det är ett måste att ha INTERNATIONELLT gilgit körkort. M i Sverige utfärdar sådana. Vad gäller försaekring, så är min bil, jag och passagerare försäkrade. Helförsäkring kanske man kan kalla det. Däremot gäller den INTE om en annan person kör och det händer en olycka, vilket inte är ovanligt.
I regel är det vi utlänningar som får betala det som skett. Vi har ju pengarna tror dom.
OCh...det kan bli mycket dyrt.
En olycka som jag hade, dock ej var skyldig till i våras, fick jag betala ny MC till personen som körde in i mej, och dennes sjukvårdskostnader på nästan 25000 bath. Och det är klart, är det en utlänning som är med i olyckan och anses skyldig, vilket vi gör för det mesta, så kör dom personen till det absolut dyraste sjukhuset. Så går det till.
Det finns heller inte några olika körkort för motorcyklar med olika cylindervolym. Här är samma för alla MC.
Körkorts kontroller har ökat avsevärt sista halvåret. Har blivit kollad 3 gånger och varje gång har Polisen bötesblocket berett för att ge mej böter. Dom tror att de flesta inte har körkort, och då kostar det.

Tog Thaikörkort förra året (bil) . Var jätteenkelt men som alltid ville dom ha en massa kopior, Svenska körkortet internationella körkortet passet ,sidorna med kort och inresestämpel, att jag hade adress i Thailand, läkarundersökning, fanns ett litet hus utanför där jag tog provet där det satt en man som tittade på mig och skrev nåt på thai på ett papper,(antar han var läkare): Fick sedan sitta på en stol framför två pedaler, skulle trycka ned den högra så det tändes en grön lampa, när den slog om till rött skulle jag trycka ned den vänstra. Gjorde det och så var det klart. Kostade 350 bath om jag kommer ihåg rätt, då knäpte dom också kort på mig som ingick i priset. Tog ca.45 minuter. Har dock alldrig behövt visa det. Måste nu förnya det innom ett år, efter det räcker det i fem år. Lycka till. flor

Om man inte har ett svenskt körkort, kan man fixa ett
i Thai för att få köra bil ???

Fixade mitt thaikörtkort igår(på tiden) fick papper från imigrationsverket och sen körde jag till polisstationen i cha am(bor här) fick testa reaktion,syn färgseende.Tog 20 minuter sen hade jag körkortet.Jag hade läkarintyg med mig, ingen läkare kollade mig bara frågade vad jag skulle ha.Var smidigare än jag trorr!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp