Thailändskt körkort är INTE nödvändigt på en semester resa. MEN, det är ett måste att ha INTERNATIONELLT gilgit körkort. M i Sverige utfärdar sådana. Vad gäller försaekring, så är min bil, jag och passagerare försäkrade. Helförsäkring kanske man kan kalla det. Däremot gäller den INTE om en annan person kör och det händer en olycka, vilket inte är ovanligt.
I regel är det vi utlänningar som får betala det som skett. Vi har ju pengarna tror dom.
OCh...det kan bli mycket dyrt.
En olycka som jag hade, dock ej var skyldig till i våras, fick jag betala ny MC till personen som körde in i mej, och dennes sjukvårdskostnader på nästan 25000 bath. Och det är klart, är det en utlänning som är med i olyckan och anses skyldig, vilket vi gör för det mesta, så kör dom personen till det absolut dyraste sjukhuset. Så går det till.
Det finns heller inte några olika körkort för motorcyklar med olika cylindervolym. Här är samma för alla MC.
Körkorts kontroller har ökat avsevärt sista halvåret. Har blivit kollad 3 gånger och varje gång har Polisen bötesblocket berett för att ge mej böter. Dom tror att de flesta inte har körkort, och då kostar det.