Tuk-Tuk sprider sig bortom sydostasien- Snart i en stad nära dig

 

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Så här ser det ut i Göteborg sedan i Tisdags. Jämfört med en vanlig taxi beskrivs dom som "Mycket miljövänligare, betydligt billigare, lite långsammare och något osäkrare"

Håll i hatten!

2822815968.jpg
 
Varför inte, kanon på sommaren. Kanske en bra affärsidé i andra städer, den ser dock lite för modern ut för min smak ett original från Bangkok med en miljövänligare motor vore trevligare.
 
Det kan ju vara något, Bangkok modellen är lite roligare, men det kan ju dyka upp lite fler snart, nu när det iaf finns en

En? Nä du. Det blir hela 8 st i Göteborg inom några månader. Hur många har ni i Stockholm?

GP skriver att: De små gula taxibilarna har plats för tre personer, chauffören och två passagerare. De drivs av en elmotor på fem hästkrafter och har toppfarten 45 km/h.
- Vi vill bli ett komplement till dagens färdmedel, säger Nyrenius. Vi satsar på resor på upp till en mil:
Det innebär resor inom centrala Göteborg till Krokslätt, Sandarna och Munkebäck.

De små mopedbilarna Zbee tillverkas av Clean Motion i Lerum, väger 230 kg och klarar krocktester i 27 km/h mot en betongbarriär.
- Mycket säkrare än moped och cykel men naturligtvis inte lika säkert som en bil eller buss, säger Nyrenius.

Taxan är 25 kronor per kilometer vilket innebär att en resa från Centralstationen till Linnéplatsen kostar 75 kronor, en 50-lapp mindre än en vanlig taxiresa.
 
Tuktuks har varit en hit i nästan alla varmare länder en längre tid nu. I såväl Moçambique, Kenya och Etiopien som Guatemala, Honduras, Cuba och självklart sydasien och sydost Asien.

Tror största anledningen att det är mindre populärt i andra ställen är p.g.a. vädret. Ingen hållbar lösning året om. Inte ens i Norra Kina.

Lägger in ett litet kollage med Tuktuks från världens alla hörn. Vilken är eran favorit? :)

1. Från Maputo I Moçambique
Maputo.jpg

2. Nairobi Kenya
Nairobi Kenya.jpg


3. Någonstans i Etiopien
ethiopia357.jpg


4. Guatemalas version
Guatemala.JPG


5. Cubas Coco-Taxis :)
cuba coco.jpg


7. Kanske mest kända av alla, Indiens auto rickshaw
Indien.jpg

8. Kambodja har fuskat lite tycker jag, ungefär som i Nong Khai och andra ställen i Isan, inte riktig Tuktuk! :p
Cambodia.jpg


9. Filippinernas version är ju ingen Tuktuk utan en tricycle. Skillnaden är väl egentligen inte så stor. Som Cambodia typ. Lite mindre utrymme att sitta i dock.
uncharted-philippines.jpg


10. Och allas våran vardags tuktuk såklart :)
Thai.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
En? Nä du. Det blir hela 8 st i Göteborg inom några månader. Hur många har ni i Stockholm?

GP skriver att: De små gula taxibilarna har plats för tre personer, chauffören och två passagerare. De drivs av en elmotor på fem hästkrafter och har toppfarten 45 km/h.
- Vi vill bli ett komplement till dagens färdmedel, säger Nyrenius. Vi satsar på resor på upp till en mil:
Det innebär resor inom centrala Göteborg till Krokslätt, Sandarna och Munkebäck.

De små mopedbilarna Zbee tillverkas av Clean Motion i Lerum, väger 230 kg och klarar krocktester i 27 km/h mot en betongbarriär.
- Mycket säkrare än moped och cykel men naturligtvis inte lika säkert som en bil eller buss, säger Nyrenius.

Taxan är 25 kronor per kilometer vilket innebär att en resa från Centralstationen till Linnéplatsen kostar 75 kronor, en 50-lapp mindre än en vanlig taxiresa.
Tror inte vi har någon här, sommaren kan det ju vara ok med en resa med tuk tuk
 
Fick inte med de två sista.


9. Filippinernas version är ju ingen Tuktuk utan en tricycle. Skillnaden är väl egentligen inte så stor. Som Cambodia typ. Lite mindre utrymme att sitta i dock.
uncharted-philippines.jpg


10. Självklart måste allas vår vardagstuktuk få vara med också :)
Thai.jpg


uncharted-philippines.jpg
Jag gillar bbk modellen
 
Tycker Bkk modellen har sina fördelar och sin charm. Men rent effektivt måste jag föredra Kambodjas modell då man lätt kan trycka in 6 personer fram och bak om man känner för det (7 om föraren tar en).
Svårt att få plats med mer än 4 stycken bak i en Bkk tuktuk
 
Haha Cubas såg ju bra lustig ut..
Nästan lite som en stor hjälm man sitter i :D
 
Tack Olsson för inblicken i TukTukarnas värld. Det var intressant men jag tycker nog också att BKK-modellen är nr 1.
 
Någon som vet vad en thai tuktuk kostar?
Eller mer intressant, får man köra dem? Eller räknas det automatiskt som jobb bara man kör runt med en?
Jag kollade lite på det för ett tag sen, man kan inte få någon reg plåt numera som privatperson, verken som falang eller som thai. Vet inte hur det ser ut riktigt med försäkring på dom då du inte kan regga den. Sen måste man ha ett Type 3 KK , 3-hjulingar för privatpersoner.

Jag har sett priser på runt 80-85000 bath för en sjyst begagnad Bangkok model upp till över 300.000 för en som kan ta upp till 6 personer och som då är sprillans ny. Jag fick ett mail från en som gör nya i går, dom är inte snabba på att svara, det tog runt 10 dagar för dom att svara men han nämnde inga priser, så jag skickade ett till mail om priser, men det lär väl dröja innan jag får det mailet. Dom flesta företag verkar ha dom på export
 
En thaikille som äger en restaurang tog in en tuk tuk till Sverige för att använda den som reklam och kanske skjutsa kunder. Den är helt ny men han får inte använda den i trafik alls. Alltså bortkastade pengar.
 
Cykel Taxi i Bergen Konkurs.
Cykel Taxi användes inte så mycket vi hade trott , således var kostnaden högre en intäkterna

sykkeltaxi.jpg
 
 
 
Tillbaka
Topp