TV4 dokumentär om Frank Andersson ikväll kl 20.

Hej

Vill passa på att uppmärksamma Franks äldre bror Torbjörn som också var en bra brottare, han och Frank brottades mot varandra i unga år, ingen av dom ville förlora och det blev hårda fighter, han var nog i högsta grad delaktig i det som kom att bli Franks framgång på mattan.

Lade in en bild på storebror Torbjörn ifrån 1980 nedan och visst är dom lika bröderna, Torbjörn dog tyvärr redan 2016 efter sjukdom

takbrotn3.jpg

Torbjörn Andersson behövde inte förta sig mot Teddy Johansson.
Det blev två fallsegrar för Torbjörn.

Torbjörn Andersson vann SM-guld i brottning på juniornivå och nosade på världseliten. Han var även Franks sparringpartner under stora delar av karriären. På bröderna Anderssons moderklubb Trollhättans AK:s hemsida nämns Torbjörn som en av klubbens stora brottare. “Den förste ungdomstränaren för TAK med både USM-guld i fristil och grekisk-romersk stil. Två JSM-guld hanns också med”, skriver klubben.

Mvh isan lover

Ni kan lyfta fram idrottsmanen hur mycket ni vill på det personliga planet va han ett rövhål:mad:

Hej

Själv vill jag inte se det så även om jag absolut förstår att man kan välja tycka det, jag tror absolut att det fanns en god människa därinne, jag tror att hans rastlöshet, svårigheter att hålla vad han lovade och många av dom problem han hamnade i har sitt ursprung i hans ADHD som man väl inte ens visste vad det var när han gick i skolan.

Mvh isan lover

Hej

Själv vill jag inte se det så även om jag absolut förstår att man kan välja tycka det, jag tror absolut att det fanns en god människa därinne, jag tror att hans rastlöshet, svårigheter att hålla vad han lovade och många av dom problem han hamnade i har sitt ursprung i hans ADHD som man väl inte ens visste vad det var när han gick i skolan.

Mvh isan love

Med hans barndom kunde det nog gått riktigt illa, i dagens skola tas nog sådana som han betydlig bättre omhand,

Hej

Att familjen Andersson var en riktig idrottsfamilj förstår man om man läser lite om Franks andra bror, Tommy Andersson, han var också aktiv i brottning men blev mest känd genom karriär inom andra sporter.

Tommy började också med brottning, där nådde dock så småningom de yngre bröderna – Torbjörn och framförallt en viss Frank – större framgång.

Redan som 13-åring vaktade Tommy Andersson målet för IFK Trollhättans seniorlag i hockey i dåvarande division II (då näst under allsvenskan). Stod också i målet för Västergötlands Tv-pucklag, ändå blev det bara fotboll framöver.

Två år i rad vann Västergötlands juniorer Tv-cupen och tack vare det blev högerbacken Tommy Andersson uttagen i juniorlandslaget, med spelare som Ralf Edström, Benno Magnusson och hockeyprofilen Mats Waltin.

Från Trollhättans FK värvades han till allsvenska Djurgården. Debuten skedde mot Gais på Nya Ullevi 1970.
Efter 3 år i Djurgården fortsatte karriären i Trollhättans IF som då låg i divison 2 (då näst under allsvenskan).

Hittade ingen bild ifrån Tommys karriär men däremot den här på hans 60 års dag 2012.

tommyand1-jpg.jpg

Efter allsvenskan återvände Tommy Andersson till TFK och var senare med och förde upp TIF i seriesystemet. Var också ungdomstränare i Vänersborgsborgs FK. Nuförtiden går mesta tiden till familjeföretaget. På måndag fyller han 60, finaste presenten fick han redan i somras.
Bild: Kent Eng

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Med hans barndom kunde det nog gått riktigt illa, i dagens skola tas nog sådana som han betydlig bättre omhand,

Hej

Så är det, förr trodde man bara att vissa barn var olydiga och besvärliga, man straffade dom och förstod inte vad som låg bakom, för många blev då idrotten en räddning.

Nu får barn med diagnoser extra stöd och i vissa fall även mediciner, så nu är chanserna betydligt större att det går bra för dom.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp