Två elefantungar dödade av elstängsel runt fruktodling.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Det verkar som om två elefantungar i Chantaburi provins har dödats av ett elstängsel som skyddade en fruktodling, men att ha elstängsel som uppenbarligen kan döda elefanter verkar ju minst sagt farligt, man kan ju tänka sig vad följden blir om barn eller vuxna människor råkar vidröra staketet.


Two baby elephants electrocuted in a fruit orchard in Chanthaburi province
  • June 19, 2020
  • TSNBg3wSBdng7ijM8HB20LVxL9AGd1Vunx8Ze8fANOg.jpg
Two baby elephants appear to have been electrocuted, in Tha Mai district of the eastern province of Chanthaburi, when they touched an electric fence, erected by a fruit orchard owner to keep foraging pachyderms out.
A police officer, attached to Tha Mai district police station, said he will summon the orchard owner for questioning about the fence, while awaiting the autopsy results on two elephants, both believed to be about two years old.
Forest officials said that the elephants might have become separated from the herd and ventured into the fruit orchard. One of them stepped on the electric fence and the other, which lay dead about 30 metres away, had its trunk touching the same fence.


Mvh isan lover
 
Hej

Nu hsr det hänt igen, två vuxna elefanter dödades av ett elstängsel i Suratthani provins, det var en kvinna som ville skydda sin Durian odling som dödade elefanterna, nu riskerar hon höga böter och 10 års fängelse.

Two elephants electrocuted near a durian plantation in Surat Thani province​

October 13, 2023

1697260258607.png



Two adult elephants were found dead, believed electrocuted, near a durian plantation within the Tai Rom Yen National Park in the Kanchanadit district of the southern province of Surat Thani.

Wire was found entangled around the bodies of the two wild elephants, a female about 25 years old and a bull, about 40 years old. Burn marks were found on their trunks.



Mvh isan lover
 
Hej

Mer om fallet med dom dödade elefanterna och konflikten mellan människorna och elefanterna.


Mvh isan lover
 
Hej

Mer om fallet med dom dödade elefanterna och konflikten mellan människorna och elefanterna.


Mvh isan lover
10 år är för lite. Lås in och kasta bort nycklarna!
 
Jag har fått för mig att djur är väldigt känsliga för små stötar? Även om elefanten är rätt tjockhudad så skulle det kanske räcka med 24V likströmsbatterier för att skrämma bort dem.

Runt hagarna här omkring verkar hästägarna etc. sätta ut 12V batterier som strömkälla
 
Jag har fått för mig att djur är väldigt känsliga för små stötar? Även om elefanten är rätt tjockhudad så skulle det kanske räcka med 24V likströmsbatterier för att skrämma bort dem.

Runt hagarna här omkring verkar hästägarna etc. sätta ut 12V batterier som strömkälla
Fast ett elstängsel trafar upp spänningen till kanske 10 000v. Oberoende av 12, 24 eller 220v matningsspänning.
 
Är det de här elstängslen du tänker på?

De kördes med full styrka i syfte att döda de som ville komma till anda sidan, väst.

hdx1c5n85dl61.jpg
Hej

Jag avsåg egentligen alla elstängsel runt jordbruksmark som det kopplas in starkström på, det är ju inte bara djur som rör sig i naturen.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag avsåg egentligen alla elstängsel runt jordbruksmark som det kopplas in starkström på, det är ju inte bara djur som rör sig i naturen.

Mvh isan lover
Ja elstängsel har 10 000 volt. Det är mycket det. Jag minns när jag satte tungan på ett 9 volts batteri. De gör jag inte om....

Den stora "challenge" var att pissa på ett elstängsel.....
 
Ja elstängsel har 10 000 volt. Det är mycket det. Jag minns när jag satte tungan på ett 9 volts batteri. De gör jag inte om....

Den stora "challenge" var att pissa på ett elstängsel.....
Sätta tungan på 9 volts batteri har jag gjort mängder av gånger. De är ju så man kollar om det är någon kräm i då man saknar voltmeter. Pissa på elstängsel däremot har jag inte prövat. Jag misstänker att det är betydligt värre än att sätta tungan på et batteri.
 
Sätta tungan på 9 volts batteri har jag gjort mängder av gånger. De är ju så man kollar om det är någon kräm i då man saknar voltmeter. Pissa på elstängsel däremot har jag inte prövat. Jag misstänker att det är betydligt värre än att sätta tungan på et batteri.
En polare pissade på ett fårstängsel när vi var halvsmå. Det gör han nog inte om. Oavsett att det är askorkat att pissa på ett elstängsel över huvud taget så har fårstänglsel lite högre spänning för att ta sig igenom all den där ullen.

Nuförtiden är han frisör. (Tolka det som ni vill. Och gå sen inte och pissa på elstängsel.)
 
En polare pissade på ett fårstängsel när vi var halvsmå. Det gör han nog inte om. Oavsett att det är askorkat att pissa på ett elstängsel över huvud taget så har fårstänglsel lite högre spänning för att ta sig igenom all den där ullen.

Nuförtiden är han frisör. (Tolka det som ni vill. Och gå sen inte och pissa på elstängsel.)
Använd gummistövlar när du pissar på elstängsel.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp