"Rong " sa:
Jag ställer frågan är det din odling och i såfall vad är det du odlar ?
Denna tillhör inte oss, var på väg till nästliggande by för att ta en fika, träffade på bonden som stod på fältet, men han var inte så talför. Tänkte inte på vad han odlade, med tanke på säsongen så tror jag min gissning blir cantalope.
Cantalope en fin frukt, när odlarna runt om här, plockat vad dom ska ha så blir det alltid kvar på fältet som vem som helst kan ta, passade på en gång att plocka en hink som jag kokade, (inte hinken) och gjorde mos av, dom är så söta i sig själv så inget socker behövs.
Hon har drygt 20 rai, hennes 7 syskon har tillsammans lika mycket, totalt ungefär 45rai, på fälten är det 100% ris som gäller olika sorter, bönor sätts på sommaren för gröngödsling.
Det som odlas hemma är bara för husbehov.
Sist jag var nere så fick jag några plantor passionsfrukt, annars har vi haft eller har, 1 cocos (min egenplanterade) papya, lök, gurka, banan, chili, lemon, några olika sorter mango, päron, dill, persilja, har säkert glömt något.
För min del så är det väl egentligen blommor som gäller, orkideer, sen odlar jag bara för att det är kul å se när det växer.
För några dagar sen fick jag en bild på bananen utanför grinden, den är 8 månader och ger frukt nu, den har också ynglat av sig med 5 plantor, dom flyttar jag till 2 rai, om 2 månader när jag är på plats.