Uppehållskort

 
S

svarre

Gäst
Kan frugan åka på 3 mån besöksvisa och väl i Sv. Ansöka om uppehållskort vi är gifta sen 10 år
 
Kan frugan åka på 3 mån besöksvisa och väl i Sv. Ansöka om uppehållskort vi är gifta sen 10 år
Om du menar ansökan om 2-årigt UT så måste det sökas från Thailand. Det enda hon kan få här är 3 månader (normalt) UT för besök. Men det är i så fall bättre att söka detta redam från Thailand, det blir dessutom billigare. MIG tar SEK 1000 för en ansökan, även om den inte beviljas.
 
Kan frugan åka på 3 mån besöksvisa och väl i Sv. Ansöka om uppehållskort vi är gifta sen 10 år
Inte för att vara petig, men menar du Uppehållskort och inte Uppehållstillstånd? Det är helt olika saker. Om du är EU-medborgare som bor i Sve, så kan ni göra som du säger, är du Svensk medborgare så är det som @Berralund säger!
 
  • Like
Reactions: TAP
Då är det bättre att ansöka om put för vi tängker stanna i Sv. I ett antal år
 
Jag är inte skriven i Sv. Och har ingen bostad kan man söka put för frugan ändå eller måste jag hem och fixa det först jag kan visa bostad som inneboende hos min bror som har en villa
 
Eller att jag hyr hans fritidshus som är på ett kök ett rum och sovloft
 
Jag är inte skriven i Sv. Och har ingen bostad kan man söka put för frugan ändå eller måste jag hem och fixa det först jag kan visa bostad som inneboende hos min bror som har en villa
Jag tror du kan söka PUT ändå med dessa villkor, motivet är ju att ni skall flytta tillbaka till Sverige.
Du har ju redan ordnad bostad hos din bror och ange att den är tillfällig eller permanent men ni får nog svar vid ansökan .
Spelar nog ingen roll, för det handlar ju inte att inbjuda någon på besök.
Åk till ambassaden och sök PUT för flytt hem till Sverige. Ta med alla dokument som styrker era 10 år som gifta eller sammanboende. Även ev. inkomst som pension eller annan inkomstkälla för att leva i Sverige.
Blir det tveksamheter så löser ni det på plats på ambassaden.

Jag tror det går snabbt utan större problem.
Lycka till i alla fall.
 
Kanske inte rätt kategori, men som du länkar till så finns alla svar på hemsidan.
Skicka ett mail och beskriv ert läge och er önskan.
Gå inte fel genvägar via forum utan skicka mail direkt är MIG mitt råd.
Sällan ett svar tar mer än en vecka.
 
Hej

Varför inte kolla upp med Thaikonsult?

Känner flera som har varit nöjda med deras hjälp.

Mvh isan lover
Ett bra tips! Roffe på Thaikonsult kan detta. Beskriv frågeställningen och han säger till er vad som behövs.
Visst kostar det en slant, men det kan det vara värt. Man skall skicka in en hel del uppgifter om sig och familj.
Vilket kan kännas galet. Men om det är första gången ni ansöker så råder jag er att anlita en expert.
I annat fall kan ni få lång mycket handläggningstid pga att ni missat några uppgifter eller lämnat felaktiga uppgifter.. MIG har ingen brådska.. ;)
 
Och hur får man kontakta med Thaikonsult
Roffe ( Rolf Strömberg) på Thaikonsult har tel: 076-1168193.
Får väl påpeka att det finns flera konsulter inom detta.
För ett antal år sedan tog han 3500 kr för jobbet. Tillkom 1500 kr för visat.
Men att tillägga.. Han är mycket svår att få kontakt med via telefon. Han har massvis med uppdrag. Inte bara Thai.

Lycka till med ansökan.. :wai:
 
Roffe ( Rolf Strömberg) på Thaikonsult har tel: 076-1168193.
Får väl påpeka att det finns flera konsulter inom detta.
För ett antal år sedan tog han 3500 kr för jobbet. Tillkom 1500 kr för visat.
Men att tillägga.. Han är mycket svår att få kontakt med via telefon. Han har massvis med uppdrag. Inte bara Thai.

Lycka till med ansökan.. :wai:
Oj det var saftigt, det sparar man genom att bara läsa vad man behöver lämna med ansökan.
 
Oj det var saftigt, det sparar man genom att bara läsa vad man behöver lämna med ansökan.
Ja! Om du känner att du har koll på alla uppgifter så kan du göra allt själv.

Lite ex:
- Hur träffades ni? Kan ni intyga det med papper?
- Har ni bott tillsammans och hur länge? Kan ni intyga det med papper?
- Vad heter din tjejs mamma och Pappa
- Vad heter hennes ev barn?
- Vad heter hennes syskon?
- Födelsedatum på samtliga familjemedlemmar
- Kopior från Ampur på familjemedlemmar.
- Dokument som finns på Thai skall översättas via godkänd översättningsbyrå.
- Uppgifter om din familj i Sverige.. Samma som ovan..
- Och en massa annat skit de vill veta...

Fundera på hur mycket jobb det är.. Men och andra sidan får ni plocka fram alla uppgifter till konsulten i vilket fall som helst. Han vill ha det serverat och sammanställa det. Skall inte måla fan på väggen..
Lycka till!! :wai:
 
Ja! Om du känner att du har koll på alla uppgifter så kan du göra allt själv.

Lite ex:
- Hur träffades ni? Kan ni intyga det med papper?
- Har ni bott tillsammans och hur länge? Kan ni intyga det med papper?
- Vad heter din tjejs mamma och Pappa
- Vad heter hennes ev barn?
- Vad heter hennes syskon?
- Födelsedatum på samtliga familjemedlemmar
- Kopior från Ampur på familjemedlemmar.
- Dokument som finns på Thai skall översättas via godkänd översättningsbyrå.
- Uppgifter om din familj i Sverige.. Samma som ovan..
- Och en massa annat skit de vill veta...

Fundera på hur mycket jobb det är.. Men och andra sidan får ni plocka fram alla uppgifter till konsulten i vilket fall som helst. Han vill ha det serverat och sammanställa det. Skall inte måla fan på väggen..
Lycka till!! :wai:
Ja kanske var lättare förr för behövdes inte allt du nämner och det löste sig utan konsult iaf.
 
 
 
Tillbaka
Topp