Ursäkter ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Skulle bli glad om någon kan förklara varför det annars så trevliga Thai-folket har så enormt svårt att be om ursäkt. Tex om man har bestämt tid till ett evenemang eller flyg el likn och transporter inte fungerar eller rent av uteblir trots att de lovat att komma i tid. Det kan ju faktiskt vara en rätt så viktig tid att passa. Eller (vid sällsynta tillfällen dock) att man får fel mat på restaurang.
Tack på förhand !
Ps Har frågat Thai-vänner men får bara svammel till svar ! Ds

:wai: Ofta handlar det om att inta "tappa ansiktet" och man försöker istället på olika sätt lösa problemet som det är i stället för att ta reda på vem den skyldige / -a är och se till att denne ber om ursäkt. Ibland är också ursäkten inte verbal utan kan räcka genom ett leende.

;D Att be om ursäkt och tacka i tid och otid är en väldigt "svenskt" eller skandinavisk förteelse men detta betyder inte att thailändare saknar hyffs utan ofta så visas det på andra sätt är rent verbalt.

:D tidshållning och att komma punktligt är inte som i väst men sen upplever jag det själv att det är ganska individuellt om vilka som håller tider och inte. För mig egen del så räknar jag alltid med en 15 min -1 timma från det att vi planerade att ses, detta tar jag som rimligt men 2 timmar då tryter även mitt tålamod. (har dock inga thailändska vänner som har fått mig att vänta så länge men väl en svensk kompis som har det som basis)

Hoppas det var ett någerlunda ett svar :wai:

Jag kan inte hålla med i detta fall, Jag blev chockad om hur mycket thailändarna bad om ursäkt och ställde upp med alla möjliga transporter och erbjudande när jag och brorsan var ned senast.
Vi fick gratis rundturer och mat gratis när det blev förseningar och det har jag aldrig blivit erbjuden här i Sverige.

Eller bara om man råkade stöta till någon på gatan så var de dom som bad om ursäkt trots att det kanske var mitt fel. Sen vidare så ber mina thaikompisar om ursäkt direkt om de bara dröjer ett fåtal minuter till en träff online.

Jag tycker inte man kan dra ett helt folkslag över en kam, för visst finns det en hel drös rötägg även här i Sverige som är försenade och otrevliga.
I mitt yrke (sjukvården) så stöter jag på otroligt många människor varje dag och vet att kön/nationalitet och ålder inte har någon betydelse utan det sitter i gemene mans inställning och situation.

Alla kan vi ju ha en dålig dag. :wai:

Tack för era svar ! Det är inte alls meningen att dra alla över en kam utan jag ser bara ett problem som jag inte greppar. Det hänger lite grand ihop med att få svar på en uttalad fråga om hjälp eller liknande där svaret helt kan utebli och bemöts men en total tystnad. Där har jag lärt mig att kan personen ifråga inte svaret så tycker han eller hon det blir pinsamt och bästa lösningen då är att tiga ihjäl det. Och ett leende hjälper ju inte om personen helt uteblir från ett avtalat möte! Beteendet går igen när det ska bokas rum via nätet på en site som administreras av thai-folk. Är det fullt/fel tid/för mycket folk/ mm mm så låter man bli att svara. Jag har ett antal mailadresser(och faxnummer) till lokala hotell men har tyvärr dålig erfarenhet av bokning direkt till hotellen, telefon kan gå an men engelskspråkiga mail är bara jobbiga så de klickar vi bort!
Fn försöker jag få uppgifter om en vän med cancer och har försökt med 3 st gemensamma bekanta för att få uppgifter eftersom jag inte når den sjuke. Inte någon svarar på frågan eller kan tipsa om vart jag kan vända mig. Oerhört frusterande! Varför så hemliga ?!
Ha det bra!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp